Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


HCA festivals-direktør: - Et afkast på otte gange investeringen er ikke dårligt

Robotdanseren Mori Kiochiros navn siger måske ikke så mange danskere noget, men i Japan er han så kendt, at et filmhold fulgte ham under hans optræden under HCA Festivals-ugen i 2017, hvor han er med i det stort anlagte show i Odeon ?Life?s a Fairytale?. Siden blev udsendelsen sendt på national-tv - en markedsføring, man ifølge festivaldirektør Peter Bøgholm ikke kan annoncere sig til. Arkivfoto

HCA festivals-direktør: - Et afkast på otte gange investeringen er ikke dårligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Direktør for HCA Festivals Peter Bøgholm er tilfreds med resultatet i den kommunale årsrapport, men erkender samtidig, at udsigten til flere udenbys gæster er et længere og sejere træk end først antaget.

Selv om der både er grund til at stikke armene i vejret og trække dem ned igen, ser direktør for HCA Festivals, Peter Bøgholm, ingen grund til at lade være med at glæde sig over den effekt, augustfestivalen har på Odenses turismeøkonomi.

- Kigger vi isoleret på det, har Odense Kommune fået 24 millioner kroner ud af at investere tre millioner kroner i HCA Festivals. Det er et afkast på otte gange investeringen, som de fleste virksomhedsejere ville være ovenud tilfredse med, siger han.

Peter Bøgholm kan ikke forklare, hvorfor sæsonen 2016 med sine 37,8 millioner kroner i afledt turismeøkonomi stikker sådan af i analysen i forhold til året før og året efter, hvor niveauet lå på henholdsvis knap 20 og knap 24 millioner kroner. Repertoiret i festivalugen bød ikke på noget så usædvanligt, at det burde have sat sådan et aftryk, siger han:

- Vi har fuld tiltro til kommunes tal, og de er naturligvis sammenlignelige, eftersom de år efter år udregnes efter samme metode. Men det er også klart, at den slags analyser er meget følsomme. For eksempel er der ingen under 18 år, der er blevet spurgt, og en del af vores program er tilrettelagt mod den målgruppe. Effekten gennem sociale medier er heller ikke målt med, og her er vi meget aktive, siger han.

- Blandt andet er der sidste år blevet sendt live-tv fra Odense i fire lande - Japan, Kina, Italien og Tyskland - hvilket skyldes de kunstnere, vi havde engageret. Det giver et ordentligt tryk på tiltrækningen, som vi ikke har nogle mulighed for at annoncere os til.

Synligheden er lokal

HCA Festivals har netop selv fået lavet en synlighedsanalyse af A og B Analyse, fortæller Peter Bøgholm:

- Den analyse viser, at 82,4 procent af fynboerne kender os, og at flere end 21 procent på landsplan kender os, og det er vi da rigtig stolte af. Men først om 10 år kan vi rigtig se effekten af festivalen, siger den forsker fra SDU, som vi arbejder sammen med.

Direktøren for den fem år gamle festival kan godt se, at en mindre event som Harry Potter Festivalen procentvis formår at trække flere gæster udefra, men det mener Peter Bøgholm også, der er en tydelig forklaring på:

- Deltagerne i Harry Potter Festivalen er virkelig hardcore fans af en meget smal, ukommerciel begivenhed, som man kun kan komme til ét eneste sted, og som gæsterne gerne rejser efter. Så loyale brugere af HCA Festivals tror jeg ikke vi har. Men det ændrer ikke på, at det er virkelig flot af festivalen fortsat at kunne holde niveauet. Nichen er stærkt set, siger han.

Flere end Tinderbox

Foreløbigt kommer tre ud af fire besøgende i forbindelse med HCA Festivals fra Odense, og Peter Bøgholm er mere end tilfreds med den "helt vildt stærke, lokale forankrig, festivalen har opnået på fem år". Så betyder det mindre, at hver fjerde af festivalens gæster kommer udenbys fra - og af dem kommer hver tredje uden for Fyn. Det er længere og sejere træk end festivalledelsen kunne vide, da den første gang satte telte op i centrum af byen i 2013.

- Nu skal man heller ikke kun kigge på procenter men også på de reelle tal, hvor man kan se, at det trods alt er 30.000 af HCA Festivals gæster, der kommer udenøs fra. Det er faktisk flere, end der kom til Tinderbox sidste år, siger Peter Bøgholm.

HCA festivals-direktør: - Et afkast på otte gange investeringen er ikke dårligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.