HCA skal på skoleskemaet

I H.C. Andersens Centret i Odense Adelige Jomfrukloster tænkes der tanker om fremtidens uddannelse. Af blandt andre Jens Thodberg Berthelsen og Johs. Nørregaard Frandsen.
Foto: Yilmaz Polat

HCA skal på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • H.C. Andersen Fonden satser på, at værdier fra Andersens liv og værk skal være en væsentlig del af fremtidens undervisning

Odense: Overskriften på denne artikel er om ikke direkte misvisende så dog en smule tvetydig.

For man kan jo ikke fortænke jer, kære læsere, i at tro, at det handler om, at byens børn og unge skal læse mere H.C. Andersen og skal kunne Svinedrengen og Den lille Havfrue forfra og bagfra.

Men ifølge d'herrer Jens Thodberg Berthelsen og Johs. Nørregaard Frandsen er det langtfra hele sandheden.

Førstnævnte, tidligere rektor på Odense Katedralskole, bruger eventyret Klods-Hans til at bringe os på sporet:

- De to brødre i Klods-Hans ville have ligget helt i top i diverse PISA-tests, siger Jens Thodberg Berthelsen.

Og peger så straks på, at det jo er den tredje bror, den kreative og fantasifulde Klods-Hans, der får prinsessen og det halve kongerige. Med den tilføjelse, at historiens egentlige helt(inde) måske endda er prinsessen, som har modet til at vælge Klods-Hans frem for det sikre og fornuftige.

Jens Thodberg Berthelsen og Johs. Nørgaard Frandsen har om ikke taget plads på skolebænken så dog påbegyndt et arbejde for, at H.C. Andersens værk og værdier kommer til at fylde mere i skoler og på andre uddannelsessteder.
Jens Thodberg Berthelsen og Johs. Nørgaard Frandsen har om ikke taget plads på skolebænken så dog påbegyndt et arbejde for, at H.C. Andersens værk og værdier kommer til at fylde mere i skoler og på andre uddannelsessteder.
Foto: Yilmaz Polat

Fondens nye spor

H.C. Andersen Fonden, der er placeret i Odense og varetager det nationale arbejde med at udbrede kendskabet til Andersen, har hidtil især beskæftiget sig med forskning og turisme. Men nu introducerer fonden endnu et spor: Uddannelse.

Jens Thodberg Berthelsen bruger en del af sit otium på at arbejde med at gøre visionerne om at bruge Andersen i undervisningen håndgribelige.

Han har fået H.C. Andersen Centret i det adelige jomfrukloster som arbejdsplads, og han samarbejder blandt andre med centrets leder, Johs. Nørregaard Frandsen.

Og for Berthelsen og Frandsen handler projektet mest af alt om at tage nogle værdibegreber fra Andersens liv og værk og bruge dem i undervisningen. Uden af den grund helt at skylle den stringente paratviden, der kendetegnede Klods-Hans' brødre, ud med badevandet.

Værdiord

De opererer med en serie værdiord: "Mønsterbryderen", som er møntet på modet og viljen til at bryde med konventionerne og, sådan plejer vi at gøre.

"Mødet med det andet", som handler om internationalt udsyn og lysten og evnen til at inddrage det fremmede og det grænseoverskridende i undervisningen.

"Fantasi og skabertrang" om evnen til at tænke i alternativer og i lyst til at skabe nyt.

Og endelig "Stræben efter indsigt i det, der er større end en selv". Som er noget med dannelse i højeste potens og elevens væren som menneske i sig selv og sammen med andre.

Lovligt kækt

Alt dette får journalisten til at stoppe op og spørge Nørregaard Frandsen og Thodberg Berthelsen, om de ikke er lige lovligt kække.

Al den stund, at tiden jo mere er til konkurrencestat og nationalisme end alle disse værdier.

Og det indrømmer de blankt. Men, fortæller de, reaktionerne på initiativet har både hos politikere, embedsværk og skolefolk været aldeles positive.

Håbet er ligefrem at skabe en Odense-model, der kan bringe andre værdier ind i undervisningen. Eller i det mindste skubbe til de nuværende.

- Og vi vil godt give håndslag på, at om et år kan man se det konkret udmøntet ude i nogle skoler, siger Johs. Nørgaard Frandsen.

Symposium

Jens Thodberg Berthelsen har trukket på sit store netværk fra tiden som gymnasierektor, og der er masser af forberedende arbejde i gang for at gøre de fine visioner om at bruge Andersen i undervisningen til virkeligheden.

Både folkeskole, gymnasier, erhvervsskoler og universitet er involveret, og første konkrete skridt på vejen bliver et stort symposium onsdag d. 9. november på Erhvervsakademiet Lillebælt.

Her vil en bred vifte af forskere og skolefolk bruge hele dagen på at høvle projektet til og bringe det nærmere konkret brug ude på skoler og uddannelsesinstitutioner.

HCA skal på skoleskemaet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce