Holmstrup vil have flere togafgange til Odense

Den kommende Anders M. Jensen Plads i Holmstrup ligger der, hvor den gamle stationsbygning tidligere lå. Nu er der sat et lille bogskab til dem, der skal med toget, og nogle bænke og borde til folk, for eksempel cyklister, der ønsker at tage et lille stop her. Fra venstre mod højre ses tre af medlemmerne af Holmstrup Beboerforening, Jørgen Heebøll, Zofuz Knudsen og Poul Kirk. Foto: Nils Svalebøg

Holmstrup vil have flere togafgange til Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For omkring 60 år siden havde Holmstrup den næststørste togstation på Fyn efter Odense, men efter byens driftige planteskole lukkede i 1972, er det kun gået en vej - den forkerte. Nu tror den lokale beboerforening på, at man kan få vendt udviklingen. Opskriften indeholder ingredienser som pendlerparkering, halvtimes afgange med toget og tro på en politisk vision.

Selv om der bare bor 241 i Holmstrup, en lille stationsby i den sydvestlige del af Odense Kommune, mangler de ikke tro på fremtiden. I hvert fald ikke i beboerforeningen.

Nu står tre af medlemmerne af foreningen på en plads lige ved siden af byens livsnerve - den togstation, der i storhedstiden var den næststørste på Fyn - for at fortælle reporteren fra byen om, hvorfor det her kan blive et vendepunkt.

Og Jørgen Heebøll, Poul Kirk og Zofuz Knudsen spilder ikke tiden.

- Den plads her ligger der, hvor den gamle stationsbygning tidligere lå. Her holdt en bogbus i gamle dage, og nu har vi lavet et lille bogskab til dem, der skal med toget, og sat nogle bænke og borde op for at lave et miljø, hvor folk har lyst til at være og tage et stop, for eksempel hvis man er på cykeltur, fortæller Zofuz Knudsen.

Alt sammen fint nok, men hvordan skal det sætte en prop i den negative udvikling, der siden 1983 har set byens syv butikker - fra brugs og købmand til bager og blomsterhandel - samt fem postbude og eget postnummer forsvinde?

Asger M. Jensen
Holmstrup Station blev efter flere udvidelser Fyns næststørste i 1940'erne og 1950'erne med 17 ansatte. Det skyldtes Asger M. Jensens Planteskole, som var en storeksportør af planter til hele Europa. Planterne blev pakket i tagrør og kørt på lastbiler fra planteskolen til stationen, hvor de blev sendt videre med tog.

Planteskolen var Nordeuropas største - der var omkring 300 medarbejdere i sæsonen, beskæftiget på et produktionsareal på knap 300 tønder land. Her blev der blandt andet fremavlet en unik Thuja-sort med det latinske navn Holmstrupii, som i dag er kendt vidt og bredt. På dansk kaldes den for Thuja Holmstrup. Asger M. Jensen døde i 1952 - planteskolen blev ført videre indtil 1972, hvor den lukkede.

Onsdag den 15. august klokken 15.30 indvier borgmester Peter Rahbæk Juel (S) den tidligere stationsplads i Holmstrup. Den får netop navnet Asger M. Jensens Plads for at binde fortid og nutid sammen. Med et håb om at gøre flere politikere bevidste om stationens potentiale i fremtidens trafikplanlægning.

Kilde: Holmstrup Beboerforening
Holmstrup vil ud af mange års negative udvikling med lukninger af byens forretninger og fraflytning. Det skal flere togafgange til og fra Odense blandt andet hjælpe med til ændre på. Der er dog en række forhold, som skal falde på plads, inden det kan blive virkelighed. Foto: Nils Svalebøg
Holmstrup vil ud af mange års negative udvikling med lukninger af byens forretninger og fraflytning. Det skal flere togafgange til og fra Odense blandt andet hjælpe med til ændre på. Der er dog en række forhold, som skal falde på plads, inden det kan blive virkelighed. Foto: Nils Svalebøg

Kampen om togafgangene

Forklaringen begynder tilbage i 2014.

Her truede DSB også med at lukke togstationen, der er reduceret til det, man lidt nedladende kalder et trinbræt. Men trinbrættet, som er det sidste på regionaltogets rejse mod Odense, er livsvigtig for byens eksistens. Og beboerne i Holmstrup endte med at vinde kampen - Holmstrup Station fik lov til at overleve. Men i stedet for tog hver time, fik man i stedet tog hver anden time til enten Odense eller Fredericia i lange perioder af dagen.

Og selv om det var en sejr at blive hængende i DSB's køreplan med kun syv minutter ind til Odense Banegård Center, var den dårligere service også medvirkende til, at indbyggertallet tog et hop den forkerte vej, fra 257 den 1. januar 2014 til 246 et år senere. Fordi alternativet for en familie, hvor begge arbejder, reelt er at få bil nummer to.

- Når folk får en opfattelse af, at der er langt mellem togene, bider det sig i halen, som Poul Kirk siger.

- Togdriften er vores livline.

Og det er netop her, optimismen for fremtiden melder sig.

- Når folk får en opfattelse af, at der er langt mellem togene, bider det sig i halen. Derfor er togdriften vores livline, siger Poul Kirk fra Holmstrup Beboerforening. Foto: Nils Svalebøg
- Når folk får en opfattelse af, at der er langt mellem togene, bider det sig i halen. Derfor er togdriften vores livline, siger Poul Kirk fra Holmstrup Beboerforening. Foto: Nils Svalebøg

Halvtimes togdrift

Det skyldes en fælles fynsk vision i skikkelse af en infrastrukturstrategi kaldet "Fyn i bevægelse".

Den skal skabe en bedre sammenhæng mellem land og by og få busser, tog, letbane og veje til at fungere på tværs af kommunegrænserne frem mod 2035. Og for Holmstrup kan den medføre en ny begyndelse af en slags.

Hvis man får opført den højhastighedstogbane, som der er planer om, giver det mere plads på den eksisterende jernbane for en ny s-togslinje mellem trekantområdet og Odense. Og det åbner op for togafgange hver halve time fra Holmstrup.

Sammenholdt med planerne om en ny motorvejsafkørsel kan det bane vej for en større pendler-parkeringsplads her, fordi toget herfra rammer Odense centrum på under halv tid af, hvad det tager at køre selv. Dertil kommer, at parkeringen vil gratis og kan ordnes i fred og ro.

De tre fra Holmstrup beboerforening peger på et areal bag skinnerne.

- Der ligger næsten fire hektar, som kan laves om til flere hundrede parkeringspladser, siger Zofuz Knudsen.

- Ja, og hvem ved, det giver måske mulighed for en døgnkiosk a la 7 Eleven, drømmer Poul Kirk.

- Nu er der også 500 nye boliger på vej i det vestlige Bellinge, så det vil også give flere kunder i butikken. Og der er byudvikling i Brændekilde, vi kan koble os på.

Alt sammen fugle på taget, ikke i hånden. I hvert fald ikke endnu.

- Vi er godt klar over, at der er et stykke vej til at få en ny dynamik i området og vende mange års negative udvikling. Men vi er et område med en interessant historie, og nu vil vi gerne se noget udvikling. Ikke afvikling, siger Poul Kirk.

Driftig erhvervsmand

Og så er vi tilbage ved begyndelsen i denne artikel. Pladsen.

Første skridt i retning "udvikling" tager den lille by nemlig onsdag den 15. august, hvor den tidligere stationsplads i Holmstrup skifter navn til "Asger M. Jensens Plads" efter byens driftige erhvervsmand, der i 1930'erne og 40'erne havde Nordeuropas største planteskole her. Det var på grund af hans forretninger, at den lokale station voksede sig så stor.

Nu prøver beboerne - med historien som maskot - at få byen til at vokse igen.

Holmstrup vil have flere togafgange til Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce