Odense Blomsterfestival, der åbner onsdag, lanceres i udlandet af Visit Denmark som en af de 20 største kulturbegivenheder i landet
ODENSE: Gartnerierhvervet skranter. Men krisen rammer ikke blomsterfestivalen.

Det fastslår formanden for festivalens bestyrelse Brian Munk, der er gartneriejer.

- Branchen er mere trængt end længe set, men blomsterfestivalen er en manifestering af, at Fyns største erhverv har masser af byde på, og at vi vil stå sammen om igen at sætte Fyn på det blomsterende Europakort.

Blomsterfestival

Odense Blomsterfestival afvikles for 10. gang i bymidten med Foreningen Odense Blomsterfestival som arrangør i tæt samarbejde med Odense Kommune, Cityforeningen, Danske Gartnere, kreds 4 og Dalum Uddannelses Center.

Cirka 100 gartnerier fra hele landet, de fleste fynske, udstiller og leverer kvit og frit planter til udstillingerne, fordelt på 21 stande.

Budgettet er fem millioner kroner. Indtægter kommer ind via bl.a. sponsorer.

Festivalen åbner onsdag kl. 15.

- Det er dejligt at se byen blomstre, og vi tilbyder assistance fremover, siger eventchef Claus Chr. Koch.

200.000 planter i gave

Trods truende mørke skyer over væksthusene er hundrede gartnervirksomheder, de fleste fynske, igen aktivt med i begivenheden, der har fået internationale perspektiver.

Gartnerne leverer kvit og frit 200.000 planter, fordelt på 21 pladser i bymidten. De udstilles og sælges efter udstillingen. For første gang om mandagen (kl. 10), hvor en del af overskuddet går til foreningen "Den unge gartner".

Specielt udvalgte planter og krukker sælges (kl. 18) også på Flakhaven. En del af overskuddet tilfalder Unicef.

- Gartnerne er både udstillere og sponsorer og er derfor med til at markedsføre branchen, siger Linda Hansen, chef for sekretariatet.

Kendte ude i Europa

Festivalen er ved at være en kendt begivenhed ude i Europa. For anden gang har Visit Denmark placeret den fynske blomsterfestival blandt de 20 største og mest væsentlige danske kulturbegivenheder.

Den status åbner vejen for en særlig blomster-turisme.

Festivalen eksponeres desuden via turistkontorerne i Tyskland, England, Holland, Norge, Sverige og Finland - ligesom den er repræsenteret i "Danmark-Hallen" på IPM Massen i Essen, Europas største plante- og blomstermesse.

Byen bør stå sammen

Odense Blomsterfestival viser på 10. år, at den har potentiale til at blive en begivenhed, som hele byen for alvor og i højere grad, bør stå sammen om, bemærker Claus Chr. Koch, EventHouse, som tilmed tilbyder assistance:

- Et kvalificeret gæt er, at festivalen besøges af 200.000, og derfor er det klart, at vi vil gøre vores til, at begivenheden kan udvikle sig.

- Vi kan sammen med Syddansk Turisme bidrage med analyser, der gør det nemmere at målrette aktiviteterne.

Hvor skal der sættes ind

- Vi vil måle succesen og finde ud af, hvem det er, der besøger festivalen, og hvor der kan sættes ind, siger eventchefen, der er imponeret over begivenhedens kvalitative niveau.

- Vi vil i fremtiden tilbyde at hjælpe med f.eks. markedsføring, analyser, rådgivning og kommunikation. Det kan give arrangørerne en konkret viden om, hvor mange mennesker der er, hvem der kommer, og hvad besøget betyder for omsætningen på hoteller, restauranter og i detailhandlen.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Folk valfarter til blomsterfestival

Folk valfarter til blomsterfestival

Odenses egen slotshave

Odenses egen slotshave

Livsglæden blomstrede

Livsglæden blomstrede