Rådmand om ensretning af Middelfartvej: - Den er den bedste af de ringe løsninger, der er

Odense Letbane kan glæde sig over udsigten til både sparet tid og sparede penge. Bilisterne i det vestlige Odense må til gengæld indstille sig på længere køer - især i myldretiden.

Det blev udfaldet, da et enigt By- og Kulturudvalg tirsdag sagde ja til Odense Letbanes ønske om at få ensrettet en del af Middelfartvej i cirka tre måneder, mens anlægsarbejdet står på.

- Det er den bedste af de ringe løsninger, der er. For det kan desværre ikke lade sig gøre at flyve en letbane ind, konstaterer by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

S: Værd at spare de penge

Hun påpeger, at beslutningen skal ses som et forsøg på at finde en afbalanceret løsning, der både tager hensyn til letbanens og trafikanternes behov.

Jane Jegind minder om, at det var af samme årsag, hun selv var en del af det flertal, der i januar sagde nej til en længerevarende ensretning af Middelfartvej i op til et år, som letbanen på det tidspunkt ønskede.

Den ensretning, der nu er besluttet, er kortere målt både på distance og tid. Biler, der skal ud af byen, vil i de tre måneder skulle på en omvej ind forbi Odense Station.

- Omkørslen bliver ikke nær så lang og snørklet som den sag, vi havde sidste gang (i januar, red), siger udvalgsmedlem Anders W. Berthelsen (S), der mener, at besparelsen for letbanen på to millioner kroner og halvanden måneds arbejdstid er besværet for trafikanterne værd.

- Lige i det her tilfælde, hvor perioden ikke er så lang, synes vi, det er værd at spare de penge, siger han.

Træder tidligst i kraft til december

Jane Jegind oplyser, at letbanen er blevet mødt med to krav for at få sit ønske om ensretningen opfyldt. For det første skal de veje, omkørsel skal foregå ad, være fri for anlægsarbejde, når Middelfartvej ensrettet.

- For det andet har vi stillet krav om, at de tidligt må foretage ensretningen før omkring 1. december. Til den tid vil der ikke længere køre lastbiler til og fra Gasa. Det vil tage en del af trafikpresset.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
11
Mere letbanekaos i sigte: Det værste bliver at lægge skinner i krydsene

Mere letbanekaos i sigte: Det værste bliver at lægge skinner i krydsene

Hvad koster en tur med letbanen?: Sådan får du den billigste billet

Hvad koster en tur med letbanen?: Sådan får du den billigste billet

Naboer kan blive klogere på, hvordan letbanebyggeriet påvirker central plads

Naboer kan blive klogere på, hvordan letbanebyggeriet påvirker central plads