Tre ansatte afslører socialt bedrageri: Har sparet skatteborgerne for millioner af kroner

Anonyme anmeldelser fra borgere, der får mistanke om socialt bedrageri, er blot én af de arbejdsmetoder, en særlig kontrolgruppe i Nyborg Kommune benytter sig.Modelfoto: Maria Tuxen Hedegaard

Tre ansatte afslører socialt bedrageri: Har sparet skatteborgerne for millioner af kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De seneste ti år har en særlig kontrolgruppe i Borgerservice sparet Nyborg Kommunes lovlydige skatteborgere for 32 millioner kroner. Gruppen benytter sig blandt andet af anonyme henvendelser og personlige oplysninger på Facebook.

Nyborg: Tre ansatte i Nyborg Kommune har sparet skatteborgerne for millioner af kroner.

De tre udgør den særlige enhed "Kontrolgruppen", der jagter borgere, som snyder sig til udbetaling af offentlige ydelser.

Gruppen har alene i 2018 sparet kommunekassen - og dermed også kommunens lovlydige skatteborgere - for knap 5,1 millioner kroner.

Penge, som enten er blevet udbetalt eller ville være blevet det, hvis ikke Kontrolgruppen havde sat en stopper for bedrageriet.

Det fremgår af Kontrolgruppens årsrapport for 2018.

Den dokumenterer, at de tre ansatte i Kontrolgruppen så rigeligt er deres løn værd.

Om ikke i guld så dog i kolde og kontante skattekroner.

284 sager

Den særlige kontrolgruppe behandlede sidste år 284 sager om socialt bedrageri.

Når gruppen får en anmeldelse, undersøger den først, om den pågældende får udbetalt offentlige ydelser - og hvilke ydelser, der i givet fald er tale om.

Siden indsamler gruppen alle de oplysninger om den pågældende, den kan finde.

Det kan være oplysninger, kommunen selv ligger inde med, men også personlige oplysninger, den pågældende selv har offentliggjort på Facebook og andre sociale medier på internettet.

Og viser der sig at være en begrundet mistanke om socialt bedrageri, bliver borgeren i første omgang indkaldt til et møde og siden præsenteret for en skriftlig gennemgang af beviserne i sagen.

Straffen er typisk et krav om tilbagebetaling af de ydelser, den pågældende ikke har ret til at få.

Taler for sig selv

I de fleste skatteborgeres øjne taler resultaterne af den særlige kontrolgruppes arbejde formentlig for sig selv.

Alene de seneste ti år har kontrolgruppen således sparet Nyborgs kommunekasse for 32 millioner kroner.

Ikke desto mindre er der også borgere, som ikke bryder sig om gruppens arbejdsmetoder med anonyme anmeldelser og indhentning af personlige oplysninger på Facebook og andre sociale medier.

Og det er da også kontrolgruppens arbejdsmetoder, som forleden fik formanden for Nyborg Kommunes beskæftigelsesudvalg, Sonja Marie Jensen (S), til at bede om en nærmere orientering om dens arbejde.

- Jeg synes, det er vigtigt, at vi har en dialog med de enheder i vores organisation, som kan have betydning for borgernes oplevelse af den kommunale service, siger Sonja Marie Jensen.

Det er i øvrigt som oftest kontanthjælp, der bliver fusket med i Nyborg Kommune.

Men ellers var det en bred vifte af uberettigede offentlige ydelser - fra sygedagpenge over integrationsydelse til tilskud til friplads i daginstitutioner - kontrolgruppen hentede hjem til kommunekassen i 2018.

Alle sager blev afgjort med et krav om tilbagebetaling og nedsættelse af de pågældendes fremtidige offentlige ydelser.

Der var således ingen af sagerne, som førte til en politianmeldelse for socialt bedrageri.

Tre ansatte afslører socialt bedrageri: Har sparet skatteborgerne for millioner af kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce