Storebæltsbroen: Problemer med motorvejsstøj kunne være undgået

Da Storebæltsbroen blev vedtaget i 1986 pressede Nyborg på for at sikre, at byen fortsat ville have en banegård tæt på centrum. Det lykkedes som bekendt i modsætning til på Korsør-siden, hvor tager omkring 40 minutter at gå fra centrum til stationen. Arkivfoto: Tim K. Jensen

Storebæltsbroen: Problemer med motorvejsstøj kunne være undgået

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Alvorlige støjproblemer fra motorvej og jernbane gennem store dele af Nyborg. Det er en af side-effekterne ved Storebæltsforbindelsen, der i år fylder 20 år.

Nyborg: Når folk i dag sidder og kikker på kort, er der ikke noget at sige til, hvis de undrer sig over, hvorfor både motorvejen og jernbanen maser sig gennem store dele af Nyborg. Som omtalt i Fyens Stiftstidende mandag viser nye tal fra Vejdirektoratet, at mere end 1300 husstande i Nyborg er generet af trafikstøjen.

Hvorfor lod man ikke bare motorvejen og togskinnerne fortsætte lige ud gennem Teglværksskoven og videre over vandet mod Sprogø?

Det spørgsmål er slet ikke så dumt, for faktisk var der engang planer om at lave en linjeføring, så motorvej og jernbane kun tangerede den nordlige del af Nyborg. Men det er for en stor del Nyborgs egen "fortjeneste", at al trafikken bliver sendt sydpå og gennem store dele af byen, før den ryger ud over vandet med afsæt på Knudshoved Færgehavn.

En nordlig linjeføring ville ellers havde sparet store kvarterer som Møllerne, Strandparken/Strandalleen, Skovvej/Aldershvilevej-kvarteret, Rødbyen/Østerøvej, Hjejlevej og Sommerbyen for en stor del af deres støjproblemer.

- Problemet var, at hvis man valgte den nordlige linjeføring, ville Nyborgs togstation blive placeret helt ude ved Hjulby, og det var simpelt hen ikke spiseligt for os. Derfor trykkede vi på alle mulige politiske knapper for at få gennemført den sydlige løsning, siger Benny Stougaard, der var et centralt socialdemokratisk byrådsmedlem i 1980'erne og medlem/formand for Teknisk Udvalg i en længere periode.

- Den løsning, vi landede på, hvor broen går ud fra Knudshoved og jernbanestationen kom til at ligge tæt ved den gamle banegård, kunne vi leve med, siger han.

Ingen snak om støj

Resultatet af den kamp blev altså ikke bare en nogenlunde central banegård, men også alvorlige støjproblemer i store dele af byen. Men spørgsmålet om støj var ikke til debat i årene op til Storebælts-byggeriet.

- Jeg mindes ikke, at støjen på noget som helst tidspunkt var et emne, siger Benny Stougaard.

Den melding lyder underlig her i 2018, men da politikerne diskuterede linjeføring af Storebæltsforbindelsen i slutningen af 1980'erne, havde ingen forestillet sig, at trafikken ville udvikle sig så voldsomt, som det blev tilfældet. Når politikere eller andre dengang dristede sig til at gætte på et trafikspring på 20 procent, blev de kaldt fantaster. Virkeligheden blev en stigning i trafikmængden på flere hundrede procent.

Bilgravsminde

Ingeniør Leif Vincentsen, der var teknisk chef hos Storebæltsforbindelsen og en af de allerførste ansatte i virksomheden, bekræfter Benny Stougaards hukommelse.

- Både Nyborg Kommune og Fyns Amt var imod den nordlige linjeføring, og vi kunne da også forstå problemet ved at lægge Nyborgs banegård så langt uden for byen, siger Leif Vincentsen.

Leif Vincentsen fortæller, at der desuden fra starten var et pålæg om, at Storebælt skulle forsøge at bruge den bro ved Knudshoved, som var bygget få år før, nemlig da Folketinget havde besluttet at samle færgedriften for bil og togfærger på Knudshoved for at spare brændstof på Storebæltsoverfarten. Det var det broanlæg, der blev døbt Bilgravsminde efter den radikale politiker, Jens Bilgrav Nielsen, der var indædt modstander af en fast forbindelse over Storebælt og forsøgte at gennemtrumfe færgesammenlægningen i et forsøg på at undgå broen.

- Men det viste sig jo senere, at Bilgravsminde ikke passede med Storebæltsbroens linjeføring, så den blev revet ned igen, efter den var blevet brugt til noget forskning med belastning af betonen, siger Leif Vincentsen.

Broingeniøren tilføjer, at en bro fra Knudshoved til Sprogø desuden er en smule kortere end en forbindelse, der forlod landjorden ved Teglværksskoven. Det talte også for den sydlige linjeføring, der altså blev bygget, og hver dag sender 35.000 biler og en masse skrumlende tog gennem Nyborg.

Storebæltsbroen: Problemer med motorvejsstøj kunne være undgået

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce