06:00 Ombudsmanden korrekser igen Odense Kommune


06:00 Ombudsmanden korrekser igen Odense Kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forvaltning overtrådte loven i sager om førtidspensionisters ansøgninger

Odense: Beskæftigelses- og Socialforvaltningen har konsekvent overtrådt loven i sager, hvor førtidspensionister har ansøgt om at få forhøjet den pension, de én gang har fået tilkendt.

Det fremgår af de høringssvar, som Folketingets Ombudsmand har frigivet i forbindelse med en sag, han har rejst.

Selv om førtidspensionsloven siger, at kommunen som hovedregel skal træffe afgørelse i sager senest tre måneder efter, at de er påbegyndt, har forvaltningen haft en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 10 måneder og i flere sager været helt oppe på 16 og 22 måneder.

Forkert ventetid

Forvaltningen har også haft problemer med at overholde retssikkerhedsloven.

Det skyldes forkerte oplysninger på kommunens hjemmeside om sagsbehandlingstiden.

Forvaltningen oplyste, at ventetiden var tre måneder - men det var den tid, det tog for en ansøger at komme til sin første samtale.

Her slår ombudsmanden fast, at den tidsfrist, kommunen skal oplyse - ifølge retssikkerhedslovens paragraf 3, stykke 2 - er den tid det samlet tager fra ansøgning er afleveret til afgørelsen er truffet.

Altså ti måneder i stedet for tre.

Den udlægning, har forvaltningen nu erkendt, er den rigtige og vil fremover rette sig efter den.

Ekstra kræfter

Det vil man - og det kan man nu - fordi der er blevet afsat flere ressourcer til opgaven.

Af kommunens svar til ombudsmanden fremgår, at den alt for lange ventetid skyldes en "pukkel" på omkring 30 sager, der er oparbejdet over de seneste fem år.

Men også, at én sagsbehandler dedikeret til opgaven vil kunne fjerne ventelisten i løbet af tre-fire måneder.

Det sker nu, og forvaltningen fortæller, at puklen vil være væk med udgangen af oktober. Og at sagsbehandlingstiden herefter vil være på omkring tre måneder i gennemsnit.

Ombudsmanden besluttede at rejse sagen af egen drift efter at have modtaget klager fra Scleroseforeningen og 3F i Odense.

- Sagsbehandlingstiden var ikke acceptabel. Der er svage borgere, som har ventet længe på at få deres sag afgjort, og derfor er jeg glad for kommunens initiativer. Men jeg vil fortsat følge med i, hvordan sagsbehandlingstiderne udvikler sig, siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen.

Han følger op på sagen i maj 2016.

Fejlfortolkning

Administrerende direktør i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, René Junker, erkender, at forvaltningen tidligere fortolkede reglerne anderledes end nu.

- Folketingets ombudsmand var ikke enig i lovfortolkningen, hvorfor vi med det samme ændrede praksis efter hans anvisning, siger direktøren.

Han understreger, at forvaltningen nu overholder lovens tidsfrister.

06:00 Ombudsmanden korrekser igen Odense Kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce