Forkaster anbefaling: Flertal siger nej til ensretning af Vindegade

Vindegade har siden sidste år ved denne tid haft trafik i begge retninger. Og sådan skal det blive ved med at være, mener et flertal i By- og Kulturudvalget. Også selv om forvaltningen mener, det vil betyde mere trafik og dårligere trafiksikkerhed. Arkivfoto: Rumle Skafte

Forkaster anbefaling: Flertal siger nej til ensretning af Vindegade

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Blå fløj plus Socialdemokratiet forkaster forvaltningens anbefaling om at ensrette Vindegade for at opretholde en acceptabel trafikmængde samt undgå forringelser af trafiksikkerheden.

Der bliver ingen ensretning af den snævre Vindegade, som By- og Kulturforvaltningens trafikfolk ellers havde anbefalet af hensyn til både mængden af trafik og sikkerheden.

Tirsdag forkastede et politisk flertal bestående af V, K, DF og S forslaget og besluttede i stedet, at vejen skal forblive åben for trafik i begge retninger. Kun SF og Enhedslisten stemte for at ensrette gaden, som forvaltningen foreslog.

Kim Delfs, der bor i Vindegade, og som har kæmpet imod det, hun opfatter som en voldsom trafik i området, er fortørnet over beslutningen.

- Vi kæmper med næb og klør for, at vores liv i Vindegade ikke skal fyldes med al den trafik, som medfører konstante mængder af støjgener, som går ud over folks helbred, hvor dårlig nattesøvn desværre mere er normalen end undtagelsen, siger hun.

Letbanearbejde giver mere trafik

Når By- og Kulturforvaltningen havde foreslået, at gaden skulle ensrettes i retning mod vest på strækningen mellem Klostervej og Grønnegade, hang det sammen med, hvad der fra starten af det nye år skal ske ude på den større Vestre Stationsvej, som går parallelt med Vindegade.

For her går anlæggelsen af nye fortove, cykelstier og vejbaner efter planen i gang fra januar 2018 - det sker i forbindelse med etableringen af letbanen.

Arbejdet vil vare i cirka et år, og i den forbindelse ensrettes Vestre Stationsvej mod øst - altså i retning mod Odense Banegård Center. Det sker for at sikre plads nok til det arbejde, der skal foregå på stationsvejen.

Flere busser flyttes samtidig til Vindegade. Den samlede effekt kan oplagt blive markant mere trafik og smutvejskørsel i Vindegade, hvis vejen holdes åben i begge retninger, som det i øjeblikket er tilfældet, vurderer By- og Kulturforvaltningen.

- Herved opstår der en ny trafikal situation i Vindegade, hvor fremkommeligheden og trafiksikkerheden ændres væsentligt, har forvaltningen påpeget.

Ligeledes har forvaltningen anført, at en ensretning af Vindegade i vestlig retning mellem Klostervej og Grønnegade ville gøre det muligt at opretholde en acceptabel trafikmængde i gaden og samtidig sikre, at trafiksikkerheden ikke bliver forringet.

Håber på det nye udvalg

Men sådan bliver det altså ikke. Dog vil der fremover kun skulle køre busser i én retning, mens alternative cykelruter tydeliggøres, og tung trafik uden ærinde forbydes.

Kim Delfs fra Vindegade tror ikke meget på, at mængden af tung trafik vil falde af den grund, fordi en stor del af lastbiltrafikken netop skyldes byggepladser i området - og dermed altså er trafik med et ærinde.

Vindegade har tidligere været ensrettet, men op til julehandlen sidste år besluttede et flertal i By- og Kulturudvalget efter ønske fra Odense Cityforening at åbne gaden for dobbeltrettet trafik.

Kim Delfs oplyser, at kampen for at formindske trafikken i gaden ikke stopper her. Hun og de øvrige fra området, der har det på samme måde, vil forsøge at henvende sig til det nye By- og Kulturudvalg, der tiltræder i det nye år.

- Vi vil gerne have det nye udvalg i tale. Beslutningen, der blev truffet på mødet tirsdag, er truffet af det tidligere udvalg. Måske vi kan få nogle af de nye medlemmer i tale og få dem til og se situationen med andre øjne, siger hun.

Forkaster anbefaling: Flertal siger nej til ensretning af Vindegade

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce