Den 22-årige sushikok Benjamin Skjelbo er blevet kaldt svindler efter at have åbnet sushirestauranten Modo på Pantheonsgade, fordi han stadig skylder penge efter et fejlslagent sushi-sats i København.

Der er flere, som hævder, at du har snydt dem i forbindelse med din sushi-restaurant Nori i København. Hvad siger du til dit forsvar?

- Jeg er ked af, at så mange har behov for at gå efter en lille fisk som mig. Jeg har ikke begået noget ulovligt, men er derimod blevet taget ved næsen af en pengestærk udlejer i kraft af Ejendomsselskabet Emilienborg, som ikke levede op til deres del af en aftale. Da vi planlagde at udvide sushirestauranten Nori i København, kunne det ikke blive stort nok. Derfor lejede vi ekstremt dyre lokaler ned til søerne på Østerbro. Da vi skulle åbne restauranten, var der hverken gulv i restauranten eller vand i hanerne. Efter at have kæmpet i flere måneder for at få åbnet restauranten, var kassen tom. Jeg har oven i købet fået en regning på 100.000 for fraflytning. Vi havde intet andet valg end at opgive forretningen, selv om vi havde solgt en masse gavekort og skyldte mange penge. Det var en dum fejl begået af en ung iværksætter, som havde solgt sin lejlighed, bil og endda hund for at satse alt på sushirestauranten.

Du lovede i november 2016, at alle med gavekort til Nori kunne få dem indfriet, hvis du åbnede et nyt sted. Står de ord ved magt?

- Hvis folk ønsker at bruge deres gavekort på Modo, er de hjerteligt velkomne. Dog foretager jeg tilbagebetalinger hver måned, så inden vi ser os om, har alle folk fået deres penge, inden de når at tænke over at bruge et gavekort. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke hæfter personligt, da Nori gik konkurs. Alligevel arbejder jeg på at betale folk tilbage.

Hvorfor tror du, at det blev så stor en historie, at en 21-årig sushikok gik konkurs?

- Sandsynligvis fordi jeg var den yngste sushikok i landet. Jeg skulle på en måde fejle. Måske også fordi Nori var blevet kendt for at have fået mange kendte gæster på kort tid.

Angående dit cv er der uklarhed om flere ting. Bar' Sushi siger, at du ikke har været med til at starte restauranten op, og at din læremester er pæredansk og ikke japansk, som du har hævdet?

- I forhold til Bar' Sushi er det et fejlcitat. Jeg har aldrig sagt, jeg var med til at starte kæden op. Jeg har sagt, jeg var ansat i kæden i starten, da den åbnede i København. En fejl, jeg forgæves har forsøgt at få rettet. Jeg har enorm stor respekt for Søren Gordon og kunne aldrig finde på at lyve om min rolle i Bar' Sushi. I forhold til min læretid i Svendborg er det rigtigt, at jeg arbejdede under en dansk sushikok. Men det var en japansk ansat, som prægede mig mest. Når jeg tænker tilbage, er det hans særlige råd om rulleteknik, jeg husker bedst.

Siden det gik galt med Nori, er du blevet kaldt en svindler. Hvordan påvirker det dig?

- Det er aldrig rart at blive kaldt svindler. Men jeg ville have det dårligere med det, hvis jeg vidste, at det var sandt. Min intention har aldrig været at snyde nogen. Jeg var bare en uerfaren 21-årig, som ikke kunne følge med sine egne tårnhøje ambitioner.

Hvad har du ændret, så Modo ikke lider samme skæbne som Nori?

- Jeg har først og fremmest valgt at finde mindre og langt billigere lokaler. Jeg har lagt storhedsvanviddet bag mig og koncentrerer mig først og fremmest om at lave sushi, som jeg har elsket, siden jeg var 14 år. Jeg er også blevet langt bedre til at vurdere, hvor mange råvarer der skal købes, så vi ikke ender med at smide 25 kilo dyr fisk ud. Det er i det hele taget meget mere simpelt og overskueligt.

Du har indtil flere selskaber, som er gået konkurs eller er under konkurs. Kan du forstå, at det er med til at skabe tvivl om dine forretninger?

- Ja, det kan jeg. Jeg kommer fra en iværksætterfamilie og startede mit første firma som teenager. Jeg har blandt andet importeret møbler fra Kina og solgt alle mulige mærkelige ting. Nogle af tingene er gået galt, og i CVR-registret gemmes alt. Alene i forbindelse med Nori er der registreret fire konkurser, og det ser da ikke heldigt ud, kan vi godt blive enige om.

Hvordan har det været at starte op i Odense?

- Det har været forrygende. Vi startede med at sælge knap 900 deals. Vi får gode anmeldelser på vores Facebook-side og har alt reserveret til ind i februar. Jeg synes virkelig, jeg har lært af mine fejl, og derfor ærgrer det mig, at balladen med Nori blusser op igen, selv om jeg er i gang med at afdrage på min gæld.

Hvorfor rykkede Modo til Pantheonsgade fra Dronningensgade efter meget kort tid?

- Fordi lokalerne på Pantheonsgade lå bedre placeret og har et større køkken. Det handler på ingen måde om kontroverser med udlejeren som i København.

Kan folk forvente, at du holder dit ord og betaler alle, hvad du skylder?

- Med 100 procents sikkerhed. Jeg ville aldrig have rettet henvendelse til Kongsbak Fisk eller FSG Foods, hvis jeg ikke havde intentioner om at betale mit udestående. Jeg kan ikke love, præcis hvornår det sker. Men jeg kan love, det kommer til at ske. Forhåbentlig hjælper det med at genopbygge den tillid, som var der, inden det gik galt med Nori. Hvis jeg skulle sidde ved kassen i Netto og afdrage på min gæld, ville det tage mindst 10 år. Så kan jeg lige så godt lave sushi, som jeg er god til, og forhåbentlig få gælden væk i løbet af et par år.

  • Michael Bager

    Af:

    Reporter på Odenseredaktionen, musikredaktør og flittig skribent til rejsemagasinet Siesta. Født i Aars, Himmerland, i 1977 og bosat på Fyn siden 2004. Har kone, der er læge på OUH, samt to døtre. Jeg er glødende AaB- og Arsenalfan, men hepper på OB i alle kampe, hvor de ikke møder nogen af de nævnte hold. Jeg elsker alt fra hiphop og heavy til punk og rendyrket rock. Jeg har i mine 10 år på avisen interviewet musikere som Tom Jones, Robert Plant, Slash, Sinéad O'Connor, Macy Gray, Bryan Adams, Chris Cornell, Cliff Richards, Dr. John, Gavin DeGraw, James Last, Jeff Beck, Kevin Costner, Manic Street Preachers, Santana, Suede, The National og Travis m.fl. Blandt danske bands mangler jeg kun C.V.Jørgensen og Kim Larsen for at have interviewet samtlige af mine hjemlige helte.

Mere om emnet

Se alle
1
- Benjamins troværdighed er papirtynd

- Benjamins troværdighed er papirtynd

- Benjamin var menig kok

- Benjamin var menig kok

Kunder kalder sushi-restauratør for svindler