Ambitionen var 90.000 gæster i fejringsugen for Odeon i april/maj, men kun cirka 20.000 lagde vejen forbi. - Skuffende resultat, erkender Odense Kommune i en evaluering.

Den 10 dage lange åbningsfejring af Odenses store nye kulturhus Odeon blev ikke helt den ventede publikumssucces. 90.000 gæster var ambitionen, men kun 20.000 dukkede op.

Det må Odense Kommune, der betalte hovedparten af festen med 4,5 millioner skattekroner, konstatere i en evaluering, der præsenteres for politikerne i den kommende uge.

- Ambitionen om 90.000 publikummer i selve fejringsugen kunne ikke realiseres. Det faktiske antal publikummer på cirka 20.000, hvoraf 8500 købte billet, må betegnes som skuffende, fremgår det af evalueringen.

 

 

 

 

V: Ikke i nærheden

Ifølge by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) er det hende, der i Økonomiudvalget har bedt om en redegørelse for, om Odeon-fejringen levede op til forventningerne.

På forhånd var Jegind yderst kritisk og stemte imod at bruge 4,5 millioner skattekroner på festen, og hun har efterfølgende ønsket at vide, hvad byen fik for pengene. Efter at have set besøgstallet, er hun ikke  mindre kritisk.  

- Et af argumenterne for, at man ville bruge 4,5 millioner kroner på at fejre åbningen, var, at man ville nå ud rigtig mange mennesker. Derfor ville kontaktprisen ikke være ret høj.

- Men tallene viser jo, at det, man havde regnet med, har man slet ikke været i nærheden af. Man har ikke opnået det, man ville for de 4,5 millioner kroner. Derfor er jeg stadig af den opfattelse, at man skulle have lavet fejringen på en anden måde for væsentligt færre penge, siger hun.

 

 

Billetsalget svigtede også

Især antallet af solgte billetter endte langt under det forventede.

På forhånd var der budgetteret med billetsalg for cirka 1,5 millioner kroner, men der blev kun solgt for cirka 370.000 kroner, som 8500 af de 20.000 gæster, der gik til betalingsarrangementer, stod for.

Dette til trods ender regnskabet uden røde tal, fordi udgifterne til aktiviteter i løbet af ugen samtidig blev skruet ned og endte næsten én million kroner under det, der var budgetteret.

Finn Schumacker, programchef for Odeon-fejringen og musikchef for Odense Symfoniorkester, forklarer, at det hurtigt - efter at billetsalget var sat i gang - stod klart, at der måtte skrues ned for udgifterne.

- Vi begyndte med at booke de store navne ind og sætte billetsalget i gang. Vi kunne godt se, det ikke gik så hurtigt, som vi gerne ville have, og derfor ændrede vi strategien for, hvordan vi fyldte programmet ud med øvrige aktiviteter, siger han og tilføjer:

- Der var nogle bands og aktiviteter, vi havde tænkt os at booke, som vi så ikke bookede. I stedet erstattede vi de ting med nogle aktiviteter, der ikke kostede ret mange penge. Vi havde en bunden opgave om at holde os inden for den økonomiske ramme.

Jane Jegind roser organisationen bag fejringen for at holde fokus på at tilpasse udgifterne til indtægterne, så regningen for kommunen ikke endte med at blive endnu større end de 4,5 millioner kroner, der var afsat.

Dronningen med til gallafest

Ifølge evalueringen var det forventede besøgstal på 90.000 blevet fastsat ud fra erfaringerne fra andre åbningsfestligheder rundt omkring i landet samt på erfaringerne fra H.C. Andersen Festivals.

Men i fremtiden bør der ved lignende begivenheder "ske en mere realistisk vurdering af besøgspotentialet, ligesom projektets rammer, herunder økonomien, bør være på plads langt tidligere," fremgår det.

Finn Schumacker mener, at en af årsagerne til, at publikum svigtede, var, at fejringen først fandt sted et par måneder efter, Odeon reelt var åbnet.

- Mange havde allerede været forbi, og en del af nyhedens interesse havde derfor fortaget sig, vurderer han.

Besøgstallet var i øvrigt ikke det eneste, der ikke lykkedes. Heller ikke ambitionen om at overtale enten DR eller TV 2 til at sende fra åbningen på landsdækkende tv faldt i hak.

Alligevel mener Finn Schumacker, at Odense alt i alt fik en god fest for pengene, hvor mange odenseanere - både unge og ældre - fik et indtryk af Odeon.

- Vi fik kontakt med en bred målgruppe, og det var også én af ambitionerne fra starten, siger han.

På positivsiden står ifølge evalueringen, at dronningen kom forbi til gallafesten, og at arrangementet har givet Odense og Odeon stor synlighed. Det fremgår, at:

"...annonceringen har afstedkommet over 3.000.000 eksponeringer af arrangementerne, mens indsatsen på sociale medier har kastet cirka 500.000 eksponeringer af sig på kommunens egne kanaler. Endelig har presseindsatsen givet en positiv synlighed på cirka 2,6 millioner potentielle eksponeringer i nationale medier og cirka 4,8 millioner i regionale medier."

At noget gik godt, retter ifølge Jane Jegind ikke op på det samlede indtryk.

- Det er klart, man kan fremskaffe et eller andet resultat for de 4,5 millioner kroner. I mine øjne er det stadig alt for mange penge. Og jeg er sikker på, vi kunne have fået mere for pengene på andre måder, siger hun.

Borgmester: Pengene værd

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S), der støttede at bruge 4,5 millioner kroner på fejringen af Odeon, mener stadig, at Odense Kommune har fået value for money, som det hedder.

Og hvis ikke i besøgstal, så i kraft af kommunikationen af det nye musik- og teaterhus.

- Rapporten viser en tilfredsstillende medieeksponering både på landsplan og på lokalt plan, og det skal man tage med i betragtning, siger Peter Rahbæk Juel. Det betyder ikke, at han er tilfreds med, at By- og Kulturforvaltningen skød så meget ved siden af, da forvaltningen skulle vurdere, hvor mange gæster 10 dages fejring kunne trække.

- Når man forventer at få 90.000 gæster, og der så kommer 20.000, så skylder man internt i forvaltningen at evaluere og reflektere over, hvad der er gået galt. Det blev på den tid sagt, at tiden var en udfordring, men det er klart, at jeg også har funderet over, om By- og Kulturforvaltningen var den rette til at løfte opgaven med at stå for sådan et arrangement, siger borgmesteren.

Han mener ikke, at rapporten skal få politikerne til generelt "at tage selve fejringen som gidsel".

- For selvfølgelig skulle vi markere, at borgerne har fået et nyt hus. Og som by må vi turde satse på arrangementer som det her. Desuden skal vi huske på, at det er sjældent, vi bruger så mange penge på sådan en fejring. Sidst var vel, da vi i 1980'erne åbnede Brandts, siger Peter Rahbæk Juel.  

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.