Et politisk portræt


Et politisk portræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense Bys Museer

Sidste år lykkedes det Fyns Kunstmuseum at skaffe midler til et usædvanligt underfundigt kunstværk af billedkunstneren Peter Holst Henckel (født 1966). Han betegner det selv som et af sine største og måske dét væsentligste arbejde i hans hidtidige produktion. Værket kan nu ses i Fyns Kunstmuseum nyophængning af popkunst.

Værkets titel er The Times They Are A-changing. Et politisk portræt. Det tager afsæt i knivskarpe og yderst flatterende portrætfotos af tre af tidens danske toppolitikere: statsminister Anders Fogh Rasmussen, formand for Dansk Folkeparti, Pia Kjærsgaard og formand for Socialdemokraterne, Helle Thorning-Schmidt.

Ved hjælp af en avanceret teknologi, der bevæger sig i grænselandet mellem digital kunst og (video)film, har Holst Henckel manipuleret således med disse fotos, at det ene ganske langsomt og derfor næsten umærkeligt glider over i det næste. Pludselig fanges man af et ejendommeligt syn, idet de to kvindelige politikere på skift optræder med sorte skægstubbe, mens statsministeren i et kort øjeblik ses med ørestikker for i det næste at være udstyret med langt, lyst hår.

Den billedlige forvirring er stor, men måske er forvirringen også til stede i de tre politikeres programmer, som ikke altid er til at skelne fra hinanden. Ydermere forstærkes forvirringen af, at Holst Henckel har forsynet videoskærmen med en indramning, der til forveksling ligner en almindelig billedramme.

Forundringen bliver så meget desto større, da man ikke ved første blik på værket fatter, at det faktisk er dynamisk; først efter lidt tid observerer man forskydningen fra det ene portræt til det næste. Med titlen på sit værk refererer Holst Henckel til den amerikanske musiker, Bob Dylans tredje album "The Times They Are a-Changin'" fra 1964. I et af versene på pladens titelnummer, som er blevet et af Dylans mest populære sange overhovedet, revser han politikeres manglende indsigt og handlekraft.

Holst Henckel har med det stærkt symbolladede valg af titel forlenet sin installation med en ekstra dimension, idet han med henvisningen til Dylans protestsang ikke bare udsætter de tre danske politikere og nutidens måde at føre politik på for en humoristisk kritik, men tillige kritiserer den måde, der er blevet drevet politik på i hele den vestlige verden igennem de senere år.

Holst Henckel sigter i sin kunst mod en tæt forbindelse til det omgivende samfund ud fra den betragtning, at tingene hænger nøje sammen. Således er hans udgangspunkt ofte billeder af ikke-kunstnerisk art, som han kombinerer på en dybt personlig måde, hvor hans samfundskritiske syn er bevidst, slet skjult under den meget smukke overflade. Han bevæger sig således inden for genren 'appropriationskunst' (af latin, appropriere: at tilegne sig, tage fra andre), der opstod i New York i slutningen af 1980'erne, og han er en fornem dansk eksponent herfor. Et eksempel på hans "genbrug" er World of Butterflies, 1992-2002, der baserer sig på 68 zoologisk korrekte og farveprægtige tegninger af forskellige sommerfuglearter fra udvalgte steder på jordkloden. Hver art kombinerer han med avisers reportagefotos fra samme lokalitet, typisk fotos fra kriges rædselsregimer.

En af pointerne ved Holst Henckels kunst er netop, at man som betragter lader sig indfange af værkernes umiddelbare skønhed for derefter at opdage de underliggende lag af grufuldheder.

Holst Henckel tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1992. Allerede som studerende var han en aktiv udstiller og aktør inden for en række tiltag inden for det billedkunstneriske område. Statens Kunstfond tildelte i 1998 Holst Henckel et treårigt arbejdslegat.

Et politisk portræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce