Vognenes og stationernes design samt letbanens logo blev onsdag afsløret ved en præsentation i Odeon.

Odenses letbanetog, der skal køre i byen fra år 2020, bliver lys beige med et rødt touch.

Det blev afsløret onsdag eftermiddag, da Odense Letbane præsenterede sit design for offentligheden. Arbejdet med at udvikle designet har stået på siden august sidste år.

- For os som by er det endnu en milepæl, lød det fra borgmester Peter Rahbæk Juel (S), der ikke selv har blandet sig i, hvordan togene skal se ud.

- Jeg fik ikke ros for mine evner i formning i skolen, sagde han i munter tone bagefter.

Spansk, tysk og dansk

Udover en del lokale politikere og embedsfolk var også repræsentanter fra de udenlandske leverandører, der skal bygge letbanen, til stede i større antal.

Der blev talt både spansk, tysk og dansk. Og engelsk på kryds og tværs.

Comsa S.A.U., der lægger skinner, rejser master og bygger stationer, er fra Spanien, og Stadler Pankow GmbH, der leverer togene, er formelt set fra Schweiz, mens togene dog bliver bygget i Tyskland på en fabrik lidt uden for Berlin. De to firmaer har begge indgået i et tæt samarbejde med Odense Letbane om at udvikle designet.

- Nogle gange har vi diskuteret og været uenige, men vi har altid fundet løsninger, sagde Roy Bruderer, der er projektdirektør i Stadler Pankow GmbH, henvendt til letbanedirektør Mogens Hagelskær og hans stab.

Comsa S.A.U.'s adm. direktør, Jorge Miarnau Montserrat, er yderst tilfreds med at have fået foden inden for i Odense-projektet, fortalte han, da præsentationen var ovre. For det er første gang, det spanske selskab bygger letbane på så nordlige breddegrader, og det kan muligvis åbne døren til nye opgaver.

- Derfor er det et meget vigtigt projekt for os, og vi skal gøre vores allerbedste for, at alt står klar til tiden (slutningen af år 2020, red.), sagde han og tilføjede:

- Lige nu kan jeg ikke se, at det ikke skulle lykkes. Men to et halvt år er selvfølgelig lang tid, og med et projekt i den størrelsesorden kan man aldrig vide, om der kan dukke noget uventet op.

Nordisk med urbant udtryk

Odense Letbane er gået efter et udtryk i designet af letbanen, der betegnes som moderne og urbant i en nordisk stil.

De to primære farver i letbanedesignet bliver en lys beige, som togene bliver malet i, samt en rød farve, der indgår i logoet, og som blandt andet bliver brugt til at markere dørene i letbanevognene.

- Farverne skal tegne letbanen i mange år. Derfor er det vigtigt, at de kan forbindes til byen, og at odenseanerne kan spejle sig i dem, forklarede direktør i Odense Letbane Mogens Hagelskær.

Alle letbanestationer får perroner i højde med vognenes gulv, så der bliver niveaufri indstigning. Ramper for enderne af stationerne og ledelinjer i belægningen sørger for, at alle kan finde vej. Røde LED-lysbånd på master vil markere stationernes hjørner, så man let kan se dem på afstand, og fire meter høje master med et lysende logo på toppen vil stå ved hver enkelt station, så den er let at se på afstand.

Indenfor i togene vil lyse materialer gå igen på både gulv, vægge og loft. Sæderne vil skille sig ud, da Odense Letbane får fremstillet betræk i en varm, rød farve for at indbyde til brug. Det samme vil forskellige former for information på skærme, skilte og piktogrammer, som for kontrastens og synlighedens skyld bliver holdt i sort.

VIDEO: Se letbanetoget indefra

Kan ses i tre uger

Efter den officielle præsentation i dag bliver det fra på mandag muligt for alle interesserede at se udstillingen, som flyttes til Borgenes Hus ved Odense Banegård Center. Her skal den stå i tre uger frem.

Gennem plancher, video og modeller kommer de besøgende tæt på designprocessen og de mange tanker bag letbanens endelige udtryk. Udstillingen vil være bemandet to timer dagligt med personale fra Odense Letbane.

Derudover vil adm. direktør Mogens Hagelskær mandag 30. april fra klokken 17.00-19.00 holde et oplæg i Borgernes Hus, hvor han fortæller om arbejdet med at udvikle det endelige design.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
I spidsen for historisk byggeri: Han skal bygge Odenses letbane

I spidsen for historisk byggeri: Han skal bygge Odenses letbane

Første letbanetog leveres til Odense i slutningen af 2019

Første letbanetog leveres til Odense i slutningen af 2019

2
Odense Letbane løfter sløret for design på vogne og stationer

Odense Letbane løfter sløret for design på vogne og stationer