Nyborg skal være klar til at tage imod slotsgæsterne


Nyborg skal være klar til at tage imod slotsgæsterne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Museumsfolkene venter, at Nyborg Slot i restaureret og udbygget stand vil kunne tiltrække mindst 100.000 gæster årligt. Den øgede belastning kræver kapacitet til at parkere privatbiler og busser. Den øgede trafik skal ledes ad byens hovedfærdselsårer.

Nyborg: 100.000 gæster om året, som alle skal behandles godt. Det er noget af en opgave.

Så mange besøgende venter museumsfolkene, at Nyborg Slot i Danmarks Riges Hjerte vil tiltrække, når restaurering og udbygning er færdig i slutningen af år 2020.

Hele den indre Nyborg by vil blive præget af tilstrømningen til slotsholmen og til kong Christian 3.'s residensstad fra midten 1500-tallet, som stadig anes i nutidens Nyborg.

Tredobbelt besøgstal

Så hvad med bilerne? Hvad med busserne? Hvor skal parkeringen foregår?

På borgermødet om lokalplanen for slotsholmen fremlagde byplanlægger Mikkel Ibsen fra Nyborg Kommunes tekniske forvaltning principperne for trafikafviklingen til og fra en historisk seværdighed af national og international betydning, placeret midt i byens centrum.

- Når vi forventer en tredobling af besøgstallet på slottet, medfører det mere trafik. Det overordnede princip er at lede bilerne ad hovedfærdselsårerne gennem byen hen til de offentlige p-pladser, der er i byen i forvejen. Det kommer til at ske ved digital parkeringshenvisning. På en travl julidag vil det betyde omkring 150 ekstra biler. De ekstra 150 p-pladser, der er brug for, er faktisk allerede i dag til rådighed på de eksisterende pladser, viser vores analyser, sagde Mikkel Ibsen.

Tanken er at lede bilisterne til parkeringspladserne ved havnen.

- Ved at spadsere herfra oplever gæsterne byen og residensstaden på vej til kongens slot, sagde Mikkel Ibsen.

For gangbesværede bliver der parkeringsmulighed tæt på slottet.

Turistbusserne

En del ventes at komme i turistbusser. 240 busser årligt, anslås det. På en travl dag viser beregningerne to til fire busser, oplyste Mikkel Ibsen.

- Det bliver sådan, at busserne kører via Gasværksvej og Slotsgade til sydgavlen af Kongefløjen, hvor passagerne stiger af. Busserne fortsætter til Kongens Bastionsvej. Busserne skal vente på transportcentret ved Storebæltsvej, indtil passagerne igen skal afhentes, forklarede Mikkel Ibsen.

I analysen indgår, at Torvet i ombygget stand fremover vil have under 10 p-pladser, hvor der i dag er 75. Først til efteråret vil detaljer i omlægningen af Torvet blive fremlagt, og Torvet skal efter planen først omlægges i løbet af 2019.

Når der er større begivenheder som Danehof med ridderturnering, ventes det, at der i løbet af få dage kommer 100.000 gæster til byen. I de tilfælde skal de fjerntliggende, offentlige parkeringsplader tages i brug. Det gælder Eksercerpladsen, bag Nyborghallen, i Svanedammen og ved Nyborg Station. Der skal under den slags begivenheder skiltes med p-mulighederne udenfor bymidten.

Byggelarm i gaden

Mikkel Ibsen lagde heller ikke skjul på, at byggefasen til slutningen af år 2020 vil give ulemper i bymidten i form af tung trafik til og fra slotsholmen med støj fra lastbiler og byggeriet.

- Vi kan så trøste os med, at vi ikke som normalt ved så store byggerier skal ramme fundamentpæle ned i undergrunden. Det er en larmende proces. Men det går ikke på slotsholmen. Bygningsrester i undergrunden kunne blive skadet af vibrationer fra nedramningen. I stedet bores fundamentpælene ned. Den proces er ikke nær så støjende, sagde han.

Nyborg skal være klar til at tage imod slotsgæsterne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce