Efter dødsulykke: Nu får cyklister grønt i længere tid

Efter flere henvendelser fra utrygge borgere har Odense Kommune lavet ændringer i lyskrydset ved Svendborgvej/Drejebænken, hvor en 18-årig gymnasieelev mistede livet i en højresvingsulykke. Foto: Michael Bager

Efter dødsulykke: Nu får cyklister grønt i længere tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • For knap to uger siden mistede en 18-årig kvindelig gymnasieelev livet i en højresvingsulykke i krydset mellem Svendborgvej og Drejebænken i Odense S.
  • Efter flere henvendelser fra utrygge borgere har Odense Kommune lavet ændringer i lyskrydset, fortæller Rasmus Mandø fra Odense Kommunes afdeling for trafiksikkerhed.

- Hvad har I ændret i krydset mellem Svendborgvej og Drejebænken i Odense S, hvor en 18-årig kvinde for knap to uger siden mistede livet i en højresvingsulykke?

- Vi har lagt to sekunder mere til minimumstiden, hvor der er grønt for cyklister, så den går fra at være fire til seks sekunder. Og så holder vi bilerne tilbage i to sekunder længere.

- Så når cyklisterne får gult, bliver bilisterne holdt tilbage i to sekunder længere end førhen, og det betyder, at bilisterne får rødt i fire sekunder længere tid, mens cyklisterne får grønt lys i to sekunder længere.

- Hvornår ændrede I det?

- Det gjorde vi i fredags.

- Hvorfor skulle det ændres?

- Vi kunne jo se og høre på de reaktioner, der kom forrige uge, at der var mange cyklister, der oplevede en utryghed ved at køre i krydset, og den gik meget på den tid, der var grønt. Derfor valgte vi at justere det.

- Vi mangler stadig at snakke med politiet og OUH om lyskrydsets udformning, men vi ville gerne give cyklisterne en større tryghed her, inden de vendte tilbage fra vinterferien.

- Flere læsere har henvendt sig og udpeget kryds i Odense, de mener er farlige. Vil I også kigge på dem?

- Vi kigger på de henvendelser, der er kommet for at se, om vi kan gøre noget for sikkerheden og utrygheden. Det, der er svært ved utryghed, er, at det er en oplevelse. Hvis folk føler sig utrygge, så er det svært at tage den følelse fra dem. Sikkerhed er mere faktuelt. Men vi går selvfølgelig ind og kigger på, om vi kan forbedre trygheden de steder.

- Hvordan kan man det, hvis tryghed er en individuel følelse, som du siger?

- Hvis mange henvender sig om, at de synes, at det er utrygt at køre over ude ved Drejebænken, hvor der er fire sekunder, så justerer vi det. Vi har cirka 200 signalanlæg i Odense, og dem justerer vi løbende på. Både på grund af vejarbejde eller hvis borgere føler sig utrygge eller påpeger, at der er et eller andet, de ikke synes er rart.

- Mandag morgen var der ved at ske endnu en højresvingsulykke med en lastbil og en cyklist i krydset mellem Svendborgvej/Drejebænken i Odense S. Heldigvis kom ingen til skade, men et vidne har forklaret, at lastbilen formentlig blev forvirret af det grønne lys for cyklister, for lastbilen og cyklisten satte begge i gang, da cyklisten fik grønt lys. Oplever I, at cyklisternes lyskurve kan forvirre bilister?

- Nej, men det vil vi ud at kigge på sammen med politiet, OUH og Vejdirektoratet. Vi vil se på, om der er noget ved dette kryds, vi kan drage lære af, og vi har en havarigruppe, hvor vi tager rundt, når sådan noget her sker. I dette kryds er der en, der kører over for rødt, for ellers vil de ikke møde hinanden. Men vi må undersøge, om der er noget ved eksempelvis udsynet, som vi skal justere på.

- Vidnet til mandagens hændelse forklarede, at lastbilen var fra Spanien, og det var en ukrainsk lastbilchauffør, der var involveret i højresvingsulykken, hvor den 18-årige kvinde mistede livet. Kan I gøre noget for at udenlandske chauffører ikke bliver forvirret og eventuelt kommer til at forveksle cyklisternes grønne lys med bilernes?

- Det vil vi kigge på sammen med politiet. Politiet ved jo ikke helt, hvad der er sket i krydset, men en af parterne har kørt over for rødt, og så kan man kun gisne, om det er den ene eller den anden.

Det, der er svært ved utryghed, er, at det er en oplevelse. Hvis folk føler sig utrygge, så er det svært at tage den følelse fra dem. Sikkerhed er mere faktuelt.
Rasmus Mandø, Odense Kommune
Rasmus Mandø fra Odense Kommunes afdeling for trafiksikkerhed fortæller, at kommunen har forlænget den tid, cyklister har grønt, samt givet billisterne rødt lys i længere tid. Privatfoto
Rasmus Mandø fra Odense Kommunes afdeling for trafiksikkerhed fortæller, at kommunen har forlænget den tid, cyklister har grønt, samt givet billisterne rødt lys i længere tid. Privatfoto

Efter dødsulykke: Nu får cyklister grønt i længere tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce