Danmarks første lokomotiv: Odin er landet i Odense

Der var et par kraner i sving, inden Odin i sikker stil landede præcis på sporet hos Danmarks Jernbanemuseum. Foto: Nils Svalebøg

Danmarks første lokomotiv: Odin er landet i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 14 år har der været arbejdet på at lave en kopi af Danmarks allerførste lokomotiv. Nu er det kommet til Odense.

I 1846 kom det første lokomotiv til Danmark. Det kørte i 1847 den første testtur på den allerførste jernbanestrækning i Danmark, København-Roskilde, som blev indviet samme år.

Odin blev dette historiske lokomotiv døbt, og hvordan det så ud, er der ingen, som helt i detaljer ved. Alligevel har Danmarks Jernbanemuseum netop modtaget en kopi af Odin. En kopi, der har været arbejdet på siden 2004, og som i de kommende dage skal ud på testkørsler på museet.

Værkstedsansvarlig Jørgen Lindevall fra DSB's gamle remise i Roskilde har ledet arbejdet med at genskabe så tro en kopi som muligt af Odin.

Og det har været noget af en opgave. For det første, fortæller Jørgen Lindevall, har man ingen tegninger eller billeder af Odin. For det andet blev Odin ophugget i 1876, uden at nogen havde tænkt tanken om at bevare det for eftertiden.

- Den engelske fabrik, Sharp Brothers i Manchester, som Odin blev bygget på, brændte, og alle tegninger forsvandt. Det eneste, der blev bevaret var en ordrebog, som en tidligere ansat før branden havde taget med til et konkurrerende togfirma, siger Jørgen Lindevall.

Det var en slags industrispionage mod Sharp Brothers, som viste sig at blive til gavn for dansk jernbanehistorie. I ordrebogen stod der nemlig, hvad den danske kunde havde ønsket sig af materialer til de første tog.

Odin på museum
Odin måler 11,65 meter og vejer ca. 18 tons.Det har taget 14 år at bygge kopien af Odin, fra 2004 til nu.

Hen over sommeren skal Odin færdiggøres og males på Danmarks Jernbanemuseum.

Odin bliver præsenteret på museet lørdag den 15. september 2018. Samme dag åbner den nye udstilling og de tilknyttede formidlingsaktiviteter.

Odin-projektet er støttet af Knud Højgaards Fond, Thomas B. Thriges Fond og Augustinus Fonden.
Så er det lige før, kopien af Danmarks første lokomotiv er på skinner.
 Foto: Nils Svalebøg
Så er det lige før, kopien af Danmarks første lokomotiv er på skinner. Foto: Nils Svalebøg

Engelsk bog

Med afsæt i den stjålne ordrebog og selvfølgelig med kendskab til Sharp Brothers øvrige produktion har de to englændere Michael R. Bailey og John P. Glithero som et par jernbanearkæologer skrevet en bog om, hvordan de mente, Odin så ud, og det er med den som afsæt, Jørgen Lindevall siden 2004 har ledet arbejdet med at skabe en kopi. I øvrigt på bestilling af tidligere chef for jernbanemuseet, Poul Thestrup.

- Jeg har tidligere arbejdet med at restaurere gamle lokomotiver, siger Jørgen Lindevall, der dog aldrig har prøvet at skabe et helt fra bunden. Det eneste, man havde ud over det engelske forlæg var et fotografi fra Odins sidste år, hvor det kørte på banen mellem København og Klampenborg, og på det tidspunkt havde det været gennem en større ombygning.

Med et hold på fem-syv dedikerede pensionister med jernbaneekspertise ved sin side har Jørgen Lindevall arbejdet sig hen mod den færdige kopi af Odin. Han har selv sammen med Jens Bonde løbende lavet arbejdstegninger og har indhandlet del-komponenter fra adskillige lande.

En god håndfuld pensionister har lagt masser af frivillige arbejdstimer i genskabelsen af Odin.
 Foto: Nils Svalebøg
En god håndfuld pensionister har lagt masser af frivillige arbejdstimer i genskabelsen af Odin. Foto: Nils Svalebøg

Med lastbil

Tirsdag kl. 13 ankom Odin og tilhørende tender med to lastbiler fra remisen i Roskilde. Det var med en vis nervøsitet, at Jørgen Lindevall og hans frivillige medarbejdere så til, at Odin med kran blev flyttet fra lastbil og ned på et af sporene i Danmarks Jernbanemuseums remise.

Men både lokomotiv og tender blev med stor ekspertise og sikkerhed landet, og nu venter der spændende dage med testkørsel på museets spor.

Herefter skal Odin males, og andre detaljer skal finpudses. 15. september bliver den store dag, hvor jernbanemuseet kan præsentere den færdige Odin og en tilhørende udstilling for publikum. Men indtil da vil det være muligt for besøgende at se Odin i museets udstilling, hvor det bliver malet, eller på museets areal under testkørsler.

Der skal skubbes og justeres lidt, inden Odin er på plads.
 Foto: Nils Svalebøg
Der skal skubbes og justeres lidt, inden Odin er på plads. Foto: Nils Svalebøg

En revolution

Odin var fortroppen for den måde jernbanerne forandrede Danmark på, og denne revolution vil være udgangspunktet for udstillingen, der åbner midt i september. Det fortæller jernbanemuseets formidlingschef Anna Back Larsen.

- Turen fra København til Roskilde, der før tog flere timer, kunne nu klares på 53 minutter, siger Anna Back Larsen, som i udstillingen vil dykke ned i, hvor meget jernbanen forandrede Danmark og var nødvendig for den industrielle udvikling.

- Men vi vil også kigge på den udbredte skepsis, der var i forhold til den ny teknologi, for der var mange, som mente, det ikke var de mange penge værd at investere i at anlægge jernbaner, tilføjer hun.

Anna Back Larsen glæder sig også over, at museet nu får noget, der kan vise den absolut tidligste danske jernbanehistorie.

Museet har i udstillingen Danmarks ældste bevarede lokomotiv, H40 fra 1868. Men Odin, som altså er godt 20 år ældre, er, fortæller Anna Back Larsen, en helt anden type lokomotiv. Og dermed kan man - også materialemæssigt - vise et stykke hidtil ufortalt jernbanehistorie. I en kopi så autentisk, som det har været muligt at skabe den.

En god håndfuld pensionister har lagt masser af frivillige arbejdstimer i genskabelsen af Odin.
 Foto: Nils Svalebøg
En god håndfuld pensionister har lagt masser af frivillige arbejdstimer i genskabelsen af Odin. Foto: Nils Svalebøg
Arbejdet med at skabe en så detaljeret kopi som muligt af Odin har stået på i 14 år.
 Foto: Nils Svalebøg
Arbejdet med at skabe en så detaljeret kopi som muligt af Odin har stået på i 14 år. Foto: Nils Svalebøg
Odin kom med lastbil fra Roskilde. Nu skal kopien af det gamle tog gøres helt køreklar på Danmarks Jernbanemuseum.
 Foto: Nils Svalebøg
Odin kom med lastbil fra Roskilde. Nu skal kopien af det gamle tog gøres helt køreklar på Danmarks Jernbanemuseum. Foto: Nils Svalebøg
Der gøres klar til at montere skorstenen. Foto: Nils Svalebøg
Der gøres klar til at montere skorstenen. Foto: Nils Svalebøg
Skorstenen blev monteret, efter Odin var kommet på skinner. Foto: Nils Svalebøg
Skorstenen blev monteret, efter Odin var kommet på skinner. Foto: Nils Svalebøg
Jørgen Lindevall har ledet arbejdet med at genskabe Odin. Foto: Nils Svalebøg
Jørgen Lindevall har ledet arbejdet med at genskabe Odin. Foto: Nils Svalebøg

        Lokomotivets tender - eller kulvogn - hejses på plads. Foto: Nils Svalebøg
Lokomotivets tender - eller kulvogn - hejses på plads. Foto: Nils Svalebøg

        En god håndfuld pensionister har lagt masser af frivillige arbejdstimer i genskabelsen af Odin. Foto: Nils Svalebøg
En god håndfuld pensionister har lagt masser af frivillige arbejdstimer i genskabelsen af Odin. Foto: Nils Svalebøg

        En god håndfuld pensionister har lagt masser af frivillige arbejdstimer i genskabelsen af Odin. Foto: Nils Svalebøg
En god håndfuld pensionister har lagt masser af frivillige arbejdstimer i genskabelsen af Odin. Foto: Nils Svalebøg

        Skorstenen kom på plads, efter Odin var kommet på skinner. Foto: Nils Svalebøg
Skorstenen kom på plads, efter Odin var kommet på skinner. Foto: Nils Svalebøg

        Jørgen Lindevall har ledet arbejdet med at genskabe Odin. Foto: Nils Svalebøg
Jørgen Lindevall har ledet arbejdet med at genskabe Odin. Foto: Nils Svalebøg

        Jørgen Lindevall har ledet arbejdet med at genskabe Odin. Foto: Nils Svalebøg
Jørgen Lindevall har ledet arbejdet med at genskabe Odin. Foto: Nils Svalebøg

        Jørgen Lindevall har ledet arbejdet med at genskabe Odin. Foto: Nils Svalebøg
Jørgen Lindevall har ledet arbejdet med at genskabe Odin. Foto: Nils Svalebøg

        Odin var forsvarligt fastgjort på lastbilturen fra Roskilde til Odense. Foto: Nils Svalebøg
Odin var forsvarligt fastgjort på lastbilturen fra Roskilde til Odense. Foto: Nils Svalebøg

Danmarks første lokomotiv: Odin er landet i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce