Det bliver dyrt: Kæmperegning venter efter letbane-forsinkelse

Ifølge de involverede parter har byggepladsen midt i Odense været en af Danmarks mest komplekse af slagsen at arbejde på. Foto: Nils Svalebøg

Det bliver dyrt: Kæmperegning venter efter letbane-forsinkelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Det kommer til at koste adskillige millioner kroner, at letbanen i Odense først kan køre med passagerer efter sommeren 2021 og ikke som planlagt i slutningen af 2020.
  • Alene organisationen bag kan komme til at koste op mod 80 millioner kroner ekstra, fremgår det af tidligere beregninger fra Odense Letbane selv.

Bøvl med 200 meter af en letbane-strækning på 14,4 kilometer kommer efter alt at dømme til at udløse en kæmperegning på mange millioner kroner, som skal dækkes af Odense Kommunes reserve og nye 30-årige lån.

Entreprenøren Züblin har ikke formået at overholde fristen for, hvornår dækket over de store parkeringskældre i den sydlige del af TBT-projektet skulle være færdigt, men en op til otte måneders forsinkelse hænger på Odense Kommune, der ejer Odense Letbane.

Forsinkelsen betyder blandt andet, at de helt store kontrakter med letbanebyggerne fra spanske Comsa og den fremtidige operatør Keolis skal genåbnes. Det er dyrt, men præcis hvor dyrt det er, vil stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen ikke fortælle på nuværende tidspunkt.

- Det er der flere grunde til. For det første ved jeg det simpelthen ikke på nuværende tidspunkt. For det andet står vi i en situation, hvor vi skal til at forhandle omkring kontrakterne, og der vil det jo ikke være særligt gennemtænkt, hvis jeg begynder at fortælle noget om, hvad vi regner med at skulle betale, siger Stefan Birkebjerg Andersen.

Det vil være hele organisationen, der er nødt til at være her til sidst.
Mogens Hagelskær, direktør for Odense Letbane

Odense Letbane kører videre

Mens udgiften for at åbne kontrakterne med Keolis og Comsa står hen i det uvisse, men formentligt bliver på adskillige millioner, står det mere fast, hvor meget det vil koste, når organisationen Odense Letbane skal fortsætte arbejdet i yderligere otte måneder.

Under en tidligere diskussion om Hjallese Station oplyste Odense Letbane således, at det ville koste mellem 5 og 10 millioner kroner for hver måned, organisationen blev forlænget. Og med en forsinkelse på op til otte måneder er det altså i sig selv en af de rigtigt trælse ekstraregninger på mellem 40 og 80 millioner kroner.

Letbane-direktør Mogens Hagelskær har ingen kommentarer til tallene, men peger på, at man til det sidste vil have brug for en stor del af organisationen.

- En udskydelse af driftsstart gør, at vi er nødt til at beholde vores folk i længere tid. Og det vil være hele organisationen, der er nødt til at være her til sidst. Alle de sidste aktiviteter er jo uændrede. Nu kommer der en ny mellemperiode, men der er der også en masse ting, der skal laves, siger Mogens Hagelskær, der på den positive side ser det som en fordel, at man nu får mere tid til at prøve letbanetogene grundigt af.

Driftskontrakt i kritisk periode

Kontrakten med Keolis blev skrevet under 19. december 2018. På dét tidspunkt havde man i Odense Letbane allerede givet udtryk for, at starten kunne blive forsinket på grund af problemerne i forhold til TBT-projektet. Men ifølge letbanedirektøren er det ikke ensbetydende med, at kontrakten med operatøren tager særligt højde for forsinkelsen.

- Kontrakten er lavet ud fra de betingelser, som blev sendt ud i forbindelse med prækvalifikationen tilbage i 2017, hvor der ikke var nogle, der kiggede ind i, at vores ejer (Odense Kommune, red.) ville bede os om at tage den med ro på grund af de forskydninger, der er sket i forbindelse med Thomas B. Thriges Gade-projektet. Den kontrakt, vi har, giver nogle muligheder for nogle ændringer - også på tiden. Så Keolis er blevet bedt om at kigge på, hvad de kan gøre for at begrænse tabet mest muligt, siger Mogens Hagelskær.

Stefan Birkebjerg Andersen peger på, at han forventer, at kommunen har forhandlet færdig med alle parter før sommerferien, så man på det tidspunkt kan give offentligheden indsigt i, hvor meget forsinkelsen kommer til at koste.

Det bliver dyrt: Kæmperegning venter efter letbane-forsinkelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce