Fremad over isen

Stigefærgerne sejler stadig. Der var lidt is i vandet, men her kommer kulprammene til Fynsværket også forbi. "Fremad" laver en flot hækbølge, som brækker isen ud til siderne, hvis der er god fart på.
Foto: John Fredy

Fremad over isen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense Havns slæbebåd er bygget om til isknuser - der ligger 8-10 centimeter fast is i inderhavnen.

Odense: Der var ingen isbjørne, men til gengæld en enkelt sæl, der beundrede den komplicerede havnemanøvre, da dagens isbrydning var slut, og skibsfører Keld Nielsen (til daglig maritim souschef ved Odense Havn) på slæbebåden "Fremad" kunne melde fri bane fra Odense Fjord og ind til det inderste bassin i havnen.

Nogen arktisk opgave var der dog ikke tale om, og Keld Nielsen har også måttet høre fra sine gamle kammerater fra søen, at isbrydningen på fjord og kanal ikke er meget mere imponerende, end at brække isterninger ud af en bakke fra fryseren. Men nu arbejder disse gutter også med isbrydning omkring Svalbard og og i Ishavet.
Ledefyr på kunstig ø i Odense Fjord.
Ledefyr på kunstig ø i Odense Fjord.
Foto: John Fredy

Kævler fra Baltikum

Alligevel er der god fornuft i at holde kanalen farbar, for man skal ikke vente, at de professionelle statsisbrydere går i aktion for at fjerne lidt tallerkenis ved Odense for at sikre en ladning trækævler fra Baltikum til papirfabrikken i Dalum fri passage eller gøre livet nemmere for "Ann Rousing" med skrot til H. J. Hansen.

I en verden, hvor elementerne bestemmer alt, temperaturerne styrtdykker og is opstår, skal havnens folk være klar til at rykke ud med timers varsel.

Isen kan blive presset sammen og danne propper, og sådan var det også i går. På fjorden fra Lindø til Klintebjerg var der flere svømmefugle end isflager i vandet, men så begyndte isen at komme. Og hvor fuld kraft fremad udløser otte knob i smult vande, kunne "Fremad" nogle enkelte steder kun mase sig frem med tre-fire knob.

Altså ville skibe med beskeden maskinkraft komme i vanskeligheder.

Slæbebådens eneste problem er de udsatte propeller for og bag. Teknikken skal håndteres med fingerspidsfornemmelse for ikke at smadre mekanikken under vandet.

Og i inderhavnen, hvor isen ligger plan og massiv - op til 10 centimeter - er "Fremad" ikke meget for at lystre på roret. Sporet lige frem i isen er det nemmeste at følge, og Keld Nielsen skal hele tiden korrigere ved rattet, mens skroget skramler og banker sig vej.
Keld Nielsen har været skibsfører og været ansat hos bl.a. Lauritzen og hos Herning shipping, før han kom til Odense havn som souschef i den maritime afdeling. Jobbet byder i denne tid på en eksklusiv opgave. Isbrydning med
Keld Nielsen har været skibsfører og været ansat hos bl.a. Lauritzen og hos Herning shipping, før han kom til Odense havn som souschef i den maritime afdeling. Jobbet byder i denne tid på en eksklusiv opgave. Isbrydning med "Fremad".
Foto: John Fredy

Som en grundstødning

Dækket bevæger sig som gulvet mellem et par togvogne eller en lang bumlende grundstødning, og det larmer som en skraldevogn, der tømmer spande. Men der skal mere til, før "Fremad" må give op.

Fra Gabet ved Odense Fjords udmunding og ind til Fynsværket er holder kulprammene og deres muskelsvulmende slæbebåde en rende fri, og kommer det virkelig til at knibe, bliver der chartret professionel isbrydningsassistance.

- Så længe vi selv kan, er det også billigst, fortæller Keld Nielsen. Og derfor er han også meget, meget forsigtig med at manøvrere for voldsomt i isen. En skade på skruen kunne blive ganske kostbar.
Fast is på cirka 10 centimeters tykkelse i den indre havn. Her med udsigt til restaurant Næsbyhoved Skov.
Fast is på cirka 10 centimeters tykkelse i den indre havn. Her med udsigt til restaurant Næsbyhoved Skov.
Foto: John Fredy
"Fremad" skal manøvreres med forsigtighed. Propellerne foran og bagtil er ikke beskyttet mod is. Og is er der en del af i kanalen lige nu. Her Kanalvej.
Foto: John Fredy
Hvinand i knibe. Vejret er hård ved fuglene.
Hvinand i knibe. Vejret er hård ved fuglene.
Foto: John Fredy
Is og sne. Der bekæmpes til land og til vands.
Is og sne. Der bekæmpes til land og til vands.
Foto: John Fredy
"Fremad" på job langs Kanalvej.
Foto: John Fredy
Inderhavnen. Isen er kraftig, og det er svært at korrigere kursen.
Inderhavnen. Isen er kraftig, og det er svært at korrigere kursen.
Foto: John Fredy
Isen agterudsejlet.
Isen agterudsejlet.
Foto: John Fredy
"Fremad" "bygges om" med betonklodser og omkring et ekstra ton på bagsmækken. Så kan den bedre kravle op på isen og knuse den med sin vægt. Jørn Pedersen fra Odense Havn får skubbet betonklods to på plads.
Foto: John Fredy
"Fremad" er Odense Havns knytnæve mod isen.
Foto: John Fredy
Keld Nielsen, souschef ved havnens maritime afdeling. Han var ved roret, da der blev maset, skubbet og knust is på strækningen fra Klintebjerg ind til byen.
Keld Nielsen, souschef ved havnens maritime afdeling. Han var ved roret, da der blev maset, skubbet og knust is på strækningen fra Klintebjerg ind til byen.
Foto: John Fredy
"Fremad" "bygges om" med betonklodser og omkring et ekstra ton på bagsmækken. Så kan den bedre kravle op på isen og knuse den med sin vægt. Jørn Pedersen fra Odense Havn får skubbet betonklods to på plads.
Foto: John Fredy
Der er vægt og kraft bag, når
Der er vægt og kraft bag, når "Fremad" for fuld power går løs på isen. Men det er ikke den typiske isbryderstævn, der kendetegner slæbebåden. Rigtige isbrydere er designet til at kravle op på isen og mase den ned med sin vægt.
Foto: John Fredy
Stige i vintertøj.
Stige i vintertøj.
Foto: John Fredy
Stigefærgerne sejler stadig. Der var lidt is i vandet, men her kommer kulprammene til Fynsværket også forbi.
Stigefærgerne sejler stadig. Der var lidt is i vandet, men her kommer kulprammene til Fynsværket også forbi. "Fremad" laver en flot hækbølge, som brækker isen ud til siderne, hvis der er god fart på.
Foto: John Fredy
Isen slår lange revner, når
Isen slår lange revner, når "Fremad" har maset sig frem.
Foto: John Fredy
Der er vægt og kraft bag, når
Der er vægt og kraft bag, når "Fremad" for fuld power går løs på isen. Men det er ikke den typiske isbryderstævn, der kendetegner slæbebåden. Rigtige isbrydere er designet til at kravle op på isen og mase den ned med sin vægt.
Foto: John Fredy
Isen slår lange revner, når
Isen slår lange revner, når "Fremad" har maset sig frem.
Foto: John Fredy
Inderhavnen.
Inderhavnen. "Fremad" er kommet ind for at bryde is og for at få ballast om bord.
Foto: John Fredy

Fremad over isen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce