I et forsøg på at brande Nyborg Kommune er et slogan blevet lavet: "Nyborg - Midtpunkt for gode oplevelser"
"Nyborg - Midtpunkt for gode oplevelser".

Sådan skal Nyborg Kommunes nye slogan lyde, har ad hoc-udvalget vedrørende erhverv, handel og turisme besluttet.

Et slogan, der skal være med til at brande Nyborg.

- Det har været en lang, spændende og slidsom proces at komme frem til det slogan. Vi er jo tre gamle kommuner, som har skullet finde fælles fodslag og beslutte, hvad der skal være vores identitet udadtil og indadtil, siger Ulrik Nielsen (K), formand for ad hoc-udvalget, som består af repræsentanter fra det politiske og kulturelle liv og Nyborg Kommune.

- Udadtil skal sloganet være med til at tiltrække nye borgere, og indadtil skal det skabe fællesskab og en fællesskabsfølelse.

Rammer sjælen

Gennem det seneste halvandet år har udvalget, der består af 13 medlemmer, arbejdet på blandt andet at finde et slogan, der kunne brande Nyborg - både i forhold til turister, potentielle tilflyttere og nuværende borgere.

- Sjælen i området er, at der er mange iværksættere og et kæmpe foreningsliv med masser af frivillige, der sørger for mange arrangementer. Lige fra de helt små til de kæmpestore som Ørbæk Marked, siger Ulrik Nielsen.

Ad hoc-udvalget håber, at sloganet rammer ned i netop dén sjæl.

- Det skal føles som os, og det skal være os. Det skal ikke være sådan, at når borgerne i kommunen hører det, så ser vi en måbende befolkning.

- Det ville være mærkeligt, hvis vi kom frem til noget, som borgerne ikke kunne genkende. Så hellere at de spørger, hvorfor vi har brugt alle de penge på noget, som de godt vidste i forvejen, mener Ulrik Nielsen.

Sloganet er udarbejdet af reklamebureauet Nørgaard-Mikkelsen, der gav ad hoc-udvalget flere slogans at vælge imellem.

Historie eller oplevelse?

Så "Nyborg - Levested for den gode historie" var længe i billedet, men blev til sidst fravalgt til fordel for "Nyborg - Midtpunkt for gode oplevelser".

- Det måtte blive det, for det er mere bredt end den med gode historier. Den er mere bagudvendt, for mange har den opfattelse, at vi er ikke del af historien, men opfatter historien som kongerækken og gamle skibe.

- Det, vi har valgt, er mere bredt, for gode oplevelser kan være mange forskellige ting, og det giver rigeligt albuerum at arbejde med, forklarer Ulrik Nielsen om tankerne bag valget af slogan.

"Nyborg - Midtpunkt for gode oplevelser" bliver senere i august fremlagt for først Beskæftigelses- og Erhvervsudvalget, så Økonomiudvalget og til sidst byrådet, der skal give den endelige godkendelse til sloganet, så det kan tages i brug.

- Det har været en meget spændende proces og hele umagen værd. Alle i ad hoc-udvalget står bag sloganet, siger Ulrik Nielsen, der regner med, at byrådet vedtager sloganet.

- Efter sommerferien skal vi i gang med budgetforhandlingerne for det nye år, og der skal vi jo også snakke om, hvordan vi skal investere i den kommende branding af Nyborg Kommune, og hvordan vi skal bruge sloganet.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Flere slogan-forslag til torvs

Slogan-kritik er usaglig

Nyborgs slogan er værdiløst