Begge sider af Odense Kanal skal sikres, blandt andet ved hjælp af 22.500 ton store sten
ODENSE: Hvis de blev lagt i forlængelse af hinanden, ville de nå fra Flakhaven og næsten ud til Lindøværftet - i alt 12 kilometer. Det gør de nu ikke, altså lægges hele vejen langs kanalen.

De halvanden meter brede og seks meter lange spunsjern bankes i stedet i brinken på begge sider af Odense Kanal for at sikre bedre forhold både for erhvervstrafikken og lystsejlerne.

I denne uge er første etape - til 27 millioner kroner - sat i gang. De første spunsjern blev banket i kanalens bund på den østre side - lige ved Færge-Hans, der sejler over Odense Kanal til Stige.

Bruger hele kroppen

Da avisen kom forbi i går formiddag, var projektleder fra M.J. Eriksson i Odense, ingeniør Jeanette Birkerød, ude for at kigge på arbejdet. Hun brugte hele kroppen til med stort engagement at fortælle om projektet, der ikke kun, når vi taler om antal spunsjern, skal beskrives med store tal.

- Skråningerne på dæmningen beskyttes med en fiberdug, et lag med ral og derefter såkaldte sprængsten - kæmpesten, der er sprængt i stykker, men dog stadig vejer mellem 40 og 200 kg pr. stk. I alt skal der på en strækning på i alt 3,4 km på begge sider af kanalen lægges 22.500 ton sprængsten, fortæller Jeanette Birkerød, der på vej til næste byggemøde erklærer, at hun elsker sit job og frydes, hver dag, hun går på arbejde.

Fryd vil det ifølge havnedirektør Carsten Aa og civilingeniør Anne Kirstine Lindvang, begge Odense Havn, også blive både for erhvervstrafikken og for turistsejlerne, når de ny brinker om et årstid er færdige.

Brinksikringen på de pågældende strækninger blev sidst skiftet i 70'erne og 80'erne. Den var lavet af træ og er på de mest udsatte steder nærmest rådnet væk.

Den ny sikring vil holde længere, meget længere. Spunsjernene bankes under vandniveau, og ifølge M.J. Erikssons formand for rammearbejdet, Klaus Petersen, vil de ikke ruste, så de første 70-80 år eller mere er der næppe problemer, siger han.

Jysk krejler-gén

Havnedirektør Carsten Aa lod sit jyske krejler-gén slå igennem, da han for mere end et år siden købte spunsjernene. Stålpriserne var hastigt stigende, så han skrev en stor check ud på 13 millioner kroner, og på den konto har havnen sparet et millionbeløb. For jernpriserne blev ved med at stige.

- Set i bakspejlet burde vi nok have købt spunsen også til de kommende etaper, selvom arbejdet måske først udføres om fem år, siger havnedirektøren.

Cyklisterne

Bortset fra det visuelle betyder sikringen af brinkerne ikke noget for de mange cyklister og gående langs kanalen. Og så alligevel.

- Vi bliver nødt til i perioder at lukke de afsnit, hvori der arbejdes, Interesserede kan følge med på vores hjemmeside, og vi vil også ved skiltning holde folk orienteret, fortæller civilingeniør Anne Kirstine Lindvang.
  • Fyens Stiftstidende