Borgere presser på: Vil have genåbning af Nørrebro Tunnel i Odense

Fotografiet her fra 1965 givet et ganske godt indtryk af, hvor tunnelen befinder sig. Vejen i bunden af billedet er Østre Stationsvej, og ovre til højre ses viadukten ved Thomas B. Thriges Gade. Foto: Arkiv.dk/fotograf ukendt

Borgere presser på: Vil have genåbning af Nørrebro Tunnel i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den glemte tunnel under jernbanen, som blev dækket til med beton og jord i 90'erne, kan spille en central rolle i at binde centrum, havnen og Skibhuskvarteret bedre sammen igen. Det mener foreningen Skibhusforum, der efterlyser en mere ambitiøs tilgang fra byens politikere i forhold til udviklingen nord for jernbanen.

Det er mangel på vision, når begge byrådets store partier, Socialdemokratiet og Venstre, mener, at det bliver for dyrt, hvis kommunen skal betale for at få Nørrebro Tunnel genåbnet som smutvej under jernbanen for fodgængere og cyklister. Det mener foreningen Skibhusforum.

Både S og V har ytret sig skeptisk tenderende til afvisende, efter By- og Kulturforvaltningens på foranledning af Socialdemokratiet for et par uger siden fremlagde sit bedste bud på, hvad det vil koste at genåbne tunnelen, der i dag er dækket til af jord og beton. Prisen lyder på 25 millioner kroner eller mere.

- Det lyder næsten som om, de lægger idéen i graven, konstaterer bestyrelsesmedlem i Skibhusforum Karsten Prinds baseret på de politiske meldinger i sagen.

Foreningen, hvis formål det er at arbejde til gavn for Skibhuskvarteret, har fulgt debatten om tunnelens mulige genåbning, og foreningen har også haft spørgsmålet oppe at vende i forbindelse med et høringssvar omkring udviklingsplanen for et nyt Nørrebro-kvarter i Odense, som byrådet for nylig har vedtaget.

Skibhusforum er af den klare opfattelse, at det er en fejl at opgive idéen om at genåbne Nørrebro Tunnel alene ud fra en økonomisk præmis.

- Spørgsmålet om Nørrebro-tunnelen skal ikke besvares ud fra en kommunal sparedagsorden. Om to år kan situationen være en helt anden, siger Karsten Prinds og henviser til, at det i sidste ende er et spørgsmål om prioritering.

- F.eks. har kommunen planlagt at bruge 38 mio. kroner på lyskurver. I sidste ende er det et spørgsmål om at få lagt tunnelen ind i planlægningen for, hvordan de penge, der er til den slags ting, skal bruges i de kommende år, påpeger han og kalder det "for defensivt", hvad der indtil videre er blevet sagt i sagen fra politisk side.

- Jeg synes, man godt kan tænke mere visionært og være mere ambitiøs.

Under volden her gemmer sig Nørrebro Tunnel, som blev dækket til med beton og jord i 1990'erne. Arkivfoto: Hasse Frimodt
Under volden her gemmer sig Nørrebro Tunnel, som blev dækket til med beton og jord i 1990'erne. Arkivfoto: Hasse Frimodt

Kan skabe ny forbindelse

Når Skibhusforum har så stort fokus på tunnelens betydning for den fremtidige udvikling af et nyt Nørrebro-kvarter i Odense, skyldes det, forklarer Karsten Prinds, at den vold, der i dag dækker tunnelen, er en barriere for den ganglinje, der tidligere har været - og som potentielt kan genskabes - mellem Skibhuskvarteret/Nørrebro og centrum.

- Når man befinder sig i Nørregade og kigger mod nord, så bremses lysten til at gå videre, fordi man i Adamsgade mødes af den her barriere. På den måde skæres byen over, påpeger han.

Han medgiver, at ud fra et rent praktisk "vi skal transportere os fra A til B"-synspunkt, så kan fodgængere og cyklister sagtens benytte viadukten ved Thomas B. Thriges Gade, der ligger nær ved og ligeledes fører under jernbanen.

- Den gør det muligt at komme frem og tilbage, det er korrekt. Men det er bare ikke et sted, der giver mulighed for at udvikle områdets byliv på nær samme måde som en genåbning af Nørrebro-tunnelen vil kunne, siger Karsten Prinds og tilføjer:

- Hvis du er interesseret i at lave forbindelser ned til havnen fra City, så det vil være helt tosset ikke at forsøge at få den tunnel åbnet igen.

Udnyt momentum

En anden væsentlig pointe er, påpeger Karsten Prinds, at ejeren af postterminalen lige nord for jernbanen, Park Street Nordicom, på den et nyligt afholdt arkitekturfestival forklarede, hvordan tunnelen oplagt kan bruges som forbindelse mellem bymidten og deres område.

Park Street Nordicom overvejer i øjeblikket, om der kan være mening i at rive postterminalen og erstatte den med nye byggerier, herunder boliger i større antal.

- Det er med andre ord nu, der er et momentum, og det bør udnyttes, siger Karsten Prinds.

Park Street Nordicom har selv i denne avis for nylig slået fast, at tunnelen indgår i de overvejelser, man gør sig om fremtiden for området. Og selv om der umiddelbart er skepsis blandt Odenses politikere i forhold til prisen på mindst 25 millioner kroner, er idéen om at genskabe forbindelse "ikke afskrevet på forhånd", som projektchef Carsten Nørregaard Laursen fra Park Street Nordicom udtalte til Fyens Stiftstidende den 28. august.

Ifølge Karsten Prinds har Skibhusforum ikke har tænkt sig at slippe sagen. Det samlede høringssvar vedrørende udviklingsplanen for Nørrebro vil de nu sende til politikerne i byrådet.

- Vi vil pege på, at vi synes, der er et megainteressant langsigtet perspektiv, og udviklingen på Nørrebro kan blive meget bedre med tunnelen end uden tunnelen, siger han og tilføjer, at det grundliggende er positivt, at der er politisk fokus på området nord for jernbanen.

- Det støtter vi helt klart op omkring. Den udvikling, man fra byrådets side, har iværksat på de sydlige del af Thomas B. Thriges Gade har i den grad været visionær. Det er den samme form for langsigtet vision, vi efterlyser nord for jernbanen, lyder det fra Karsten Prinds.

Borgere presser på: Vil have genåbning af Nørrebro Tunnel i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce