Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bybus-net tæt på sammenbrud

Bybusserne mangler 28 millioner næste år - næsten dobbelt så mange penge som i år. Hvis der ikke kommer en hjælpende hånd fra Folketinget, kan det ende med besparelser, som skærer helt op til hver anden busafgang væk. En blodstyrtning, kalder Steen Møller (C) det sparekrav - totalt ødelæggende for den kollektive trafik, siger Thomas Funding (S).
Foto: John Fredy

Bybus-net tæt på sammenbrud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Op mod halvdelen af alle afgange vil forsvinde, hvis der ikke findes flere penge - Socialdemokraterne vil have minister-indgreb.

ODENSE: Bybus-systemet i Odense er godt på vej til at blive ødelagt.

Det er der tilsyneladende bred politisk enighed om i Odense Byråd. Årsagen er dårlig økonomi.

Alene i år skal byrådet finde 15 millioner kroner ekstra til driften af bybusser - og i 2009 stiger behovet til 28,3 millioner kroner. Det viser et nyt notat, som politikerne i By- og Kulturudvalget i går blev præsenteret for.

Samtidig er et revisionsfirma blevet sat til at kulegrave økonomien for at finde ud af, hvordan underskuddet er blevet så stort.

Ødelæggende

Finder politikerne ikke de mange millioner, bliver man nødt til at skære ned på antallet af busser. Det betyder - skønner FynBus selv - at mellen 21 og 50 procent af alle afgangene i Odense vil forsvinde.

- Det vil fuldstændig ødelægge den kollektive trafik i Odense. Og det duer bare ikke, hvis bybusserne i Danmarks tredje største by ikke fungerer. Derfor vil vi nu prøve at få et krisemøde i stand med transportministeren, siger socialdemokraten Thomas Funding.

Den konservative Steen Møller, som også er bestyrelsesformand for FynBus, støtter idéen om et ministerbesøg:

- Det er dybt ulykkeligt, hvis vi skal igennem en sparerunde af de her dimensioner, og helt ødelæggende for den kollektive trafik. Og jo flere, som gør opmærksom på det, des bedre.

- Det her er et problem over hele landet og skyldes, at regeringen ikke kompenserer os nok for de udgifter, vi har til stigende brændstofpriser og løn- og prisstigninger. Der er tale om så mange penge, at kommunerne ikke er i stand til at løfte det her selv, siger han.

Et stort hul

Notatet dukker op dagen før, de afgørende budgetforhandlinger går i gang.

Her har politikerne omkring 40 millioner kroner at gøre godt med.

Realiteterne er imidlertid, at der alene på børn- og ungeområdet er et kæmpehul, som kan sluge alle 40 millioner - et hul, som skyldes stigende udgifteter til handicappede, børnepasning og flere anbringelser af sårbare børn og unge.

- Det vil være en katastrofe, hvis vi skal hen og finde de her penge i budgettet, for jeg ønsker ikke, at vi skal ændre vores pasningsgaranti og skære i anbringelser af børn. Vi skal jo også overholde loven, siger Thomas Funding.

Bryd aftalen

Enhedslistens Per Berga mener, at Odense Kommune må bryde aftalen med regeringen og beslutte at bruge flere penge på busserne.

- Når staten ikke vil stå ved sit ansvar og give de penge, der er nødvendige til den kollektive trafik, så skal en kommune som Odense heller ikke stå ved sit ansvar over for kommunernes aftale med regeringen.

- Vi bliver langsomt kvalt, fordi vi ikke får penge nok til at opretholde det serviceniveau, vi gerne vil have, men så må vi dykke i kassen i stedet og få det til at fungere, siger Per Berga.

- Det er jo galimatias, at byrådet netop har besluttet, at byen skal være grøn, og den kollektive trafik skal styrkes. Det kan vi jo ikke, hvis der ikke køre nogle busser.

Bybus-net tæt på sammenbrud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.