Elite Teater: Fra gyngende rock til rablende gyser

"Carrie - the musical" er blevet sat op på Broadway med skiftende succes, men det forhindrer ikke Elite Teater i at tage udfoprdringen op til efteråret. Tirsdag eftermiddag fremførte skuespillerne Johanne Milland og Rikke Lillevang numre fra teatrets kommende forestilling. Foto: Nils Svalebøg

Elite Teater: Fra gyngende rock til rablende gyser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elite Teater præsenterer efterårets forestilling "Carrie" af Stephen King og tager dermed helt bevidst genren i en helt anden retning end i de senere år.

Musical behøver ikke være sødsuppe med happy endings, og at sådanne forestillinger ligefrem kan være de rene gysere, viser Elite Teater, der til efteråret er klar med sin syvende forestilling. Det bliver musicalversionen af thrilleren "Carrie" skrevet af gyserforfatteren Stephen King og med temaer som religiøs fanatisme, mobning og telepati.

- Vi har før prøvet at sætte forestillinger op, som måske ikke svarer til publikums forventninger til en aften med en musical, og som vi ved, formentlig ikke vil være en publikumsbasker. Men det er vi heller ikke sat i verden til at sikre hver gang. Vi har derimod pligt til at uddanne publikum og vil hellere have, at de vælger at komme ind og se, hvad Elite Teatret nu finder på frem for at vælge os til på grund af den forestilling, vi har sat på plakaten, siger teatrets kunstneriske leder Lasse Winkler.

Forestillingen "Carrie" blev præsenteret ved teatrets arrangement tirsdag eftermiddag på Fyens Væddeløbsbane garneret med numre fra den kommende forestilling.

Vi har derimod pligt til at uddanne publikum og vil hellere have, at de vælger at komme ind og se, hvad Elite Teatret nu finder på frem for at vælge os til på grund af den forestilling, vi har sat på plakaten.
[i]Lasse Winkler, grundlægger af og kunstnerisk leder på Elite Teater[/i]
Forestillingen "Carrie"
Forestillingen "Carrie - the musical" er oprindeligt skrevet som roman af den amerikanske gyserforfatter Stephen King i 1974 og blev årtiet efter sat op på Broadway i New York som musical.I første omgang hittede den ikke, men den fik en revival og blev sat op igen i i 2008 og er flere gange filmatiseret.

Historien handler om pigen Carrie, der vokser op med en fanatisk religiøs mor, og som finder ud af, at hun har telepatiske kræfter, da hun bliver mobbet i skolen. Det ender ret blodigt.

Der er optagelse på forestillingen i weekenden 12. og 13. maj 2018, og der skal bruges cirka 20 skuespillere, dansere og sangere m/k til forestillingen.

Forestillingen har premiere 24. oktober 2018 og spiller derefter frem til 3. november på Magasinet.

Kilde: Elite Teater

Provokerer med vilje

Ifølge Lasse Winkler sker der så meget inden musical-genren, at teaterforeningen gerne vil se sig som en udviklingsfabrik, som tager livtag med alt andet end de klassiske forestillinger som "Fame", "Grease" og "Sound of Music".

- Og det har vi da også haft held med - hvilket blandt andet ses ved, at Odense Teater satte "Catch me if you can" op efter os, siger han.

I løbet af de første seks sæsoner har teatrets ledelse bevæget sig lige hjemmevant i musikalske genrer som jazz og rock, og ifølge Lasse Winkler er det bevidst, når teaterledelsen prøver at provokere publikum til at gabe over andet end det, der ellers er genrens rygte: Sødsuppen.

- Den her forestilling lægger i hvert fald ikke op til hygge, det er en thriller, som med sin musik kan skabe en helt anden stemning, end vi før har prøvet at lave. Det bliver godt og superblodigt. Det skal nok blive rigtig uhyggeligt - og så ovenikøbet lige omkring halloween, siger Lasse Winkler.

Rollerne er ubesatte

Lasse Winkler har ind til nu været instruktør på samtlige af teatrets forestillinger - som for eksempel "School of Rock" og "Catch me if you can", Men i år har han for første gang overladt instruktørrollen til andre, og det er duoen Mikal Korsgaard og Johan Berg, der deler den rolle mellem sig.

Hvem, som skal have hovedrollerne som Carrie Fischer og hendes religiøse mor, er der derimod ingen, som endnu ved. Optagelsesprøven finder sted i maj.

Ved tirsdagens forestillings-afsløring tog to af Elite Teaters tidligere medvirkende skuespillere og sangere udfordringen op og gav to af de dramatiske numre, som publikum ellers må vente til efteråret med at høre.

Det var Rikke Lillevang, der havde hovedrollen i teatrets allerførste forestilling, "Cabaret", i 2012, og Johanne Milland, der går på Den Danske Scenekunstskole og blandt andet spillede en af de bærende roller i 2013-forestillingen "Spring Awakening", der sang igennem.

Elite Teater: Fra gyngende rock til rablende gyser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce