En lang række danske og internationale virksomheder ville byde på arbejdet med Odense Letbane. 15 ansøgere er gået videre til næste runde.

Odense: Der bliver gået til skinnerne i kampen om at få lov at producere transportsystemet og vognene på Odense Letbane, der skal stå færdig i 2019 og åbne i 2020.

Nu er det afgjort, hvilke virksomheder og konsortier (altså sammenslutning af flere virksomheder) der får tilladelse til at give bud.

15 ansøgere ud af 36 er blevet prækvalificerede og er derfor med i udbudsprocessen, der vil løbe det næste halvandet år. Det skriver Odense Letbane i en pressemeddelelse.

- Interessen for at få lov at byde på letbanen har været stor, og vi har derfor opnået en optimal konkurrencesituation.

Stor interesse

Dermed har det givet bonus, at man tilbage i februar ændrede strategi og valgte at fire udbudspakker i stedet for et samlet. Dengang var der nemlig kun ét interesseret konsortium, der ønskede at byde på hele pakken.

- Nu kom der i alt 36 ansøgninger til de to udbudspakker på transportsystemet og letbanevognene. Det viser, at det var den rigtige beslutning, vi tog sammen med Økonomiudvalget, siger Mogens Hagelskær, administrerende direktør for Odense Letbane.

- Interessen for at få lov at byde på letbanen har været stor, og vi har derfor opnået en optimal konkurrencesituation. Vi har prækvalificeret fem bydere inden for hver udbudspakke og dertil fem konsortier, der byder på både transportsystemet og vognene på én gang. Der er tale om et bredt felt, hvor både danske og internationale virksomheder indgår - virksomheder som alle er kendt for at levere høj kvalitet, uddyber Mogens Hagelskær.

Nogle byder alene

Der er tale om både danske og internationale virksomheder. Nogle byder alene, andre er gået sammen.

Siemens og Aarsleff Rail er gået sammen om at byde på at få lov at lave skinner, master, ledninger, stationer og vedligeholdelsescenter. Et andet konstortium bestående af udenlandske virksomheder Acciona og Efacec samt danske CG Jensen, har også budt sig ind på dette.

At CG Jensen nu er blevet prækvalificeret har i øvrigt betydet, at bestyrelsesformanden Peter Schäfer har valgt at trække sig som medlem af bestyrelsen hos Odense Letbane P/S for at undgå at spille en dobbeltrolle.

Andre har valgt at byde på de samme ting som enkeltstående ansøgere. Det gælder Ansaldo, Strukton-Arkil og Comsa.

De vogne som skal fragte odenseanerne rundt i byen i 2020, har de europæiske virksomheder CAF, Alstom, Skoda og Stadler budt på som enkeltstående virksomheder. Og så har canadiske Bombardier også meldt sig på banen.

Kan stadig melde fra

Endelig har fem konsortier meldt, at de vil byde ind på hele pakken, både transportsystem og vogne på én gang. Det drejer sig om konsortiet ACES (Siemens og Aarslef Rail, ACE Cons og Skoda), Odense Letbane Transport (Colas, Hansson & Knudsen A/S, Aecom og CAF), et konsortium bestående af Ansaldo og Stadler samt et der består af Strukton-Arkil og Alstom.

Ansøgerne har skullet dokumentere teknisk formåen og erfaring med arbejde fra lignende projekter.

De har nu et par uger til at melde fra, hvis de alligevel ikke er interesserede i at byde på letbanen. Udbudsprocessen begynder i november og slutter som skrevet efter halvandet år.

  • byline

    Af:

    Journalist på Odense-redaktionen, hvor jeg dækker lokalpolitik og livet i byen. Uddannet fra Syddansk Universitet i 2015. Vandt i 2014 Jern Henrik og Basker Henrik og i 2015 hovedprisen for årets historie i Fynske Medier for serien "Svigt i lægevagten", der også var finalist til Spadestiksprisen. Tidligere ansat på avisens nyhedsredaktion. Jeg bor i Odense med min kæreste, der arbejder som sygeplejerske, og min søn Lukas.

Mere om emnet

Se alle
7
Mindre tilskud: Godt nyt om letbanen

Mindre tilskud: Godt nyt om letbanen

33
Prisstigning: Dyrere billetter i trængte busser

Prisstigning: Dyrere billetter i trængte busser

Letbane sætter motorsave ind mod fredede flagermus

Letbane sætter motorsave ind mod fredede flagermus