Den levende reklame: Influencers er et vigtigt men risikabelt marketingsredskab

Lektor ved Institut for Marketing og Management, Gry Høngsmark Knudsen forstår godt, hvorfor mange virksomheder ønsker at anvende influencer som reklameværktøj. Hun mener dog også, at man skal være varsom med denne type markedsføring. Foto: Michael Nørgaard

Den levende reklame: Influencers er et vigtigt men risikabelt marketingsredskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Virksomheders brug af influencers som markedsføring er stigende. Det er et vigtigt redskab for at nå visse målgrupper, men i følge lektor på Institut for Marketing og Management på SDU, Gry Høngsmark Knudsen, er der også stor risiko forbundet med sådan et samarbejde.

Hvordan opstod konceptet om influencers?

- Den tidligste brug af begrebet kan spores tilbage for ti år siden. Det skete i forbindelse med en engelsk valgkamp, hvor en gruppe såkaldte "mummy bloggers" blev et begreb. Dette netværk af kvinder bloggede og snakkede sammen og blev på den måde en magtfaktor i den valgkamp. Det var første gang man fik øje på, at forbrugerne kan have indflydelse ved at være synlige på sociale medier. Dengang var det dog mere aktivistisk end influencers er i dag.

Hvordan fungerer denne markedsføring så?

- I starten var det oftest sådan, at virksomheder - ud af det blå - ville sende produkter til forskellige profiler i håb om, at de ville give positive anmeldelser af dem. I dag er det meget mere systematiseret. Der bliver lavet kontrakter, sponsoraftaler og der er opstået bureauer, der håndterer det meste. Dengang det startede var virksomhederne ikke lige så sikre på udfaldet, som de er nu takket være den systematiske tilgang.

Hvilke fordele er der ved brugen af influencers?

- Fordelen er at man kan komme ud i bestemte netværker, som er båret af interesser. Hvis man følger en Instagrammer, fordi de lægger træningsøvelser op og du er virksomhed, der sælger sportstøj, så bliver der jo et interessefællesskab på en anden måde end ved en tv/bannerreklame. Du er mere sikker på, at forbrugerne faktisk har interesse i dit produkt. På den måde er der stor fordel i, at man kan blive synlig.

- Vi har også en forestilling om at influencerne har en mere direkte kontakt til forbrugerne. Vi deler interesse med influencerne og kommunikerer med dem personligt. Forholdet mellem følger og influencer bygger på den persolige historie. Desuden har vi en forestilling om, at det er en mere direkte og autentiske forbindelse. Vi oplever denne markedsføring som mere autentisk, men jeg tror på, at det er ved at vende - forbrugerne er ved at gennemskue det.

Det vil altså sige, at der måske er mange ulemper ved brugen af influencers?

- Man kan sige, at det kun er et spørgsmål om tid, før forbrugerne udvikler en stor nok kritisk sans for det her. Noget, der har vist sig at være rigtig problematisk i forhold til influencers og virksomheder, er, at man ikke nødvendigvis kan styre en influencer. Så længe de fungerer som samarbejdspartner eller ambassadør, vil alt influenceren gør kunne reflekteres tilbage på virksomheden. Virksomheden og influencerens værdier skal derfor helst stemme overens.

- Influenceren kan også opleve konsekvenser på denne front. Hvis vedkommende har alt for mange sponsoraftaler, og fokuset flyttes væk fra dem selv og det, de er kendt for, bliver man uinteressant som influencer - både for virksomhederne såvel som følger.

Er der så overhovedet en fremtid i influencer-virksomhedsamarbejdet?

- Jeg tror denne markedsføring er kommet for at blive, men vi kommer til at se en udvikling i det - samt mere kritiske forbrugere på området.

- Det er stadig et relativt nyt fænomen, så vi mangler stadig at finde ud af, hvordan vi skal forholde os til det. Jeg er dog sikker på, at det kommer. Forbrugerne lærer det nemlig lynhurtigt.

Den levende reklame: Influencers er et vigtigt men risikabelt marketingsredskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce