150 år med tog over Fyn

Byvandring om den fynske jernbane gennem 150 år.
Foto: Trondur Dalsgard

150 år med tog over Fyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Byvandring i Odense præcis 150 år efter, at det første tog kørte tværs over Fyn på den dengang nyanlagte jernbane

Odense: Selv for indfødte odenseanere var der masser af nye oplysninger og opdagelser på en byvandring mandag aften om den fynske jernbane.

For præcis 150 år siden sad kongen, dronningen, kronprinsen, ministre og andet godtfolk til middag i Odense for at fejre, at den nyanlagte jernbane fra Nyborg via Odense til Strib var taget i brug, og dermed lå skinnerne klar til de mange senere årtiers udvikling.

Byvandringen begyndte ved den gamle banegård på Østre Stationsvej, men hurtigt fik de 60-70 fremmødte byvandrere at vide, at den gamle banegård slet ikke var den ældste, men nummer to. Den første og ældste banegård lå nemlig præcis dér, hvor der i dag er en åben plads foran Byens Bro og for enden af Jernbanegade.

Og dengang var Jernbanegade der slet ikke, for her lå slottets køkkenhave, og først senere blev der lavet en gangsti, så byens borgere kunne slippe for at skulle gå ad Nørregade eller Kongensgade for at komme til jernbanestationen. En gangsti, som i øvrigt blev kaldt hønsestien, hvilket ikke passede det bedre borgerskab.

Det var museumsinspektørerne Henrik Harnow og Anna Back Larsen fra Danmarks Jernbanemuseum, som ledte an i byvandringen, og begge fortalte vidt og bredt om etableringen af den fynske jernbane, om stationsbygningerne på strækningen, og hvordan den senere fik ændret linjeføring i takt med udvikling og senere industrialisering.

For det var også historien om, hvordan Odense udviklede sig, og hvordan der f.eks. havde ligget et svineslagteri dér, hvor jernbanemuseet i dag ligger, og hvordan der lå et posthus for enden af Jernbanegade klos op ad den første jernbanestation. Stenene fra det første posthus, revet ned i 1898, er senere blevet genbrugt ved tre huse på Kanalvej.

Byvandringen gik også gennem Jarlsbergtunnelen fra 1911, som åbnede bare tre år før den fynske jernbane blev to-sporet.

150 år med tog over Fyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce