Fyns mest imponerende modeljernbane har 1100 meter spor

Odense Model Jernbane Klub er en af syv klubber i Danmark med et stort skinnenet, men anlægget i Odense er det største. 1100 meter skinner, 35 lokomotiver og 250 vogne suser rundt i et fynsk landskab. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Fyns mest imponerende modeljernbane har 1100 meter spor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

1100 meter modeljernbanespor spredt ud over 324 kvadratmeter lyder som enhver modeljernbane-entusiasts våde drøm. Stiftstidende brugte Blangstedgårds 30-års jubilæum til at besøge Odense Model Jernbane Klub, der holder til i området. Her er modellerne bygget så minutiøst, at selv fiskedammene på anlægget ser ud til at indeholde små fisk.

Der findes stadig en verden, hvor Storebæltsfærgen sejler til tiden, hvor elegante lamper lyser bordene i spisevognen op, og hvor kullene lastes af en kran på havnen.

Man finder den på Blangstedgårds Allé i Odense. I et 324 kvadratmeter stort lokale, hvor 1100 meter modeljernbanespor fragter lokomotiver, person- og godsvogne fra Nyborg Færgehavn til Middelfart via Hjulby, Odense, Holmstrup og Tommerup.

Et sidespor tager også tog til Svendborg, hvor færgen ligger klar til at sejle vognene til Ærøskøbing.

Her bor Odense Model Jernbane Klub.

95 procent af tingene i lokalet er håndbygget, alt i forhold 1 til 45. Det gælder også de 1000 håndfarvede mennesker, der står eller sidder ved de forskellige lokaliteter.

Vi har fået lov til at komme på besøg i denne særlige verden, for i anledning af Blangstedgårds 30-års jubilæum holder klubben åbent hus.

Den har eksisteret siden 1949, men "kun" været i lokalerne her siden 1992, da medlemmerne overtog et råt og kedeligt lokale, som med tiden har fået sit eget liv.

Odense Model Jernbane Klub
Holder til i lokaler på Blangstedgårds Allé 95 - medlemmerne er i klubben hver onsdag fra 9 til 22, hvor køreplanskørslen holder toge og folk i gang. Klubben har 24 aktive go 26 passive medlemmer.

Alt i landskabet, inklusive toge, bygninger og færger, er fremstillet i skala 1:45, og det meste er bygget i hånden. Sporene er digitalt styret.

Hvis man vil vide mere eller kunne tænke sig at blive medlem, kan man læse mere på www.omjk.dk. (uss)
Niels Julsrud er formand for Odense Model Jernbane Klub. Han er egentlig uddannet boghandler, men fik mulighed for at køre med damplokomotiv på en veteranjernbane. Og så var han solgt. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Niels Julsrud er formand for Odense Model Jernbane Klub. Han er egentlig uddannet boghandler, men fik mulighed for at køre med damplokomotiv på en veteranjernbane. Og så var han solgt. Foto: Birgitte Carol Heiberg

And på afveje

Hvis man tror, at modeltog er noget, man leger med, skal man blive væk fra. For modeltog er noget, man kører med, som klubbens formand Niels Julsrud bemærker.

Det betyder, at togene følger en køreplan. Ellers kan det nemt gå galt, når nogle af de 35 lokomotiver og 250 vogne af forskellige slags bevæger sig rundt i landsskabet på skinner, banket på plads af 400.000 skinnesøm.

Her ligger en planteskole med et lilleanlæg til gæsterne, der kan sidde på hvide bænke under en stribet parasol. Et stykke væk finder man en fiskedam, og kigger man godt efter, kan man skimte fiskene under vandet.

- Ham, der lavede det, fandt nogle små blomsterfrø, som blev puttet ned i en plastikmasse, sådan at de ligner fisk, fortæller Niels Julsrud.

Ikke langt derfra sidder en ræv og kigger ud fra en rævegrav. Og så - under en bro, lidt i skyggen, væk fra de mest nysgerrige blikke - står Anders And på et lille skateboard.

Formanden trækker på smilebåndet, da han opdager figuren, som bliver fjernet med det samme.

- Vi har et medlem, en gammel styrmand, der elsker at gå og lave sådan noget. Og så tror han ikke, vi opdager det, siger han.

Den slags små drillerier er også en del af det gode sociale sammenhold i modeljernbaneklubben, der ellers arbejder efter, at tingene skal være så realistiske som muligt.

- Når man sidder derhjemme og har brugt vinteren på at bygge et lokomotiv, er det en fornøjelse at få det herud og køre med det der, hvor det hører til. Ikke for at genere nogen, men mange af de private anlæg er jo noget sammensurium af også tyske landskaber med bjerge og den slags. Og det hænger jo ikke sammen. Det skal være realistisk for os - det er hele idéen, siger Niels Julsrud.

Tre år tog det at bygge togfærgen Dronning Ingrid, som her ligger ved Nyborg Færgehavn. De godt 200 mennesker på og ved færgen er alle fremstillet af et klubmedlem og malet i hånden. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Tre år tog det at bygge togfærgen Dronning Ingrid, som her ligger ved Nyborg Færgehavn. De godt 200 mennesker på og ved færgen er alle fremstillet af et klubmedlem og malet i hånden. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Odense under ombygning

Fyns største by, Odense, er under ombygning i anlægget.

Ikke fordi, man skal have det nye TBT Tower bygget op - det vil kræve en større udvidelse i højden - men fordi Sukkerkogeriet og Odense Konservesfabrik ikke er klar endnu. Og den gamle banegård mangler det rigtige tag.

- Vi kan desværre ikke få tagpladerne mere, men nu er der en på Bornholm, som er ved at støbe nogle af de rigtige, fortæller Niels Julsrud.

Han har selv kørt damptog i både Nordjylland og ved Faaborg og sideløbende med haft interessen for modeltog. Det første han byggede var en åben godsvogn fra Thisted-Fjerritslev Jernbanen, siden er det blevet til adskillige - også lokomotiver:

- Hjulene henter vi i England. Motoren er 12 volt, helst 5-polet, fordi den har bedre igangsætningsmuligheder, og ellers finder vi små stykker messing og kobber, som vi bruger til rør og kedler, fortæller formanden.

Klubben har omkring 2000 originaltegninger af tog liggende. Mange af dem er fotograferet i målestoksforholdet 1:45, så de nogenlunde er til at bruge.

- Men du må aldrig tage målene direkte fra tegningen, fortæller Niels Julsrud, for den kan være blevet forstørret eller formindsket gennem kopieringen. Du må tage hovedmålet, dividere med 45 og så måle efter de andre steder. Ellers risikerer vognen at blive for stor.

- Der er altid nogle nørder, der kan se, hvis en vogn er 2 mm for lang eller høj. Der findes virkelig nørder i det her system.

Selv om 95 procent af togene i samlingen er håndbygget, er der også enkelte købevogne - og den her lille perle af en spisevogn er en af dem. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Selv om 95 procent af togene i samlingen er håndbygget, er der også enkelte købevogne - og den her lille perle af en spisevogn er en af dem. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Fra kappen er der overblik ud over hele anlægget. Her sidder fem lokomotivførere de dage, hvor togene kører efter en tilrettelagt køreplan. Folk kommunikerer med hinanden via telefoner på bordet foran dem for at det hele skal være så realistisk som muligt. Manden her er Ejnar Tranders, der tidligere har arbejdet som fyrbøder på et damplokomotiv. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Fra kappen er der overblik ud over hele anlægget. Her sidder fem lokomotivførere de dage, hvor togene kører efter en tilrettelagt køreplan. Folk kommunikerer med hinanden via telefoner på bordet foran dem for at det hele skal være så realistisk som muligt. Manden her er Ejnar Tranders, der tidligere har arbejdet som fyrbøder på et damplokomotiv. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Åbent hus i anledning af Blangstedgårds  30-års jubilæum trak en del nysgerrig gæster til det imponerende anlæg. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Åbent hus i anledning af Blangstedgårds 30-års jubilæum trak en del nysgerrig gæster til det imponerende anlæg. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Det er ikke kun togene, der er realistisk lavet, her et scenarie fra havnen i Middelfart. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Det er ikke kun togene, der er realistisk lavet, her et scenarie fra havnen i Middelfart. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Fruens Bøge Station ligner sig selv. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Fruens Bøge Station ligner sig selv. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Tre af stationerne langs modeljernbanen har pulte, som de gamle originale, hvor man kan se kørselsretning, og de røde, gule og grønne lamper informerer om, hvad der sker. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Tre af stationerne langs modeljernbanen har pulte, som de gamle originale, hvor man kan se kørselsretning, og de røde, gule og grønne lamper informerer om, hvad der sker. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Der er brugt 400.000 skinnesøm til at lægge de i alt 1100 meter skinner her i lokalet. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Der er brugt 400.000 skinnesøm til at lægge de i alt 1100 meter skinner her i lokalet. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Fyns mest imponerende modeljernbane har 1100 meter spor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce