Højby-ulykke: Sikkerhedshul lukket efter drengs død

Den 3. december 2010 mistede en 11-årig dreng livet, da han blev ramt af et tog i denne overkørsel i Højby syd for Odense. Arkivfoto.
Foto: Michael Bager

Højby-ulykke: Sikkerhedshul lukket efter drengs død

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 2010 mistede en 11-årig dreng livet, da han blev ramt af et tog i overkørslen ved Højby Station. Havarikommissionen har fredag offentliggjort sin rapport om hændelsen - den giver ikke klart svar på, om ulykken kunne have været forhindret.

Om morgenen den 3. december 2010 blev en 11-årig dreng, der var på vej til skole i Højby, ramt af et tog på Svendborg-banen. Det skete, da han gik ud i overkørslen ved Højby Station. Bommene i højre side af vejen var nede, men der var ingen bomme for fortovet på venstre side af vejen, og drengen opdagede ikke toget, før han var ude på sporet.

Af havarirapporten fremgår det, at toget, der var på vej fra Odense til Svendborg, kørte med cirka 120 km/t, og lokomotivføreren så klarsignal til gennemkørsel i signalet før Højby Station.

Men cirka 30 meter før toget nåede overkørslen, så lokomotivføreren en dreng gå ud foran toget. Selvom lokomotivføreren straks bremsede toget, stod det først stille cirka 500 meter senere.

Siden er der etableret bom for fortovet i venstre side af vejen. Men bortset fra stibomme over fortovene kan det "ikke afgøres, om yderligere sikkerhedsforanstaltninger kunne have modvirket ulykken," skriver Havarikommissionen i en rapport, som er offentliggjort fredag.

Højere hastighed kræver risikovurdering

Havarikommissionen vurderer dog, at "selv om overkørslen grundlæggende var sikret korrekt efter hidtil gældende regler og praksis, var der ikke i nødvendigt omfang truffet yderligere foranstaltninger i forbindelse med tilladelse til at forøge strækningshastigheden til 120 km/t og under hensyntagen til overkørslens og den tværgående færdsels karakter".

Dermed henviser Havarikommissionen til, at den højere hastighed ikke blev fulgt op af en risikovurdering.

- Det betyder jo ikke, at den risikovurdering ville have betydet, at der var sket ændringer, men det betyder, at man rent faktisk skulle have forholdt sig til, om det var nødvendigt at lave nogle ændringer. Og også forholdt sig til de ønsker som nærmiljøet havde, forklarer Havarikommissionens chef for Jernbaneenheden Bo Haaning til Fyens.dk.

Efter ulykken ved Højby har en bekendtgørelse fastslået, at det er Banedanmarks ansvar at revurdere sikkerheden ved overkørsler, hvis trafikmængden eller togenes hastighed ændrer sig. Og dermed er et sikkerhedshul lukket, siger Bo Haaning.

Tilladelse forlænget ni dage før ulykke

I 2003 gav en såkaldt midlertidig ibrugtagningstilladelse togene lov til at køre 120 km/t på strækningen mellem Odense og Svendborg, og i 2004 udarbejdede Vejdirektoratet og Banedanmark et notat om, hvilke forbedringer der skulle ske af overkørslerne på Odense-Svendborg-strækningen.

Da tilladelsen til at køre 120 km/t skulle forlænges i 2006, var det ifølge rapporten fra Havarikommissionen et vilkår, at disse ting blev afhandlet med Vejdirektoratet.

I 2009 gennemgik Banedanmark igen overkørslerne på Svendborg-banen og sammenskrev sine observationer med notatet fra 2004. 10 punkter vedrørte overkørslen i Højby - de ni handlede primært om udsyn og tilpasning eller opretning af afmærkning med tavler og mindre flytninger af signaler. Det 10. punkt drejede sig om etablering af stibomme over
fortove, som Byforeningen Højby allerede i 2004 bad Banedanmark om.

Den 24. november 2010 - ni dage før påkørslen - blev den midlertidige tilladelse til at køre med 120 km/t på strækningen forlænget. Den 10. december - syv dage efter ulykken - blev den tilladte hastighed sænket til 100 km/t, "idet en række forhold i den midlertidige tilladelse ikke var opfyldt," konstaterer Havarikommissionen.

Du kan læse Havarikommissionens rapport her.

Højby-ulykke: Sikkerhedshul lukket efter drengs død

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce