Vejdirektoratet: Bropenge kan ikke bruges til støjafskærmning

Ejeren af Nyborg Strandcamping, Tina Jensen, ses her sammen med daværende trafikminister Hans Christian Schmidt (V), der besøgte Nyborg i efteråret 2016. Også borgmester Kenneth Muhs (V) og formanden for Teknik- og Miljøudvalget Per Jespersen (S) deltog for at lægge pres på ministeren. Arkivfoto: Kim Rune

Vejdirektoratet: Bropenge kan ikke bruges til støjafskærmning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sund & Bælt A/S fik sidste år et overskud på cirka 2,6 milliarder kroner. En lille procentdel af de mange penge kunne med fordel bruges på at dæmpe støjen fra motorvejen ved Nyborg, mener kommunen.

Nyborg: - Jeg har desværre mange eksempler på gæster, der bestiller en plads i måske en uge eller to. Men som vælger at rejse hjem igen efter få dage. Når jeg spørger om, hvad det skyldes, får jeg altid det samme svar, nemlig støjen fra motorvejen.

Sådan forklarede ejeren af Nyborg Strandcamping, Tina Jensen, da hun i efteråret 2016 fik lejlighed til at mødes med blandt andre daværende trafikminister Hans Christian Schmidt (V). Motorvejsstrækningen fra tilslutningsanlæg 45 og østpå over Storebælt er ejet af Sund & Bælt A/S.

Selskabet fik sidste år et overskud på den gode side af 2,6 milliarder kroner, og står det til Nyborg Kommune ville det være oplagt at bruge bare en lille procentdel af overskuddet på nye støjskærme ved Nyborg. Til gavn for Tina Jensen og hendes gæster, men også byens borgere i øvrigt.

Ligesom Vejdirektoratet har Sund & Bælt dog ingen aktuelle planer om nye initiativer. Overfor kommunen har Vejdirektoratet argumenteret med, at bropengene ikke kan bruges til anlægsprojekter uden for Sund & Bælts vejstrækning. Gjorde man det, ville byer i andre dele af landet med god ret kunne kræve det samme.

Men sammenligningen holder ikke, påpeger Nyborg Kommune i et høringssvar til den nye støjhandlingsplan.

- Den øgede trafikstøjblastning ved Nyborg og Korsør er direkte forbundet med tilstedeværelsen af Storebæltsforbindelsen og motorvejens forløb efter landfæstningerne. Dette gælder trods alt ikke for øvrige landsdele. En finansiering af støjskærme via Sund & Bælt A/S vil derfor efter kommunens opfattelse være naturlig, idet det er vestbroens forløb, som har medvirket til motorvejens placering tværs gennem Nyborg by og dermed til den høje belastning af trafikstøj i byens boligområder.

Vejdirektoratet: Bropenge kan ikke bruges til støjafskærmning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce