Er det surt at køre i bus?: Det bliver bedre om fire måneder

Midlertidige busholdepladser, der spærrer halvdelen af vejen, dårlige afspærringer og buspassagerer på cykelstien er hverdagskost på Østre Stationsvej i Odense. Foto: Nils Svalebøg

Er det surt at køre i bus?: Det bliver bedre om fire måneder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye stoppesteder og venten langs vejene har afløst den lune banegårds forhal. Det er ikke uproblematisk at blande cykler og buspassagerer.

Hvis der er gener i køreplaner og buskørslen, så er Fynbus de første, som gerne vil høre om det. Som kommunikationschef Martin Krogh formulerer det:

- Vi er afgjort ikke i en position, hvor vi kan lukke ørerne. Vi skal lytte til vores kunder, og det er med at få det sagt, siger han.

De seneste omlægninger af busruter og flytning af stoppesteder har ikke være lige godt modtaget. Terminal/stoppesteder direkte ud til Østre Stationsvej har ikke været uden problemer, og det har busstoppestederne i Dannebrogsgade og Ejlskovsgade heller ikke været.

Men efterhånden er den største gene måske, at man ikke kan bruge banegårdscentret som varmestue og ventesal.

- Vi har puffet vores passagerer meget omkring, men det er som om, der er faldet mere ro omkring det. Vores undersøgelser af tilfredsheden viser, at det er omkring den indre by, at utilfredsheden er størst. Men generelt kan vi glæde os over, at kundetilfredsheden blandt vores kunder er høj. Når de er i bussen, er den rigtigt høj, siger Martin Krogh.

Midlertidige busholdepladser, der spærrer halvdelen af vejen, dårlige afspærringer og buspassagerer på cykelstien er hverdagskost på Østre Stationsvej i Odense. Det kræver opmærksomhed at navigere sikkert. Foto: Nils Svalebøg
Midlertidige busholdepladser, der spærrer halvdelen af vejen, dårlige afspærringer og buspassagerer på cykelstien er hverdagskost på Østre Stationsvej i Odense. Det kræver opmærksomhed at navigere sikkert. Foto: Nils Svalebøg

Parløb om busser

- Der var selvfølgelig turbulenser, da vi lukkede for bybusserne ved banegården. Pladsen ved siden af centret et helt gravet op, og det bliver ikke bedre før i juni. Så normaliseres forholdene delvist. Men lige nu må man altså vente på sin bus ved vejen og være mere udsat for vejrets luner, siger kommunikationschefen.

Det har givet et betydeligt pres morgen og sen eftermiddag, hvor busserne har skullet afsætte og modtage passagerer på kort tid. Busserne kører ind i en midlertidig lomme, hvor de på den tosporede kørebane på den udvendige side kan passeres af bilerne.

Men indvendig er der både fortov og cykelsti, og det har givet problemer. Med hjælp fra politiet og kommunal skiltning med forbud mod at cykle, er generne dæmpet. Men der er stadig episoder med cyklende mellem buspassagererne.

- Men stadig forbavsende få konflikter. Det har hjulpet, at politiet har været til stede og skrevet cyklister for ulovlig cykling, siger kommunikationschefen.

- Ændringerne i stoppesteder og nye linjer gennemfører vi i tæt parløb med kommunen. Det trafikmæssige er politiets bedømmelse, skiltningen - og komforten - er kommunens, og vi kører busserne. Sådan er fordelingen. Men det er klart, at vi mødes hyppigt med kommunens planlæggere. Ved køreplanskiftet sidst skete det i et meget tæt parløb, siger Martin Krogh.

Midlertidige busholdepladser, der spærrer halvdelen af vejen, dårlige afspærringer og buspassagerer på cykelstien er hverdagskost på Østre Stationsvej i Odense. Det kræver opmærksomhed at navigere sikkert. Foto: Ivar Juel Nordentoft
Midlertidige busholdepladser, der spærrer halvdelen af vejen, dårlige afspærringer og buspassagerer på cykelstien er hverdagskost på Østre Stationsvej i Odense. Det kræver opmærksomhed at navigere sikkert. Foto: Ivar Juel Nordentoft

GPS styrer busserne

At banegården ikke længere er i fokus som ventesal og stoppested, har Fynbus registreret.

Der er opstået nye "store" stoppesteder. For eksempel ved politigården i Hans Mules Gade og i TBT-gaden.

- Vores passagerer har fundet ud af, at det kan betale sig at stå af og på nogle steder, hvor der ikke er så mange passagerer, siger han.

- Hvis man tror, at busserne hænger fast i trafikken, og at det går voldsomt ud over regulariteten, så er det faktisk forkert. Trafikken glider fint gennem byen. Vi kan overholde vores løfte og at holde tiderne. Det kan proppe til, når der sker et uheld i trafikken, men med GPS i alle busserne, ved vi hele tiden, hvordan det går derude, siger Martin Krogh.

Midlertidige busholdepladser, der spærrer halvdelen af vejen, dårlige afspærringer og buspassagerer på cykelstien er hverdagskost på Østre Stationsvej i Odense. Det kræver opmærksomhed at navigere sikkert. Foto: Ivar Juel Nordentoft
Midlertidige busholdepladser, der spærrer halvdelen af vejen, dårlige afspærringer og buspassagerer på cykelstien er hverdagskost på Østre Stationsvej i Odense. Det kræver opmærksomhed at navigere sikkert. Foto: Ivar Juel Nordentoft
Midlertidige busholdepladser, der spærrer halvdelen af vejen, dårlige afspærringer og buspassagerer på cykelstien er hverdagskost på Østre Stationsvej i Odense. Det kræver opmærksomhed at navigere sikkert. Foto: Ivar Juel Nordentoft
Midlertidige busholdepladser, der spærrer halvdelen af vejen, dårlige afspærringer og buspassagerer på cykelstien er hverdagskost på Østre Stationsvej i Odense. Det kræver opmærksomhed at navigere sikkert. Foto: Ivar Juel Nordentoft

Er det surt at køre i bus?: Det bliver bedre om fire måneder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce