Politikere og embedsmænd skal kulegrave taksterne i Nyborg Marina. Byrådsmedlem undrer sig over utilfredshed i marinaen, der for tiden får tilført mange millioner til modernisering.

Nyborg: Er det ok, at det koster mange tusinde kroner at have en motorbåd liggende i Nyborg Marina, når en roer har havnen gratis til rådighed? Er det meningen, at det skal være langt dyrere at have en sejlbåd liggende i Nyborg end i Kerteminde?

De spørgsmål og endnu flere skal en arbejdsgruppe se på de kommende måneder, så politikerne i maj 2018 kan diskutere, om alt er, som det skal være i Nyborg Marina.

Kulegravning af takster

Arbejdsgruppen, der skal undersøge taksterne i marinaen sammensættes af følgende deltagere:Formand for Teknik- og Miljøudvalget Næstformand i Teknik- og Miljøudvalget.

Repræsentanter fra marinaens foreninger, der har betalende medlemmer i marinaen.

Leder af Nyborg Marina, Per Weiskvist.

Drifts- og Havnechef Jens Kimer-Jørgensen.

Jurist Michael Rasmussen, sekretær.

Arbejdsgruppen skal aflevere oplæg til Teknik- og Miljøudvalget til udvalget møde i maj måned 2018 med henblik på, at eventuelle ændringer kan indgå i budget 2019-2022.

 

 

Det er byrådsmedlem Albert Pedersen (S), der selv er bådejer, som har rejst spørgsmålet om havneafgifterne i Teknik- og Miljøudvalget.

- Jeg har gennem længere tid kunnet høre, at der er noget gnideri og utilfredshed blandt bådejerne i Nyborg. Og når jeg selv har sejlet på sommerferie, har jeg kunnet se, hvad man betaler andre steder for at have sin båd liggende i lystbådehavne. Og der bliver nogen gange lidt stille, når man fortæller, hvor meget det koster i Nyborg, siger Albert Pedersen.

- Jeg ved også, at der er fastliggere fra Nyborg, der har flyttet båden til andre havne, og jeg synes det er ærgerligt med sådan en udflagning, siger Albert Pedersen.

- Jeg håber arbejdsgruppen vil komme ud med nogle svar, for alle så jo helst, at der var ro og tilfredshed blandt bådejerne i havnen.

Et oplyst grundlag

Formanden for Teknik- og Miljøudvalget, Per Jespersen (S) er glad for, at der nu bliver set nærmere taksterne i Nyborg Marina:

- Der er en masse snak dernede på havnen, og derfor er det godt, at diskussionen kommer til at foregå på et oplyst grundlag.

- Det er lidt ligesom med forsikringerne derhjemme. Det er også en god ide at tage dem op og se på dem en gang imellem.

Nyborg Kommune er i disse år ved at modernisere marinaen for mere end 100 millioner kroner. Der er allerede kommet nye kraner og nye beddinger, de gamle klubhuse er shinet op, og nye klubhuse er på vej ligesom et opvarmet multibassin. Alligevel er der især blandt de betalende brugere nogen utilfredshed. Det kom blandt andet til udtryk i et læserbrev fra bådejer Jacob Franck for et par uger siden i Stiftstidende. Han skrev blandt andet om kommunens investeringer i marinaen:

- Når man går rundt på havnen og snakker med andre, der har båd liggende i marinaen, så må jeg bare sige til jer, at det er svært at møde nogen, der synes det er en god ide med et havnebad i marinaen. Stort set alle siger, at de undrer sig over, hvorfor det kun er gratisterne, det drejer sig om. Og os, der betaler for at bruge havnen, har manglet et masteskur, som kommunen har lovet os de sidste 15 år.

Udvalget, der skal kulegrave betalingsstrukturen på marinaen består af en række embedsmænd, repræsentanter fra søsportsklubberne og byrådsmedlemmerne Per Jespersen og Søren Svendsen (V), som i øvrigt begge har lystbåde i havnen - ligesom skribenten af denne artikel.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist og souschef på Fyens Stiftstidendes Nyborgredaktion. Jeg har arbejdet på avisen siden midten af 1980'erne. Det meste af tiden har jeg været på redaktionen i Nyborg, men jeg har også arbejdet på erhvervs- og webredaktionen og i fem år skrev jeg om boliger, arkitektur og havestof. Jeg bor i Nyborg.

Mere om emnet

Se alle
2
Borgmesteren: Ingen problemer med vandet i multibassin

Borgmesteren: Ingen problemer med vandet i multibassin

3
Kritik i Nyborg Marina: Havnen burde lytte til os der betaler

Kritik i Nyborg Marina: Havnen burde lytte til os der betaler