Bycykel: Det er hurtigere at gå


Bycykel: Det er hurtigere at gå

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fejl og flytninger af "bikestands" gør det til en prøvelse at bruge bycyklen som et kvikt alternativ til gåturen.

Det går vældig hurtigt med at tjekke cyklen ud af stativet i Munke Mose. En vinterkold morgen har jeg valgt at gå til banegården, men i stedet for at marchere i hårdt tempo, har jeg skiftet strategi i vadestedet ved åen. Selvfølgelig, en bycykel er den hurtige, nemme løsning.

Op i pedalerne, op til byen, ind ad gågaden - det er før 09.00 - og raskt bag om Nørregade til Kongens Have overfor banegården. Der står en stribe tomme citybike-stativer og venter bare på at få lidt at lave. Mærkeligt, at der ikke står en eneste cykel i forvejen.

Forklaringen følger nærmest omgående. Så snart forhjulet er inde i låsemekanismen, tikker der en sms ind på mobilen.

Cibi: This bike stand is offline, please try another bike stand!

Offline og vælge et andet sted. Jeg overvejer kort, hvor den nærmeste cykelstation så måtte befinde sig. Der er nogle ved spillestedet Posten.

Sikkert i sadlen med din mobil
Det nemmeste er at gå ind på cibi.dk/odense og tjekke systemet, før du låner en cykel. På en cykelstation vælger du en cykel, hvor der er rødt lys i låsestativet. Send en sms og efter 15 sekunder åbner låsen, og du har en gratis cykel i 24 timer. Der er kodelås med, og den får du koden til på sms. Du skal selv tjekke, at lys og sikkerhed er i orden. Ved aflevering skal du finde en åben cykelstation, hvor cyklen placeres i en stander, som lyser grønt. Efter nogle sekunder går en låsepal ind og blokerer forhjulet, og standerdioden bliver rød. Omtrent samtidig får du en kvittering på din mobil. "Cyklen er afleveret".Hvis du ikke får denne kvittering, kan du være erstatningspligtig med en selvrisiko på 500 kr. Hvis cyklen forsvinder. Cyklen kan KUN efterlades i et aktivt og fungerende bycykelstativ.

Så hvis cykelparkeringen skriver "This bikestand is offline. Please try another bikestand!", så må du videre. Det er i den situation, man skal bruge mobilen og tjekke fremfor at opsøge bycykelstationer efter hukommelsen. De kan netop være offline eller være ved at blive flyttet. Eller være flyttet. Da den omtalte improviserede test fandt sted, var der tre mulige afleveringssteder i city. I Munke Mose - hvor jeg lånte den. Ved Klingenberg og ved Brandts. Men hverken ved banegården, Posten eller Grand Hotel.
Scan koden og se video fra Munke Mose. eller www.youtube.com/watch?v=OaW3TuEf86M
Scan koden og se video fra Munke Mose. eller www.youtube.com/watch?v=OaW3TuEf86M

Lang næse og motion

Rigtigt, det ser lovende ud. Der holder masser af cykler, og så er det bare med at finde en grøn diode og hakke forhjulet ind.

Nej, det er det så ikke. Jeg har bevæget mig ind i en helt anden bycykelkategori. Pendler-cyklerne. Dem er der ingen, som bruger, og derfor står cyklerne på snorlige rækker og geled. Men ingen aflevering mulig for min bycykel.

Helt forkert griber jeg til den hurtige løsning, mens tiden er ved at løbe fra mig. Er der ikke nogle stativer ved teatret, ved katedralskolen. Op i pedalerne og retur mod city. Nej, der kommer først et stativ ved Grand Hotel, og heldigvis er der masser af plads. Grønt lys, fedt nok.

Nej, igen kommer der en besked om, at lokationen er offline. Pænt irriterende.

Nu når jeg det i hvert fald ikke, og så er der kun en løsning. Som jeg skulle have tjekket allerede ved starten i Munke Mose. Kik på nettet.

Det gør jeg, og den nærmeste aflevering er på Klingenberg bag Magasin. 500-600 meter fra det oprindelige udgangspunkt. Det har ikke taget meget mere end en halv time. Det har været sundt for pulsen, men til fods med det lange ben foran, ville jeg være kommet til banegården på 10-12 minutter. Rettidigt.

Hvad kan man konkludere? A-B på bycykel. Glem det. Brug fødderne eller din egen cykel. Det er nemmest at aflevere cyklen, hvor man tog den. Nemmest for dig selv og for driften af systemet. Men transportgevinsten er nærmest lig nul. Men lang næse og motion er måske også en slags gevinst.

Det er nemt. Det virker. Så bliver det svært. Og det knirker. Det kan være svært at finde en bike-stand, der vil tage imod din cykel.  Her skifter låsestativet grønt, og det er afsted. Foto: Ivar Juel Nordentoft
Det er nemt. Det virker. Så bliver det svært. Og det knirker. Det kan være svært at finde en bike-stand, der vil tage imod din cykel. Her skifter låsestativet grønt, og det er afsted. Foto: Ivar Juel Nordentoft

Vel ankommet til banegården. I god tid. Men denne
Vel ankommet til banegården. I god tid. Men denne "stand" er ved at blive lukket, og afviser cyklen. Hvor skal vi så hen, du? Hen til Posten, måske? Foto: Ivar Juel Nordentoft
Ved Posten er der masser af cykler. Ved trapperne op fra tunnelen under den gamle banegård. Men stativerne er kun til pendlercykler. Snydt!  Foto: Ivar Juel Nordentoft
Ved Posten er der masser af cykler. Ved trapperne op fra tunnelen under den gamle banegård. Men stativerne er kun til pendlercykler. Snydt! Foto: Ivar Juel Nordentoft
Der er plads ved Posten, men stativerne vil ikke modtage almindelige bycykler. De er finere og kun til pendlercyklerne. Som dog er samme cykel.  Foto: Ivar Juel Nordentoft
Der er plads ved Posten, men stativerne vil ikke modtage almindelige bycykler. De er finere og kun til pendlercyklerne. Som dog er samme cykel. Foto: Ivar Juel Nordentoft
Måske kan jeg komme af med cyklen ved Grand Hotel. Diodelyset er grønt. Men det er narreværk. Systemet er også her ude af drift. Videre.  Foto: Ivar Juel Nordentoft
Måske kan jeg komme af med cyklen ved Grand Hotel. Diodelyset er grønt. Men det er narreværk. Systemet er også her ude af drift. Videre. Foto: Ivar Juel Nordentoft
Bliver der kikket skævt til en bycykel op ad en lysmast? Ja, og det er først nu, det går op for mig, at der er tikket en låsekode ind til kablet under rumpen. Hvis cyklen bliver stjålet, har du en selvrisiko på 500 kr. Bortset fra den, er det gratis at bruge cyklen de første 24 timer.  Foto: Ivar Juel Nordentoft
Bliver der kikket skævt til en bycykel op ad en lysmast? Ja, og det er først nu, det går op for mig, at der er tikket en låsekode ind til kablet under rumpen. Hvis cyklen bliver stjålet, har du en selvrisiko på 500 kr. Bortset fra den, er det gratis at bruge cyklen de første 24 timer. Foto: Ivar Juel Nordentoft
Mon ikke mange af cyklerne er i vinterhi? Der er rigelig plads i stativet bag Magasin på Klingenberg. Også selv om der ikke kan afleveres cykler flere steder i byen.  Foto: Ivar Juel Nordentoft
Mon ikke mange af cyklerne er i vinterhi? Der er rigelig plads i stativet bag Magasin på Klingenberg. Også selv om der ikke kan afleveres cykler flere steder i byen. Foto: Ivar Juel Nordentoft
Retur ved åen. Det havde været nemmere at køre tilbage til A med det samme. A-B-A. Masser af motion, puls og en lang næse.  Foto: Ivar Juel Nordentoft
Retur ved åen. Det havde været nemmere at køre tilbage til A med det samme. A-B-A. Masser af motion, puls og en lang næse. Foto: Ivar Juel Nordentoft

Bycykel: Det er hurtigere at gå

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce