Odense Kommune har fået fire gange så mange henvendelser om socialt bedrageri.

Efter DR's serie 'Aktion Socialt Bedrageri' er danskerne for alvor begyndt at angive naboen, vennerne eller andre for uberettiget at modtage sociale ydelser.

Det mærker man bl.a. i Odense Kommune, hvor man på det seneste har oplevet en bølge af henvendelser fra borgerne.

På tre måneder har kommunen fået mellem 250 og 300 henvendelser, og det er lige så mange som hele sidste år, oplyser leder af kontrolgruppen i Odense Kommune, Jesper Suhr Thomsen, til Fyens Stiftstidende lørdag.

- Der er sket en kultur- og holdningsændring - folk synes ikke, det er i orden at tage noget fra en kasse, de ikke er berettiget til, bare fordi det er kommunens. Der har bare været nogle år, hvor folk har set gennem fingre med socialt bedrageri - ligesom man har gjort med sort arbejde, siger Jesper Suhr Thomsen.

Hans gruppe har de seneste år hentet mellem 14 og 15 millioner kroner hjem til kommunen fra borgere, der f.eks. havde snydt med bistandshjælpen, børnebidraget og pensionstillægget.

Systemet tjekker også

Fremover er ikke kun naboen, danskere med dårlig samvittighed skal frygte.

Snart begynder Udbetaling Danmark, der står for udbetalingen af en række ydelser fra kommunerne, at samkøre data fra det offentlige.

Borgere, der i den forbindelse gør sig uheldigt bemærket, vil blive kigget nærmere efter af myndighederne.

Læs mere i Fyens Stiftstidende lørdag. Artiklen kan også findes på betalingssitet mitFyn.dk

  • Fyens Stiftstidende