Den første koncert er den 3. september - med Poul Krebs og venner - og åbningsfesten foregår meget senere
ODENSE: Om to en halv uge åbner Magasinet.

Ganske vist mangler håndværkerne mange detaljer, bl.a. tre barmiljøer, og trappen op til balkonen vil stadig stå rå og upoleret.

Men den udvidede sal, med plads til 800 mennesker, toiletterne og elevatoren bliver klar til at tage mod hundreder af filmfolk og journalister fra hele verden.

Magasinet bliver fra den 19. til 24. august centrum for "23. internationale Odense kort- og dokumentarfilmfestival".

Derved tyvstartes brugen af byens kulturhus på Brandts.

Krebsens vennekreds

Det var ellers meningen, at det første arrangement skulle være onsdag den 3. september med "Song Island Revue" med Poul Krebs og vennerne Henning Kvitnes, Claudia Scott og Kevin Welch.

Selve genåbningsfesten på Magasinet bliver først engang hen i oktober eller november, når Farvergården står klar.

Forvandles til biograf

Under festivalen, fra den 19. til 24. august, forvandles salen til en moderne biograf, hvor flere film vises og jury-vurdereres. Seks dage senere rundes festivalen af med glamourfest og præmieoverrækkelser.

Christina Lassen, pressekoordinator, oplyser, at BioCity af den grund, for første gang i flere år, ikke huser festivalen.

- Derved afvikles den kun på og omkring Brandts, og det er en logistisk gevinst.

Som tidligere år skal CaféBiografens sal 1 og 2 bruges, desuden vender festivalen tilbage til Teaterhusets biografsal i Ny Vestergade - fem minutter fra Brandts. Også Rosenbækhuset, på den anden side af Pantheonsgade, involveres med videobar og filmvisning - og festivalsekretariatet indrettes i Musikbiblioteket.

- Vi anvender lige så mange sale som sidste år, men vi får plads til flere visninger, nemlig 12 flere film end sidste år, siger Christina Lassen.

Selv om det nye Magasinet genåbner ganske uofficielt, så er alt, hvad teknikken angår, ved fuld styrke.

- Huset skal stå sin prøve allerede tirsdag den 19. august, når et indbudt publikum fra hele verden er med i åbningsfesten med taler og præsentation af juryer og et par film, siger Alan Askvig, daglig leder af Magasinet.

- Den aften skal akustikken, PA-lydanlægget og lyssætningen sidde lige i øjet.

Kommunen har investeret et millionbeløb til den teknik, der er så afgørende i enhver form for kulturbegivenhed.
  • Fyens Stiftstidende