Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Delebiler hitter i Odense

Delebilerne kan afhentes på tre holdepladser i Odense. De skal afleveres samme sted, som de afhentes. kort: gert ejton
Foto: Brian Karmark

Delebiler hitter i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Siden januar har delebilsordningen i Odense fået 31 nye medlemmer. Familier, der primært bruger bil i fritiden, kan spare mange penge gennem ordningen

ODENSE: Solen skinner, stranden kalder, men du har ingen bil, der er for langt på cykel, og bussen er besværlig. Hvad gør du så?

For flere og flere odenseanere er svaret klart: De booker en delebil.

Siden januar har byens eneste delebilsordning, Hertz Delebilen, fået 31 nye medlemmer.

- Interessen for delebiler stiger støt og roligt, især her om sommeren hvor mange får lyst til at køre en tur ud i det blå, fortæller Hans Peter Henriksen, driftschef hos Hertz Delebilen.

Klar på få minutter

Delebilsordningen har nu 264 medlemmer i Odense. Medlemmerne deles om seks biler, der alle er under to år gamle.

Bilerne er placeret på tre holdepladser i centrum, og de kan reserveres og afhentes med få minutters varsel.

Skulle alle seks biler mod forventning være i brug samtidig, stiller Hertz en udlejningsbil til rådighed til samme pris som delebilen.

Mange penge at spare

Udover et fast månedligt abonnement betaler med-lemmerne kun for det antal kilometer, de kører, og for den tid de har bilen til rådighed.

Og for familier, der primært har behov for en bil i fritiden, er der mange penge at spare:

En Hertz delebil i mellemklassen koster 300 kroner i månedligt abonnement, 220 kroner i døgnet og to-tre kroner pr. kilometer - inklusive benzin, forsikring, moms og vedligeholdelse.

Til sammenligning koster et gennemsnitligt ejerskab af en mellemklassebil, såsom en Kia Ceed, 68.102 kroner om året i faste omkostninger og 3,41 kroner pr. km i kørselsomkostninger.

Det oplyser Karsten Meiland Lemche fra FDM.

Populær blandt familier

I Odense hitter delebilsordningen især blandt 30-40-årige forældre, der har et barn eller to og en indkomst i mellemklassen.

- Vores medlemmer er primært familier, der ikke er afhængige af bilen i det daglige, men som gerne vil have mulighed for at bruge en bil, hvis de skal en tur til stranden, til Jylland eller på storindkøb i Bilka, fortæller Hans Peter Henriksen.

Hertz Delebilen har omkring 5000 medlemmer på landsplan, og Hans Peter Henriksen forudser, at medlemstilgangen vil fortsætte i de kommende år.

- Vi kan mærke, at interessen for delebilisme stiger i takt med benzinpriserne og det store fokus på miljøet, siger han.

Letter parkeringen

Og der er da også klare miljømæssige fordele ved delebilsordningen: Ifølge Hans Peter Henriksen bruges delebilen typisk som et supplement til cykler, busser og tog, og en delebil erstatter som regel fire-syv privatbiler.

Det giver mindre trafik og dermed mindre CO2-udledning - hvilket vækker glæde hos Odense Kommune.

- Vi vil rigtig gerne mindske bilbrugen i midtbyen, og vi er glade for, at delebilsordningen eksisterer, for den er et fint alternativ til offentlig transport. Desuden er det vores opfattelse, at delebilsordningen er med til at mindske presset på byens parkeringspladser, lyder det fra Connie Juel Clausen, trafikplanlægger i Odense Kommune.

Delebiler hitter i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.