Forskere om Pokémon GO: Virksomheder suger dine data

Pokémon Go-adfærden, som over 1000 mennesker fremviste i centrum af Odense onsdag, kan du ifølge forskere godt begynde at vænne dig til. For teknologien er kommet for at blive.
Foto: Louise Koustrup

Forskere om Pokémon GO: Virksomheder suger dine data

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det digitale og det virkelige smelter sammen, og de kommercielle kræfter sætter dagsordnen. Sådan ser verden snart ud, spår forskere, der kalder Pokémon GO-feberen for en forsmag på fremtiden

Nogle ryster på hovedet af de mange Pokémon-jægere, der ser verden igennem deres fem tommer store mobilskærm. Men fortsætter skeptikerne sådan, får de ondt i nakken, for teknologien er kommet for at blive.

- Pokémon GO er et godt billede på, hvordan vores verden er og bliver. Et overvåget og kommercialiseret spilleunivers.

Sådan lyder det fra Martin Brynskov. Han er lektor i interaktionsteknologier ved Aarhus Universitet, og har blandt andet skrevet Ph.d. om at blande den fysiske med den virtuelle virkelighed.
Ifølge ham er det kun et spørgsmål om tid, før virksomhederne udnytter det japanske spils gennembrud.

- Man ser allerede nu, at restauranter kan købe Pokéballs-stationer ved deres sted, så spillerne bliver ledt derhen. Og der gisnes om, at McDonalds vil betale penge for, at sjældne Pokémons bliver gemt hos dem, siger han.

Det er folkene fra Google Earth, der har skabt spillet, forklarer Martin Brynskov. Og det har de gjort, for at de gennem Pokémon GO kan samle data om, hvor spillerne færdes. Lokationsdata, som de sælger videre til andre virksomheder for store summer.

Han kalder app’en for ”detailbranchens første succesfulde krog i den virtuelle verden” og spår, at alt fra bilproducenter til mælkefabrikanter kommer til at lave lignende spil.

Og han bakkes op af sin kollega Peter Dalsgaard.

- Der er mange kræfter i teknologibranchen, som trækker i den retning. Det rummer uanede muligheder, siger lektoren i interaktionsdesign fra Aarhus Universitet.

Koster 0 kr. og et privatliv

Ligesom Pokémon GO bliver mange af de fremtidige apps gratis. I hvertfald på overfladen. For i virkeligheden betaler vi en dyr pris for dem, mener Pernille Tranberg, som er stifter af Digital Identitet, der kæmper for at udbrede digitale frihedsrettigheder:

- Det er en af de mest effektive måder at høste lokationsdata. Og hvis man kender til digitale forretningsmodeler, ved man, at de prøver at kapitalisere på de data, siger hun.

Facebook, Google og Twitter gør det. Selv lommelygts-app’en på telefonen, suger dine data. På den måde er der ikke noget nyt i det, Pokémon GO-appen gør.

- Det er bare en ny kilde til at suge forbrugeradfærd og en potentielt ekstrem form for overvågning, siger Martin Brynskov, lektor i interaktionsteknologier.

Både han og Pernille Tranberg enige om, at det er legitimt, at virksomhederne gør det - så længe det sker på et oplyst grundlag. Og udfordringen er pt, at det er fuldstændigt ude af hænderne på danske lovgivning.

- Det er globale standarder og foregår i et rum, som er svært at regulære nationalt, siger Martin Brynskov.

Forskere om Pokémon GO: Virksomheder suger dine data

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce