Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fra hollandsk til dansk kanal

"Fremad" skal også bruges som isbryder, hvis ellers havnedirektøren "tillader", at der kommer is i havnen og kanalen.
Foto: John Fredy

Fra hollandsk til dansk kanal

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense Havn har købt ny, men brugt, slæbebåd og isbryder, selv om havnedirektøren har afskaffet vinteren

ODENSE: Hvis der er noget, havnedirektør Carsten Aa gerne vil gøre op med, er det gamle og indgroede vaner.

- Vi skal se fremad, er en del af hans motto.

Og "Fremad" blev netop navnet på havnens ny slæbebåd, der samtidig også skal fungere som isbryder. At den så måske aldrig kommer i sving som isbryder er en helt anden sag.

Vinteren afskaffet

En række af de ansatte på havnen fortæller nemlig med et glimt i øjet, at Carsten Aa kort efter sin tiltræden "afskaffede vinteren".

De første tre vintre har det holdt stik, for der har næppe været antydningen af så meget som grødis i Odense Kanal eller inderhavnen for den sags skyld.

- Jeg fik jo ret. Og jeg kan da ikke have folk siddende og vente på, at et par snefnug bliver til noget, vi kan skovle væk, siger Carsten Aa med et smil på læben.

Men tilbage til "Fremad". Her blev havnedirektøren faktisk fanget lidt i nostalgien, fordi nogle af de ældste af havnens både netop hed "Fremad".

- Jeg synes, det er et godt navn, fordi det signalerer lige nøjagtigt det, Odense Havn er, nemlig en erhvervsvirksomhed i fremdrift og bestemt ikke kun det byomdannelsesområde, som mange måske forbinder Odense Havn med. Et driftsoverskud sidste år på næsten 20 millioner kroner er vel ikke så ringe endda, siger Carsten Aa med jysk underdrivelse.

Ny brugt kanalbåd

Odense Havn undersøgte markedet grundigt - også i udlandet - inden valget faldt på en ny, men brugt båd, der har sejlet på hollandske kanaler.

- De danske skibstilsynsregler er meget strenge. Derfor er det i virkeligheden lettest at købe en dansk indregistreret båd, men der er også meget dyrere. Vi fandt så denne meget lidt brugte båd, der efter ombygninger til dansk standard står os i knap tre millioner kroner, hvilket er en god investering , siger Carsten Aa.

Mogens Andersen, der er terminalmedarbejder på Odense Havn, er med sit duelighedsbevis kvalificeret til at sejle "Fremad", og hans skudsmål, inden han drager ud i kanalen for at flytte nogle bøjer, lyder:

- Det er et udmærket skib.

Fra hollandsk til dansk kanal

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.