Oluf blev fristet til at bedrage kommunekassen: Kontrolgruppen jager 'Skrækkelige Oluf fra Kartoffelvej'

Kontrolgruppen i Borgerservice har lavet et fiktivt eksempel på en borger, der bliver afsløret som social bedrager.Tegning: Gert Ejton

Oluf blev fristet til at bedrage kommunekassen: Kontrolgruppen jager 'Skrækkelige Oluf fra Kartoffelvej'

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fiktiv case fra en særlig kontrolgruppe i Nyborg Kommunes Borgerservice viser, hvor galt det kan gå for borgere, der lader sig friste af offentlige ydelser, de ikke har ret til.

Nyborg: Historien om Oluf fra Kartoffelvej er en sørgelig beretning om en mand, der lader sig friste til at bedrage kommunekassen og sine medborgere.

Oluf er en fiktiv person i en case, en særlig kontrolgruppe i Borgerservice har præsenteret for de lokale politikere i Nyborg Kommunes beskæftigelsesudvalg.

Og den beskriver bedre end mange paragraffer, hvad man som borger skal afholde sig fra, hvis ikke man vil løbe risikoen for at blive anmeldt for socialt bedrageri.

Oluf har folkeregisteradresse hos sin søster, men bor reelt sammen med sin tidligere samlever og deres tre fælles børn i en stor lejelejlighed.

Han opholder sig på adressen hver dag, hvor han tilsyneladende også laver sort arbejde som tatovør.

Og som man kan se, hvis man opsøger den fiktive profil "TatoOluf" på Facebook, foretrækker han da også betaling via Mobilepay.

Fiktivt skrækeksempel

Historien om Oluf fra Kartoffelgade er Kontrolgruppens fiktive skrækeksempel på, hvad borgere med fingrene for langt nede i de offentlige kasser kan rode sig ud i.

Og et eksempel på de metoder med anonyme anmeldelser, samkøring af registre og indhentning af personlige oplysninger på Facebook, Kontrolgruppen benytter sig af i jagten på socialt bedrageri.

Men selv om det åbenlyst er et indbringende og samfundsgavnligt arbejde, Kontrolgruppen udfører, kan nogle borgere ifølge formanden for Nyborg Kommunes beskæftigelsesudvalg, Sonja Marie Jensen (S), også opleve dens metoder som stødende.

Hun bad forleden Kontrolgruppen om at orientere udvalget nærmere om dens arbejde.

Det skete på baggrund af en konkret sag. Og med henblik på øget dialog de lokale politikere og embedsmændene i Kontrolgruppen imellem.

- Kontrolgruppens folk er enormt dygtige og ordentlige. Men der er jo også borgere, som føler, at det er nogle helt forfærdelige metoder, de bruger. Derfor tror jeg, det er vigtigt at have en dialog om Kontrolgruppens arbejde og de signaler, det sender, siger Sonja Marie Jensen.

Kontrolgruppen i Nyborg Kommunes Borgerservice har de seneste ti år hentet 32 millioner skattekroner hjem til kommunekassen igen.

Kontrolgruppen består af tre medarbejdere, og alene sidste år sparede de hver især Nyborgs skatteborgere for knap 1,7 millioner kroner.

Oluf blev fristet til at bedrage kommunekassen: Kontrolgruppen jager 'Skrækkelige Oluf fra Kartoffelvej'

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce