Da der var fuld fart i Fangel: Der var engang en motorbane

Kun hegnet er tilbage som indikator på, at der bag Fangel Kro har eksisteret en motorbane. Foto: Kim Rune

Da der var fuld fart i Fangel: Der var engang en motorbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For 25 år siden blev det sidste løb kørt på Fangel Motorbane. Men selv om naturen har taget over, er der stadig folk, der husker banens storhedstid. Og nogle der drømmer stort om området.

Et stålhegn midt i det høje græs er det eneste synlige tegn på, at det seks tønder land store område ved Fangel Kro engang husede Fangel Motorbane. En bane, der flere gange om året kunne få folk til at valfarte til området for at se motorløb med danske og internationale racerkørere. Fra 1946 til 1994 satte banen Fangel på verdenskortet - siden har græsset, træerne og buske gjort deres til at skjule fortiden.

Op ad det rustne hegn står byens snedker, Per Hansen. Han er født og opvokset i Fangel og har altid været fascineret af motorløbene.

- Det var spændende at gå derover og følge med i, hvad der foregik. Dengang fik vi lov at gå sammen med kørerne. Så kunne vi snakke med dem og høre alt muligt spændende. Jeg havde et fedt liv dengang, fortæller Per Hansen og genskaber banens storhedstid med sine armbevægelser.

Han kan let fremmane banens struktur og fortælle historier om det ene store motordrama efter det andet. For ham er banens betydning for byens historie soleklar.

- Det betød alting dengang, for så skete der noget i lille Fangel. Der var ofte så mange besøgende, der kom til byen, at der var fyldt helt op med biler. Her tjente landmændene gode penge på at leje parkeringspladser ud, klukker han og spejder ud over banen.

Langt fra Flakhaven
Flakhaven. Det er her, politikere bestemmer over byen og borgernes fremtid, og hvor letbanen og de store byggeprojekter giver et indtryk af en by i rivende udvikling. Men uden for magtens centrum er der også masser af liv. Måske er overskrifterne ikke så store derude, men til gengæld er der gode historier. Dem opsøger vi i denne uge og begynder i Fangel, cirka 11 kilometer fra Flakhaven.
Der blev kørt løb i mange klasser i banens storhedstid. Et af de mest populære var motorcykel med sidevogn. Arkivfoto: Fyens Stiftstidendes pressefotosamling, Stadsarkivet
Der blev kørt løb i mange klasser i banens storhedstid. Et af de mest populære var motorcykel med sidevogn. Arkivfoto: Fyens Stiftstidendes pressefotosamling, Stadsarkivet

Den enes melodi, den andens støj

Det brølende motoreventyr kunne dog ikke vare ved.

Dalende interesse for blandet motorsport i kombination med dedikerede speedwaybaner rundt om på Fyn betød, at Fangel Motorbane fik færre og færre løb.

Fra tre-fire løb om året med stor opbakning til en halvering på et enkelt eller to.

Med tiden forsvandt en del af byens motorsportsfans, og nytilflyttere kom til. For mange af de nye var det ikke motorbanen, der trak. Tværtimod var de ikke glade for larmen fra banen.

Per Hansen husker stadig, da han fik beskeden om, at motorbanen måtte lade livet.

- Der blev klaget over støj. Kommunen mente, at der skulle bygges støjvolde, men det var der ikke penge til. Så der var ingen anden udvej end at lukke banen ned. Den var mere eller mindre allerede lukket ned af sig selv, fortæller han og sukker.

Han fortsætter med at sige, at beslutningen beklageligvis ikke blev taget op med resten af byen.

- Det er ærgerligt, men sådan er det nu engang. Det er nye folk, der er kommet til. Næsten ingen indfødte bor her længere. Jeg tror det passer dem fint, at der ikke er larm fra motorbanen, siger Per Hansen, der sammen med cirka 470 borgere udgør indbyggerne i Fangel.

Han forsøgte også af flere omgange at snakke med kroejerne om at holde banen åben til veteranløb, men uden held.

Eventyret om Fangel Motorbane endte 4. september 1994.

Kroejer og ejer af motorbanens grund, Jens Boman oplever tit gæster, der spørger til Fangel Motorbane. Han har også skulle lægge øre til mange af banens ældre fans, der brændende ønsker en genåbning. Foto: Kim Rune
Kroejer og ejer af motorbanens grund, Jens Boman oplever tit gæster, der spørger til Fangel Motorbane. Han har også skulle lægge øre til mange af banens ældre fans, der brændende ønsker en genåbning. Foto: Kim Rune

Legenden i baghaven

Fangel Motorbane og Fangel Kro hænger uløseligt sammen. Grunden, hvor motorbanen lå, ejes stadig af kroen, selv om den i dag er overgroet.

Fangel Kro ejes i dag af Mette og Jens Boman. De overtog kroen i 1998, få år efter banen afholdt sit sidste løb.

Jens Boman kan da også mærke, at det ikke er en hvilken som helst grund, de har liggende bag kroen.

- Jeg tror helt sikkert, at banen har haft stor betydning og har været med til at skabe liv i byen. Kroen var ligeledes en vigtig spiller for motorbanen, da løbene ofte betød fulde værelser og masser af kolde øl til gæsterne, fortæller Jens Boman.

Ifølge ham var der i lang tid efter overtagelsen af kroen stamkunder, der blev ved med at foreslå, at man genåbnede banen. Svaret var imidlertid altid det samme.

- Banen lukkede på grund af støj. Med de gener, tror jeg ikke, man kunne få folk til at bo her. Det havde jeg ikke selv haft lyst til.

Selvom Jens Boman ikke bevidst bruger motorbanens historie i sin markedsføring, ligger den alligevel i hans underbevidsthed. Selv 25 år senere møder han stadig gæster på kroen, der spørger til den famøse motorbane bagved.

Banen har fra tid til anden været pløjet op og anvendt af græssende køer. Skønt banen nok aldrig kommer til at se motorkøretøjer igen, har kromanden alligevel idéer til, hvad området kan bruges til.

- Vi har altid haft en drøm om en park omme bagved. Jeg forestiller mig en gravet sø, og en skov med stier. Det ville være super idyllisk. Det kræver bare, at vi kan få undersøgt, om jorden er okay efter så mange år med motorbane, siger Jens Boman.

Hvad der kommer til at ske med det indhegnede område, ligger endnu i det uvisse.

Men løbet er kørt for en motorbane.

Det var ikke kun de tohjulede køretøjer, der havde hjemme på Fangel Motorbane. Arkivfoto: Fyens Stiftstidendes pressefotosamling, Stadsarkivet
Det var ikke kun de tohjulede køretøjer, der havde hjemme på Fangel Motorbane. Arkivfoto: Fyens Stiftstidendes pressefotosamling, Stadsarkivet
25 år efter sidste løb blev kørt på Fangel Motorbane,  kan Per Hansen stadig fortælle historier, som havde de foregået i går. Han mener, at byen mistede en stor del af sig selv, da motorbanen lukkede. Foto: Kim Rune
25 år efter sidste løb blev kørt på Fangel Motorbane, kan Per Hansen stadig fortælle historier, som havde de foregået i går. Han mener, at byen mistede en stor del af sig selv, da motorbanen lukkede. Foto: Kim Rune
Naturen har i den grad taget over, men Per Hansen kan stadig huske, hvordan det hele så ud, da han kom og så løbene som ung. Foto: Kim Rune
Naturen har i den grad taget over, men Per Hansen kan stadig huske, hvordan det hele så ud, da han kom og så løbene som ung. Foto: Kim Rune
Selvom kroejeren ikke har nogle umiddelbare planer for den efterladte motorbane, ser han på sigt muligheden for et smukt parkområde. Foto: Kim Rune
Selvom kroejeren ikke har nogle umiddelbare planer for den efterladte motorbane, ser han på sigt muligheden for et smukt parkområde. Foto: Kim Rune
De nedbrændte rester fra et Skt. Hansbål er det eneste tegn på, at der er blevet lavet noget på banen for nyligt. Foto: Kim Rune
De nedbrændte rester fra et Skt. Hansbål er det eneste tegn på, at der er blevet lavet noget på banen for nyligt. Foto: Kim Rune

Da der var fuld fart i Fangel: Der var engang en motorbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce