Højbjergbanen strider mod miljøløfter


Højbjergbanen strider mod miljøløfter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense fører sig frem som grøn by i disse dage. Imens arbejdes der videre med planer om en motocrossbane midt i naturskønt område

ODENSE: Odense vil være Danmarks grønneste kommune - det står i den spritnye miljøpolitik. Og byen er i disse dage vært for en stor nordisk konference om bæredygtighed, hvor hundredevis af prominente gæster fra hele Norden får Odense præsenteret som den grønne by midt i Danmark.

Men uden for rampelyset arbejdes der videre med planerne om at genåbne en motocrossbane midt i et naturskønt område i Højbjerg i den vestlige del af kommunen. En direkte selvmodsigelse, mener Rasmus Larsen, der er talsmand for modstanderne af genåbning af Højbjergbanen.

- Miljøpolitiken er virkelig god, men hvis man løber fra den efter 14 dage, så forstår jeg ingenting, siger han.

Erkender dilemma

Danmarks Naturfredningsforening har samme holdning.

- Jeg synes, det er modstridende at stemme for miljøpolitikken og samtidig arbejde for en genåbning af Højbjergbanen. Det tenderer et løftebrud, siger lokalformand Morten Jerris.

Hos Socialdemokraterne, et af de partier i byrådet, der endnu ikke har bekendt kulør i spørgsmålet om Højbjergbanen, erkender politisk ordfører Jesper Kinch-Jensen, dilemmaet.

- Det bliver svært. Det kan jeg sgu godt se, siger han.

- Jeg vil nødig lige skyde Højbjergbanen ned nu, for jeg synes, der skal være mulighed for, at motocrossfolkene kan få lov at dyrke deres sport. Men jeg kan sagtens se, at det ikke harmonerer ret godt.

Byrådsmedlem Stina Willumsen (SF) siger, hun personligt ikke føler, at man kan stemme for miljøpolitikken og være tilhænger af at genåbne Højbjergbanen på samme tid.

- Jeg kan ikke både have høje ambitioner på miljø- og naturområdet og arbejde for at genåbne Højbjergbanen. Jeg ved ikke, om andre kan, siger hun.

Rådmand: Intet dilemma

Fritidsrådmand Jane Jegind (V), har stemt for Odense Kommunes nye miljøpolitik, men kæmper samtidig for, at Højbjergbanen skal genåbnes for motocrosskørsel. Hun kan ikke se dilemmaet.

- Det handler jo ikke om, at vi vil åbne en ny motocrossbane, men om, at vi vil genåbne et eksisterende anlæg, som har ligget der i rigtig mange år, siger hun og henholder sig til, at der i sidste års budgetforhandlinger blev afgivet et løfte til motocrossudøverne om at arbejde for en genåbning af Højbjergbanen.

- Vi skal passe på miljøet og naturen, men vi skal kunne være her alle sammen. Den nye miljøpolitik betyder jo heller ikke, at vi forbyder biler på vejene, selv om vi forpligter os til at begrænse biltrafikken, siger hun.

Formand for Fyens Motorsport, Mogens M. Pedersen, giver ikke meget for den nye miljøpolitik.

- De kan for min skyld lave lige så mange politikker, de har lyst til. Der kommer nye regler hele tiden, og banen har ligget der længe før det. Politikerne må træffe en beslutning nu, siger han.

Højbjergbanen strider mod miljøløfter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce