Før og efter: Frederiksgade er blevet sikker for cyklister

Forbedret cykelsti og lysregulering, der sikrer, at der kun kommer trafik fra en retning ad gangen på det smalle stykke, har gjort underværker for cyklisternes trafiksikkerhed i Frederiksgade. Foto: Michael Bager

Før og efter: Frederiksgade er blevet sikker for cyklister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indsnævring og lysreguleret sluse i Frederiksgade er en succes og har gjort underværker for trafiksikkerheden for cyklister, lyder det fra beboer i Frederiksgade, der tidligere var yderst kritisk.

De fleste odenseanere har nok oplevet det selv, lysreguleringen i Frederiksgade, der sikrer, at der kun ledes bil- og bustrafik fra én retning ad gangen på vejens snævreste strækning. Ikke en trafikal løsning, man normalt oplever i Odense.

Forhistorien er, at lysreguleringen blev etableret i sommeren 2016 efter massiv kritik af trafiksikkerheden for især cyklister.

Især når to busser skulle passere hinanden i den snævre gade med cyklister på indersiden, efterlod det cyklisterne med kun få centimeter at give af i forsøget på at undgå at blive ramt af busserne.

En af kritikerne var Ole Madsen, der bor i Frederiksgade. Han kunne dagligt fra sine vinduer på anden sal se faretruende situationer, men han mener, at lysreguleringen og den indsnævring af gaden og udvidelse af cykelstien, der er lavet, har haft en positivt effekt.

- Jeg ser slet ikke de farlige situationer længere, som der var før, siger han og glæder sig over, at det er slut med at stå og holde vejret, når han kigger ud ad vinduerne mod gaden.

Fakta
Frederiksgade er en af de centrale bygader i Odense, der blev mærkbart påvirket af Thomas B. Thriges Gade-lukningen.Fra at have være en mindre vigtig alternativ vej blev den en af de mest oplagte veje at benytte til og fra bymidten.

For at imødegå en alt for overvældende trafikmængde er gaden blevet ensrettet - undtagen for bus og taxi. Men ikke alle overholder ensretningen.

Et andet problem har været sikkerheden for cyklister, som især blev debatteret voldsomt i starten af 2016 efter et par faretruende episoder, hvor cyklister kunne berette om meget ubehagelig oplevelser i gaden.

Det primære problem opstod, når to busser i hver sin retning skulle passere hinanden på gadens smalleste sted. Det efterlod nemlig ikke meget centimeter til cyklerne på indersiden af busserne.

Problemet blev, som nævnt i artiklen, forsøgt løst ved, at der i sommeren 2016 blev truffet beslutning om at opføre en slags lysreguleret sluse, som gør, at der på det smalle stykke kun lukkes trafik igennem fra én retning ad gangen.

Desuden blev oprettet cykelstil på det smalleste stykke.

SE FØR- OG EFTERBILLEDER HER

Kører stadig imod ensretning

Ole Madsen var selv med til at foreslå en løsning med trafik i kun en retning ad gangen, og det glæder ham, at Odense Kommunes By- og Kulturforvaltning og politikerne i udvalget besluttede sig for, at ideen kunne bruges.

- Men kan selvfølgelig godt tænke, hvorfor gjorde de ikke det fra starten, så nogle farlige situationer kunne være undgået. Men heldigvis nåede ingen at komme alvorligt til skade, selv om nogle cyklister da har været nede at ligge, siger han.

Også Odense Kommune oplever, at sikkerheden i Frederiksgade er blevet bedre. Det oplyser Rasmus Malling, kontorchef for Byrum og Mobilitet i Odense Kommune.

- Vi oplever ingen nævneværdige problemer med hensyn til trafikafviklingen eller trafiksikkerheden i Frederiksgade. Det er en smal gade, hvor der skal være plads til forskellige trafikanttyper, og der har et signalanlæg været den rigtige løsning.

Mens cyklisternes ikke længere lever livet så farligt som før, så eksisterer et af de andre trafikale problemer i Frederiksgade dog stadig, påpeger dog Ole Madsen.

- Der er stadig et meget højt antal biler, der kører imod ensretningen, siger han, og det bekræftes da også af, at avisen i løbet af kort tid under besøget hos Ole Madsen selv oplever omkring 10 biler, der kører imod ensretningen i gaden.

Opleves som krænkende

For reglerne i Frederiksgade er stadig sådan, at gaden som udgangspunkt er ensrettet fra Nyborgvej ind mod centrum - i den modsatte retning mod ud mod Nyborgvej må kun busser og taxi køre.

Men det ser mange både biler, håndværkere og lastbiler stadig stort på her flere år efter, reglen blev indført.

- Politiet kommer her stadig af og til og skriver bøder ud, og så snart de stiller sig op, er der gevinst med det samme. På et par timer tjener de hurtigt en ugeløn, siger Ole Madsen, der mener, at der må være tale om, at bilisterne bevidst ser stort på reglerne.

- Så mange kan heller ikke være turister. Og det er både skiltet og afmærket på vejen, at den er ensrettet, mener han og tilføjer:

- Jeg oplever det som krænkende, at så mange ser stort på de regler, der gælder her, hvor vi bor.

Til gengæld er der respekt for lysreguleringen, oplever han.

- Jeg tror ikke, jeg selv har set en eneste gang, at nogen er kørt videre, når der var rødt. Heller ikke om natten. Alt i alt har det vist sig at være en rigtig god løsning.

Da debatten om problemerne med cyklisternes sikkerhed var sit højeste i 2016, inden lysreguleringen blev etableret, afspejlede det sig blandt andet i talrige opslag i Facebook-gruppen "Med livet som indsats - på cykel i Frederiksgade". Også her er der blevet mere stille siden da. Seneste opslag er fra december sidste år og handler om en lastbil, der kører imod ensretningen, ikke om faretruende situationer for cyklister.

- Man hører heller ikke længere så meget til det med cyklisterne blandt folk, der bor i gaden, siger Ole Madsen.

UDSIGTEN FØR OG EFTER

Før og efter: Frederiksgade er blevet sikker for cyklister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce