Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forurenende lastbiler ud af Odense

Thomas B. Thriges Gade ved Østre Stationsvej, hvor lastbilerne glider igennem i en lind strøm.
Foto: John Fredy

Forurenende lastbiler ud af Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense Kommune vil have renset luften for farlige partikler. Krav om partikelfilter på lastbiler i midtbyen på vej.

Luftkvaliteten i Odense midtby skal forbedres, og derfor vil Odense Kommune indføre en miljøzone inden for ringvejen, den såkaldte ring 2, hvor det bliver forbudt for lastbiler og busser uden partikelfilter at færdes.

- Ideen med forslaget er at fjerne noget af luftforureningen og få en renere luft at indånde, siger Jette Schmalfeldt, ingeniør ved Natur, Miljø og Trafik i Odense Kommune.

Partiklerne fra dieselmotorer er kræftfremkaldende og kan desuden medføre både hjertesygdomme og luftvejsproblemer. I et notat fra Odense Kommune skønnes det, at man vil undgå 15-20 for tidlige dødsfald årligt og spare store sundhedsudgifter ved at indføre miljøzoner i de største danske byer.

Færre farlige partikler

Astmatiker Birgitte Wadstrøm fra Stige har i flere år undgået de mest trafikerede veje i Odense, fordi udstødningsgasserne fremkalder astmaanfald hos hende.

- Skal jeg absolut ind til byen efter et eller andet, så bliver jeg nødt til at holde et tørklæde op for mund og næse, forklarer hun.

Ifølge Odense Kommune vil miljøzonen medføre en tredjedel færre farlige partikler i luften.

- Det er godt nyt og vil måske betyde, at jeg kan færdes lidt flere steder i Odense uden at få anfald, siger Birgitte Wadstrøm.

Mangler politikernes ja

Der vil gå endnu et par år, inden miljøzonen i Odense kan bliver en realitet.

Forslaget vil først blive politisk behandlet til efteråret, oplyser Jette Schmalfeldt. Bagefter går der yderligere 14 måneder, inden det nye miljøkrav kan føres ud i livet, fordi vognmændene skal have en periode til at få gjort deres lastbiler og busser klar til at leve op til reglerne.

Odense Kommune er i øjeblikket ved at danne sig et overblik over, hvor mange busser og lastbiler, der kører rundt i Odense uden partikelfilter.

Vognmand Martin Danielsen fra vognmandsfirmaet Peter Danielsen Transport i Langeskov, der sidder i bestyrelsen for vognmændenes brancheorganisation Dansk Transport og Logistik, vurderer, at miljøzonekravet vil betyde væsentlige investeringer for de fynske vognmænd. Et partikelfilter koster mellem 50.000 og 80.000 kroner.

- Der vil være mange af de fynske vognmænd, der enten skal investere i biler med renere motorer eller skal ud og købe partikelfiltre til deres biler, siger han.

Færre vil dø i Odense

Det var byrådsmedlem Thomas Funding (S) der for godt et år siden rejste som den første spørgsmålet om en mulig miljøzone i Odense.

- Jeg er glad for, at det nu ser ud som om, at forslaget bliver realiseret, og at det helt konkret får den konsekvens, at færre mennesker dør i Odense på grund af luftforurening, siger han.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra borgmester Jan Boye (K).

Forurenende lastbiler ud af Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.