Billeder, som dokumenterer nedbrydningen af Lotzes Have og opførelsen af det nye HCA-museum, optages med kamera placeret på en privat altan lige overfor.

Det ligner alt andet end tilfældighedernes spil: Den store fortaler for bevarelsen af Lotzes Have, John Borgkilde, lægger sin altan i tredje sals højde til, når havens endeligt skal dokumenteres.

Forleden blev et 180 graders videokamera sat op på hans altan, der med adresse på Bangs Boder er placeret lige over for den tømte museumshave. Det betyder, at alle interesserede i de kommende tre år kan holde øje med, hvordan det nye museum, Eventyrhuset - Det Nye H.C. Andersens Hus, der er tegnet af den verdenskendte, japanske arkitekt Kengo Kuma, vokser frem på det sted, hvor der tidligere var ænder og skræppeblade. Med ni billeder i timen vil det tilsammen blive en lille film, som for tid og evighed viser matriklens forandring.

Lotzes Have før og nu

Apoteker Gustav Lotze, som lægger navn til den have, der snart bulldozes væk fra historien, kom til Odense fra København i 1852. Han boede i byen frem til sin død i 1893. I 30 af årene sad han i byens kommunalbestyrelse, ligesom han var en af idémændene og mæcén bag det senere Fyns Kunstmuseum i Jernbanegade - i 1885.

Lotze købte Løveapoteket på hjørnet af Overgade og Fisketorvet og fik i tilkøb et grønt område mellem Overgade og Bangs Boder med - Lotzes Have.

I haven samlede han lægeurter fra hele verden, men efter hans død voksede haven sig vild, indtil kommunen ved sin overtagelse i 1949 atter fik styr på den. Delt blev den siden, da Thomas B. Thriges Gade skar sig vej gennem kvarteret.

Når det nye museum står klar, er det med et helt nyt haveanlæg oven på det underjordiske museum. Entreprenøren har meddelt, at det ikke er muligt at genbruge nogle af træerne, der vil blive leveret til en lokal trækunstner. Den nye have vil få 45 nye træer - her af vil knapt hver femte med det samme have en højde af fire til syv meter.

At kameraet netop sættes op i forbindelse med John Borgkildes lejlighed skyldes ifølge idémand bag projektet, programmør Rasmus Lorentzen fra firmaet Omnitech, ikke navnet på fordøren, men udelukkende den strategiske placering.

- Til at begynde med overvejede vi at placere kameraet ved Jesus-gavlmaleriet på Nørregades bagside eller i den anden ende af Bangs Boder, men vi fandt ud af, at vi får den bedste kameraplacering herfra. Her er Lotzes Have midt i vinklen, til gengæld får vi en mindre del af ændringerne på den tidligere Thomas B. Thriges Gade med i billedet, siger han.

Det er ikke fordi, jeg ikke kan se værdien i at blande moderne arkitektur med den gamle, historiske bydel. Det er den manglende respekt for apoteker Lotzes arbejde for byen, der ærgrer mig.

John Borgkilde, altanejer og kritisk røst over for det kommende museumsprojekt og pensioneret journalist

Lotze fjernet fra historien

Omfanget af installationen var ikke rigtig gået op for altanejer og pensioneret journalist ved denne avis John Borgkilde og hans hustru Susanne Borgkilde, da de for nogle måneder siden blev spurgt, om de ville lade altanen indtage af Odense Bys Museer og Odense Kommune.

- Vi overvejede selvfølgelig, hvad det betød for os at skulle dele udsigt med alle andre, inden vi sagde ja, for vi bruger altanen meget, og det vil vi fortsat gerne kunne, siger John Borgkilde.

Han har hele tiden forholdt sig kritisk til byggeprojektet på grunden overfor altanen og kan godt se ironien i, at alle odenseanere nu kan følge nedrivning og genopbygning netop fra hans private, første parket - som han kalder "udkigsposten".

- Det er ikke, fordi jeg ikke kan se værdien i at blande moderne arkitektur med den gamle, historiske bydel. Det er den manglende respekt for apoteker Lotzes arbejde for Odense, der ærgrer mig. End ikke en eneste gade er opkaldt efter ham. Med et fingerknips er han slettet fra byens historie, siger John Borgkilde.

Første private parket

At dokumentere byens forandring er sket, lige siden Thomas B. Thriges Gade blev spærret natten til 28. juni 2014, og Odeon siden voksede op på hjørnegrunden ud mod Hans Mules Gade.

I alt har fire videokameraer undervejs været placeret på forskellige punkter - blandt andet på Tigergården og på Arbejdernes Landsbank - inden det for første gang har forladt offentlige bygninger eller virksomheder og er rykket ind på en privat adresse.

- Det gør naturligvis kameraet lidt mindre tilgængeligt, hvis der er noget i vejen med det, eller softwaren undervejs skal opdateres. Men vi kommer ikke og generer ejerne her hver dag, siger Rasmus Lorentzen.

  • Michael Bager

    Af:

    Uddannet journalist fra DjH, ansat på Fyens Stiftstidende siden 1997 og senest tilknyttet Kultur- og Odense-redaktionen.

Mere om emnet

Se alle

Video af Eventyrhusets byggeri