Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bustrafikken knirker: Men den virker

Jytte Balslev har ingen problemer med busserne. For hun er i bil. Til gengæld skal hun lige finde ud af, hvor hun kan stå på den gratis citybus, så hun kan komme ned til stoppesteder i Munke Mose og spadsere gennem mosen til sin parkerede bil. - Man kan være sur over så meget. Nu kommer der en letbane, og der er vanskeligheder et stykke tid. Det går nok, siger hun. Foto: Nils Svalebøg

Bustrafikken knirker: Men den virker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Buspassagererne har sværest ved at kapere kulden. Det er surt ikke at have banegårdens som ventesal og busserne lige ude bag skydedørene.

Hvis man lodder stemningen blandt bussernes daglige brugere, så virker den ikke så opgivende, som man kunne frygte. Det værste er lige nu, at nogle busruter har fået stoppesteder i Ejlskovsgade og på Østre Stationsvej. Fælles for begge steder er, at man er tvunget til at vente på bussen i det fri, udsat for vejret, som i slutjanuar og februar har været fnysende koldt.

Det er opgravningen af hele buspladsen ved banegårdscentret, som har fået passagererne ud i gaderne. Man kan stadig vente i banegårdens forhal, men så kan man risikere at komme for sent, fordi man skal tage hensyn til trafiklys og biltrafikken. Mens busserne stadig rullede ind bag om banegården, var det let at holde øje med, hvornår man kunne stå på bussen. Nu er stoppestederne langt fra banegårdens varme og kiosker.

Tilfredsheden bedømmes af Fynbus til at være ret stor. Der er nogle vanskeligheder omkring den centrale by, men når man først er kommet på sin bus eller er fri af bymidten, er det ganske bekvemt at være på bussen. Der er gratis wifi, og i stedet for selv at finde vej gennem den opgravede by og indviklede omkørsler eller ensretninger, så kan man bare læne sig tilbage og lægge ansvaret fra sig.

Læskur og trafikdæmpning

Fynbus har lavet undersøgelser af kundetilfredsheden, og den har været stor. Umiddelbart skulle man tro, at der var omfattende forsinkelser på grund af det gravearbejde, som forberedelserne til letbanebyggeriet har krævet.

Fynbus og Odense Kommune har reageret på den kritik, som nærmest var uundgåelig, da Østre Stationsvej og Ejlskovsgade/Dannebrogsgade blev de nye busknudepunkter. På stationsvejen var der fra starten problemer, fordi cykler og buspassagerer blev blandet mellem hinanden. Morgen og aften har alle travlt med at komme til og fra arbejde/skole, og ingen føler, at der er tid til at vise det fornødne hensyn.

Det er blevet bedre nu, og det skyldes bl. a. forbudsskilte, hvor cyklister bliver bedt om at trække på en godt 100 meter lang strækning langs Kongens Have. Forbuddet er fulgt op af politiet, som har været på pletten og udstedt både bøder og advarsler.

Det barske klima er der gjort en lille indsats for at mildne effekten af. Et par busskure er kommet til, og de er ganske flittigt benyttet, når passagererne venter på bussen.

Bustrafikken knirker: Men den virker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.