Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Det tager tid at få maden ud

Stine Jørgensen øser op og Lizette Bang sørger for at kanterne i bakken er helt rene. De er køkkenelever og har selv fået mange fiduser til madlavningen derhjemme.
Foto: Kim Rune

Det tager tid at få maden ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi producerer maden den ene uge og sender den ud til borgerne ugen efter, forklarer cheføkonoma

ODENSE: Der er 21 dages holdbarhed på de færdigpakkede retter, og det er forklaringen på, at mad fra uge 23 kan komme ud i uge 25, siger cheføkonoma Jette Eggers fra "Madservice - dit køkken".

Det var med nogen undren, at avisens prøvespisere satte tænderne i paneret flæsk med persillesovs, som allerede havde været en uge på lager, før maden blev leveret til avisen på Banegårdspladsen.

- Det er heller ikke det normale. Vi tilstræber at producere maden den ene uge og så få den ud til vores borgere ugen efter, siger cheføkonomaen.

- Efter min bedste overbevisning smager maden ikke ringere eller får en mere udvandet konsistens, fordi den ligger noget længere på køl. Vi prøvespiser den selv for at være sikre på kvaliteten, siger hun.

Dømt væk på point

- Færdigpakkede middagsretter ind i folks eget hjem i engangsemballage. På forhånd er vi dømt væk på point. Vi bliver ramt af folks fordomme. Du øver vold på folk ved at trænge ind i deres hjem og give dem et antal standardiserede retter at vælge imellem.

Der er ikke noget borgerne hellere vil, end lave maden selv, siger Jette Eggers.

- Men det er altså ikke alle, der magter det.

- Sådan en hvid sovs, der er splattet op på den klare plastfilm ser træls ud. Der er heller ikke mange farver, fordi vi ikke bruger tilsætningsstoffer og friske krydderurter. Det sker af bakteriologiske hensyn. Det var en mulighed at gøre emballagen lidt mere tiltrækkende og måske vedlægge nogle tørrede krydderier.

- Vi lytter til kritikken, for vi vil gerne blive bedre til vores arbejde. Men jeg ved i hvert fald en ting. Vi bruger gode råvarer, forarbejder dem selv og pakker dem. Det er ikke hverken rester eller nemme løsninger, vi er ude i, siger hun.

Den hårde kritik af kartoflerne kom ikke bag på hende.

- Der er mange meninger om kartofler. Nogle vil gerne have dem kogt ud, så de kan moses med en gaffel ned i sovsen. Andre vil have dem halvrå med masser af bid. Vi har serveret friske, skrællede kartofler, og det faldt langt fra i god jord hos alle. Og så er en karfoffel ikke en standardvare, som altid er ens. Den kan være melet, fast eller hård i skallen. Og hver enkelt foretrækker dem på lige nøjagtig sin måde.
SMAGSDOMMERNE
Maden til Odenses ældste blev sat til diskussion i sidste uge, da en søn til en ældre dame kritiserede Odense Kommunes madordning.

Her laver det nye storkøkken på Teknikvej færdigmad til syv dage ad gangen. Den ældre skal så selv varme maden op i en mikroovn.

Stiftstidende tester i denne uge færdigretterne. Mandag modtog vi to sæt af ens færdigretter. Og i de kommende dage vil vores egne smagsdommere, journalisterne Jesper Mads Eriksen og Morten Vilsbæk, spise sig igennem de samme retter som byens ældste.

Meningen med smagsdommeriet er at teste, hvordan maden smager, hvordan den mætter. Og vurdere om kritikken er berettiget eller ej.

Velbekomme.
Mad ind i huset
Odense Kommunes nye madordning for primært ældre, der ikke selv magter indkøb og madlavning.

"Madservice - dit køkken" i Dyrup har 40 ansatte og laver hver dag cirka 2400 portioner mad. Den pakkes i beskyttet atmosfære. Ingen ilt i madbakkerne og hurtig nedkøling sikrer holdbarheden, som er sat til tre uger.

Maden køres med kølebil direkte ud til den enkelte, og chaufføren sørger for, at madbakkerne kommer på plads i køleskabet. Klar til at blive taget ud og opvarmet i mikroen.

Hvis ikke borgerenselv kan klare det, er det kommunalt personale, der sørger for opvarmningen.

Der er 21 retter at vælge imellem, og kun hver femte deltager i ordningen lader køkkenet selv bestemme, hvad der serveres. De øvrige ringer selv eller får deres familie til det. Så man får det, man bedst kan lide.

Det tager tid at få maden ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.