Dropper bussen: Bilen er hurtigere

Odense vil nedlægge busrute 110 og 111, der blandt andet kører til Skt Klemens.. Foto: Nils Svalebøg.

Dropper bussen: Bilen er hurtigere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regionalbusserne 110-111 har svært ved at konkurrere mod bilerne. Hvis man bor udenfor Odense, føler mange sig allerede nu presset over i privatbilen. Det er hurtigere og mere fleksibelt.

- Da vores ene bil gik i stykker, oplevede vi, hvad det vil sige at køre i bus. Det er hverken billigt eller hurtigt. En tur, som normalt ville vare en halv time, skulle man nærmest bruge halvanden time på. Det er der jo ikke ret mange, som har tid til, siger Malou Willumsen fra Jordløse.

- Omvendt har jeg stor forståelse for, at det for nogle mennesker er livsnødvendigt med en busforbindelse. Hvis man ikke kører bil eller har anden mulighed for at transportere sig selv, så er bussen det eneste alternativ. Skæres denne mulighed væk, er man nærmest låst, fortæller hun.

Hun kører dagligt på vejen mellem Faaborg og Odense og har bopæl i Jordløse. Supermarkedet Netto ligger lige ud til vejen i Skt. Klemens, hvor 110-111-busserne har stoppested. Det er tidsbesparende for hende at slå et slag indenom her for at klare hverdagens indkøb.

- Er det ikke sådan med busserne, at man forringer og forringer dem. Der bliver længere mellem afgangene, og det er sværere at komme frem. Det betyder, at færre gider bruge bussen. Og når færre bruger dem, skærer Fynbus endnu mere ned på dem. Det er en dårlig udvikling. Det må være ærgerligt for de mennesker, som bor på landet eller som er flyttet ud fra byen. De har før kunnet regne med en bus. Det kan de måske ikke mere, siger hun.

Letbanen koster busser
Byggeriet af letbanen angives som den væsentligste årsag til, at Fynbus har oplevet en massiv pasagerflugt. Fremkommeligheden i Odense er forringet, ruter lægges om og på to år er der forsvundet 2,6 mio. passagerer fra regionaltrafikken. Fynbus mener, at der skal spares, og 110-111 er blandt de ruter, som er i spil. De fungerer i Odense som hurtige bybusser for pendlere og er livlinjen mellem by og land. Skt. Klemens er et af de områder, det kan gå ud over.

Bilen er nemmest

Det lille butikstorv tæt på skolen i Skt. Klemens er godt besøgt af folk både fra lokalområdet og længere væk. Det ligger attraktivt og nemt.

Hos bageren "Pistoria" er de vældigt optaget af cykling. Ikke pendlercykling men cykelløb. Men den tohjulede kan gå hen at blive den eneste mulighed for mange af de unge, som skal møde tidligt om morgenen på skoler og gymnasier i Odense. Der er fem-seks kilometer til de fleste videregående ungdomsuddannelser, og hvis 110-111-regionalbusserne spares væk, skal de unge finde andre transportmuligheder end den regionale.

De ansatte i "Pistoria" bor ikke i Skt. Klemens, og de har arbejdstider og krav til komfort, som ikke gør hverken bus eller cykel aktuel. De har begge en lille bil, som sikrer dem fri bevægelsesfrihed. Præcis som de fleste andre, der bor i denne afstand fra Odense. De orker ikke bussen, og for små penge er det muligt at lease eller købe en bil.

- Jeg er for magelig. Også selv om jeg bare bor lige ovre i Bellinge, lyder det fra bagersvenden.

Vi kører for hinanden

- Når du beskærer og kapper af busafgange, så bliver det også mindre attraktivt at benytte den kollektive trafik. Det er beklageligt, hvis nedskæringerne går ud over folks mulighed for at komme til og fra byen. Det gør ikke livsvilkårene i udkanten og på landet bedre, siger Palle Sick. Selv er han bilist og benytter ikke bussen.

I samme boldgade er Frits Nielsen, som siden 1949 har boet i Skt. Klemens. Hans forhold til at køre i bus er nærmest ikke-eksisterende. Det på trods af, at han har haft sit arbejde i Odense i rigtigt mange år.

- Offentlig transport har ikke fungeret for mig. Dels fordi den varer alt for lang tid, og dels fordi jeg ofte har haft brug for bilen på jobbet, siger han.

- Til gengæld er folk gode til at hjælpe hinanden i Skt. Klemens. Hvis man har et ærinde, kender man tit nogen, som har en bil og gerne vil hjælpe med at køre, fortæller han.

Dropper bussen: Bilen er hurtigere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce