Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Så er den gal igen: Cowi foreslår Rute 920 nedlagt

Rute 920 kører mellem Faaborg og Nyborg via Ringe. På sin vej kommer den blandt andet forbi friskolen i Refsvindinge. Foto: Kasper Riggelsen

Så er den gal igen: Cowi foreslår Rute 920 nedlagt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fynbus blev mødt med kraftige protester, da man tidligere i år overvejede at lukke Rute 920 i forbindelse med en sparerunde. Siden viste det sig, at økonomien i selskabet var bedre end frygtet, og forslaget blev derfor skrottet. Men nu er det dukket op igen som led i arbejdet med en ny trafikplan for 2018-2020.

Østfyn: At lukke Rute 920 mellem Nyborg og Faaborg er som at skyde sig selv i foden.

Sådan lød det tidligere i år fra rektor på Nyborg Gymnasium Henrik Stokholm. Også lederen af Refsvindinge Friskole, Kasper Max Karlsen, udtrykte dyb bekymring over udsigten til at miste busruten, som en stor del af skolens elever bruger hver eneste dag, mens borgmester Kenneth Muhs (V) nægtede at acceptere forslaget fra Fynbus, der stod over for at skulle spare cirka 10 millioner kroner.

Senere viste det sig, at økonomien slet ikke var så sløj alligevel, og forslaget blev derfor droppet til stor glæde for blandt andre det østfynske medlem af Fynbus' bestyrelse og formand for Teknik- og Miljøudvalget i Nyborg Kommune, Per Jespersen (S). Men nu er busruten endnu engang kommet i farezonen, konstaterer han.

Denne gang er det konsulentfirmaet Cowi, som foreslår Rute 920 nedlagt som en del af oplægget til en ny trafikplan for Fynbus, der skal gælde frem til 2020. På den anden side foreslår man Rute 195 Odense-Nyborg opgraderet, så den fremover kører med mindst en halv times drift i tidsrummet fra klokken 6-20 og timedrift om aftenen og i weekenden.

Rute 920
Årligt benyttes Rute 920 af omkring 380.000 passagerer, der primært rejser inden for den enkelte kommune. 11.613 passagerer kører årligt med rute 920 mellem Nyborg og Ørbæk, hvilket svarer til 4,3 procent af passagerne, mens flest benytter bussen mellem Nyborg og Ullerslev.

Her benytter godt 33.000 årligt rute 920 på strækningen, som imidlertid også dækkes af andre ruter.

I 2016 havde ruten en selvfinansieringsgrad på 52 procent.

Hænger ikke sammen

I et officielt høringssvar til trafikplanen gør Teknik- og Miljøudvalget "på det kraftigste" indsigelse mod forslaget om at fjerne Rute 920 og minder om selskabets egen strategi, der bygger på en ambition om, at det skal være nemt at rejse med Fynbus.

- Og så skal Rute 920 Faaborg-Ringe-Nyborg fjernes eller forringes. Det hænger ikke sammen, hedder det i høringssvaret.

Per Jespersen understreger over for Fyens Stiftstidende, at det ikke skal ses som en kritik af Cowis arbejde.

- Cowi er ikke købt til at please Nyborg Kommune, men til at løse en opgave for Fynbus. Det vil jeg loyalt sige, at man har gjort. Men vi er tidligere blevet enige om, at der ikke skal pilles ved den rute, og jeg har en klar forventning til, at bestyrelsen holdning på det punkt ikke er ændret. Så må man finde alternative besparelser, men jeg vil ikke som politiker gå ind og pege på, hvilke andre ruter, der kan komme i spil.

- Når en lukning af Rute 920 er kommet på tale, handler det blandt andet om, at Fynbus vil styrke det såkaldte R-busnet med flere afgange og færre stop, for eksempel på ruten mellem Nyborg og Odense. Men vi har i forvejen toget, der går til Odense. Derfor vil jeg stadig foretrække at beholde Rute 920, tilføjer han.

Faktisk kan Nyborg slet ikke undvære busturen, der hver dag betjener rigtig mange skoleelever, fastslår udvalgsformanden. Vælger et flertal i selskabets bestyrelse alligevel at godkende forslaget, må skatteborgerne i Nyborg og Faaborg-Midtfyn kommuner formentlig til lommerne, forklarer han. Eller sagt på en anden måde: Så må kommunerne købe sig til denne service hos Fynbus.

Fristen for at komme med høringssvar til den nye trafikplan udløber 1. juli. Fynbus' bestyrelse forventer at kunne vedtage den nye plan på et møde i september.

Så er den gal igen: Cowi foreslår Rute 920 nedlagt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.