Nyborg Kommunes nye slogan får kritiske ord med på vejen af kommunikations-eksperter
En ommer.

Sådan lyder dommen fra to kommunikations-eksperter over Nyborg Kommunes nye slogan, "Nyborg - Midtpunkt for gode oplevelser".

- Det er en påstand, der er åben for fortolkninger. Det er for langt, og så skulle et slogan gerne være særegent, men hvem kan ikke sige det samme? Roskilde kan også sige, at de er midtpunkt for gode oplevelser, så det er generelt. Så det er en ommer, mener Thomas Planck, der er grundlægger af reklamebureauet Medieguruerne.

Og han får opbakning i sin kritik af Bo Bomuld Hamilton-Wittendorff, der også arbejder med kommunikation.

- Her er det helt overordnede problem, at det er et postulat, og at det er et postulat uden udgangspunkt. Midtpunkt for gode oplevelser findes flere steder i verden. Det er ikke unikt for Nyborg, og det siger ikke ret meget om Nyborg, siger Bo Bomuld Hamilton-Wittendorff.

Det er Ad hoc-udvalget vedrørende erhverv, handel og turisme, der har besluttet, at "Nyborg - Midtpunkt for gode oplevelser" skal være med til at brande Nyborg. Både i forhold til nuværende borgere og til kommende.

Men det lykkedes altså ikke.

Intetsigende slogan

- Hvis et slogan skal være nærværende og værdifuldt, så skal det indeholde et løfte. Have en værdi og love noget, ellers er det værdiløst.

- Det slogan siger ikke ret meget om, hvad Nyborg er, eller hvad Nyborg har at tilbyde. Et slogan er en overskrift for Nyborg, og man skal ikke kunne besvare en overskrift med "ja, og hvad så?", og det kan man her. Hvis man kan det, er udsagnet intetsigende, mener Bo Bomuld Hamilton-Wittendorff og uddyber:

- Man skal sandsynliggøre for folk, at man nok ikke er gift med Nyborg hele livet, men man er mere værd, hvis man bliver skilt fra Nyborg, fordi man har været i Nyborg. Det gør man ikke med det slogan. Det er modellervoks, som alle kan forme.

Thomas Planck tror ikke, at det nye slogan vil trække tilflyttere til Nyborg Kommune.

- Jeg synes ikke, det fænger. Det får ikke mig til at flytte til Nyborg og kaste alt fra mig med det samme.

- Hvis man er tilflytter, så er det ikke oplevelser, man leder efter. Så kigger man efter ting som børnepasning, kulturelle tilbud, jobmuligheder, udviklingsmuligeder, og om der er trygge rammer. Oplevelser henvender sig mere til turister. Når man er på ferie går man efter oplevelser, vurderer han.

Lav et nyt slogan

Både Thomas Planck og Bo Bomuld Hamilton-Wittendorff råder derfor Nyborg Kommune til at gå tilbage til tegnebrættet og komme op med et nyt slogan.

- Jeg synes, Nyborg skal tage sig sammen og se ind i sig selv og modellere et slogan efter, hvad man helst vil være i fremtiden, og efter hvad man er nu.

- Nyborg tør ikke være sig selv værd. Og det er man nødt til at være, siger Bo Bomuld Hamilton-Wittendorff.

Ifølge Thomas Planck er Nyborg Kommune nødt til at gå i en anden retning, hvis sloganet skal blive en succes.

- Det skal være mere konkret og kortere.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Flere slogan-forslag til torvs

Slogan-kritik er usaglig

- Det må de have lov til at mene