Direktør i Ældre- og Handicapforvaltningen, Gitte Østergaard, beklager dybt hændelsesforløbet i forbindelse med Maybritt Kristensen død for et år siden. Hun har sikret sig, at den slags ikke kan ske igen, og retningslinjerne for, hvad personalet gør, når de kommer til en lukket dør, er indskærpet, siger hun.

Hvor alvorlig synes du denne sag er?

- Jeg synes, det er en meget alvorlig sag, som er fuldstændig uacceptabel. Den er også meget ulykkelig. Det burde ikke være sket, det er kritisabelt og ulykkeligt. Det er der ingen tvivl om.

Er der her tale om grov forsømmelse fra medarbejderens side?

- Jeg vil i hvert fald sige, at der er tale om forsømmelse i forhold til de retningslinjer, vi har i kommunen. Det er en forsømmelse, når retningslinjer tilsidesættes.

Når en borger ikke åbner

Odense Kommune har en fast procedure, når en borger ikke lukker op ved hjemmebesøg. Den lyder sådan her:Hvis du kommer på besøg hos en borger, hvor døren er låst, og vedkommende ikke åbner op, skal du altid handle efter følgende fremgangsmåde:

1) Forsøg at komme i kontakt med borger telefonisk.

2) Afsøg bolig udenfor, hvis det er muligt.

3) Kontakt pårørende, nabo eller andre, som kan have kendskab til, hvor borgeren er.

4) Orienter nærmeste leder og/eller vaghavende sygeplejerske og aftal det videre forløb. I aftaler også, hvem der orienterer forløbschefen.

Akut behov for indtrængen: Har du akut behov for at trænge ind i boligen, fordi du formoder, der er noget galt, skal du bede en kollega om at komme til bopælen. I skal nemlig være minimum to personer til stede ved indtrængen. Det er hensigtsmæssigt efterfølgende at orientere politiet om vores handling samt begrundelse.

Hvis borgeren ikke er i boligen, vurderer nærmeste leder det videre forløb. Husk at dokumentere forløbet i henholdsvis Care, EKJ eller Én Plan.

Har I meldt en eller flere medarbejdere til politiet? Der findes jo en paragraf i Straffeloven, der handler om grov forsømmelse hos offentligt ansatte?

- Nej det har vi ikke.

Hvor grov skal en forsømmelse være, før kommunen melder en medarbejder til politiet?

- Jeg vil svare på en anden måde. Når sådan noget sker er der et kæmpe apparat, der går i gang, og sagens detaljer undersøges. Man undersøger også, hvad der kunne gøres anderledes, så det ikke sker igen. Vi gennemgår vores retningslinjer for ansættelsesmæssige konsekvenser. I den forbindelse har vi ikke set oplysninger, der giver os anledning til at foretage en politianmeldelse.

Hvad skal der til, før kommunen vælger at politianmelde en medarbejder?

- Det er svært, for jeg er ikke jurist. Jeg kender ikke alle facetter af, hvornår en medarbejder skal meldes til politiet. I den her sag har det ikke været inde i overvejelsen.

Det er tilsyneladende en vikar, der har vagten i den pågældende weekend. Er vikarerne sat godt nok ind i retningslinjerne?

- Ja, alle får en introduktion til arbejdet og til situationer som at komme til en lukket dør. Men det er klart, at en sag som denne gør, at vi har indskærpet vigtigheden af at kunne og anvende vores procedure.

I skriver til Dianna Priesner, at det har fået personalemæssige konsekvenser. Hvad vil det sige? Er der blevet fyret nogen?

- Jeg vil nøjes med at sige, at der er personale, der ikke er her mere. Der er jo grænser for, hvor specifikt jeg kan gå ind i det her i forhold til min tavshedspligt.

I skriver et brev med en kort undskyldning i august, hvor Styrelsen for Patientsikkerheds konklusion foreligger. Kunne I ikke have sendt en undskyldning med det samme?

- Vi har holdt et møde og beklaget overfor hende mundtligt et par uger efter det skete. Her har vi også forklaret, hvad vi har gjort, for at det ikke sker igen. Men vi kunne selvfølgelig også have sendt hende et brev på det tidspunkt.

Dianna Priesners mor kunne måske have været i live i dag. Det er muligt, at kommunen i følge lovgivningen ikke skal give hende en erstatning, men kunne man ikke gøre det alligevel?

- Jeg kan godt forstå, hvis Dianna og avisens læsere synes det her ikke er i orden. Det er ikke godt nok, det er jeg enig i. Men kommunen kan ikke uden videre udbetale erstatning - det er ikke noget, vi gør, før der rejses et erstatningskrav. Herefter er det så kommunens jurister, der tager sig af sagen.

Hvordan har du sikret dig, at det her ikke sker igen? Kan borgerne være tygge ved hjemmeplejen i Odense Kommune?

- Reglerne er blevet indskærpet overfor alle ledere og chefer. Vi har holdt personlige samtaler med alle ledere og vi har gennemgået alle procedurer. Ja, borgerne kan være trygge. Vi har meget kompetente medarbejdere og ledere, og som forvaltning gør vi alt, hvad vi kan for at undgå at lignende sker i fremtiden.

  • Jensen_Stine_Jessen_(2015)_024

    Af:

    Jeg er journalist på Fyens Stiftstidendes redaktion i Odense. Jeg skriver om stort og småt i Odense Kommune. Mit særlige stofområde er ældre- og handicap-politik. Jeg er uddannet fra Journalisthøjskolen i Århus, og jeg har desuden en bachelor i dansk og statskundskab fra Københavns Universitet. Jeg bor i landsbyen Vindinge uden for Nyborg med min mand og vores tre børn.

Mere om emnet

Se alle
24
Politiet genoptager sag: Hjemmeplejen lod kvinde ligge i tre dage - hun var død

Politiet genoptager sag: Hjemmeplejen lod kvinde ligge i tre dage - hun var død

Advokat i sag om dødsfald: Kommunen bør melde medarbejder til politiet

Advokat i sag om dødsfald: Kommunen bør melde medarbejder til politiet

Avisen om Odense Kommunes svigt: En virkelig grim sag

Avisen om Odense Kommunes svigt: En virkelig grim sag