Handicaprådet kritiserer Hotel Nyborg Strands indgangsparti, der har en trappe, der nærmest er usynlig
NYBORG: Store glaspartier med masser af lysindfald og lysegrå stenbelægning giver et flot indgangsparti på Hotel Nyborg Strand.

Men det giver samtidig svagtseende og blinde problemer med at orientere sig.

Derfor har Handicaprådet i Nyborg Kommune på vegne af Dansk Blindesamfund Fyn sendt et brev til Hotel Nyborg Strand.

Kritikken i brevet går blandt andet på, at der ingen ledelinjer er fra døren og hen til trappen, og at trappetrinene ikke er markerede.

- Det er værst, når man kommer inde fra selve hotellet og kommer ud på trappeafsatsen, så kan man ikke se, hvor trappen begynder. Belægningen er sådan, at det ser ud som om, det går lige ud i ét.

- Og trappen er forholdvis bred, og det er svært at få øje på, hvor man skal gå op for at ramme døren bedst muligt, når man kommer udefra, siger Keld Nielsen, der er formand for Dansk Blindesamfund Fyn.

Faldt ud over trappen

Dansk Blindesamfund var i oktober til efterårsfest på Hotel Nyborg Strand, og her oplevede deltagerne problemerne med indgangspartiet.

Og en mandlig deltager faldt direkte ud over trappen og landede nede foran. Han fik flere store rifter i ansigtet.

- Det var det, der fik os til at rette henvendelse til Handicaprådet. Jeg tror, der kommer folk fra hele landet til Nyborg Strand. Det er et samlingssted, og så ville det være rart, hvis tilgængeligheden var i orden, siger Keld Nielsen om henvendelsen til Handicaprådet, som midt i maj sendte brevet til Hotel Nyborg Strand.

Formand for Handicaprådet i Nyborg Kommune, Ib Kruse, håber, at brevet kan sætte gang i en dialog mellem Handicaprådet og Hotel Nyborg Strand, så der findes en løsning, som alle kan være tilfredse med.

- Jeg vil gerne, at vi i fællesskab finder muligheder for at få lavet en ledelinje hen til trappen, som alle kan være glade for. Og jeg vil meget gerne i tale med hotellet om de muligheder, der er.

- Det er et virkelig flot indgangsparti, så vi skal finde en måde, hvor det ikke miskrediterer det, der er lavet. Det er vigtigt, siger Ib Kruse.

Både Ib Kruse og Keld Nielsen foreslår, at der laves en ledelinje fra døren til trappen, og at trappetrinene fremhæves med en smal gul stribe, så de bliver synligere.

Klar til dialog

Claus Hansen er salgs- og marketingchef på Hotel Nyborg Strand, og han fortæller, at hotellet lever op til kravene, og at det er registreret af Foreningen Tilgængelighed for Alle, som hotellet er medlem af.

Foreningen kvalitetsmærker forskellige steder og virksomheder i syv handicapkategorier. Hotel Nyborg Strand har fået fire ud af fem mulige kvalitetsmærker.

- Vi er bestemt åbne for dialog, men vi vil involvere vores samarbejdspartner, som vi har haft i nogle år, og som vi betaler et kontingent til.

- Vi er bestemt ikke uvillige til at lytte, hvis der er problemer med at komme til og fra hotellet. Det er vores opgave at sørge for, at alle kan komme til og fra, siger Claus Hansen, der allerede har arrangeret et møde med Foreningen Tilgængelighed for Alle.

Derefter vil han gerne mødes med Handicaprådet og Dansk Blindesamfund Fyn.

Men at en gæst er faldet ned ad trappen, vidste man ikke noget om på Hotel Nyborg Strand, før man læste brevet.

- Vi har ikke kendskab til, at en gæst skulle være kommet til skade hos os. Vi registrerer alle henvendelser, men det er ikke blevet meddelt til os. Det havde været smart at gøre det, siger Claus Hansen, der fortæller, at der allerede er sat et gelænder op på trappen.

- Vi hørte fra nogle af vores gæster med problemer med balance, at trappen ikke var nem at komme op ad, så vi har efteretableret et gelænder for godt fire måneder siden.
  • Fyens Stiftstidende